Irriterad! -sadelförsäljning-

Sv: Irriterad! -sadelförsäljning-

Jag har ett par rätt fina stigläder ute till salu. 100 kr + ev frakt (som går på ca 55 kr). Fick ett bud från en människa på 75 kr inkl frakt... Svarade att jag inte tänker släpa mig till posten för 20 spänn, då kan jag lika gärna ge bort dem till en kompis. Som svar fick jag då att frakten ju OMÖJLIGT kunde gå på så mkt.... Nehe, men nu väger stiglädren det dom gör och det kan ju inte jag rå för.

Jag avskyr att ha saker ute till försäljning. Visst kan folk få försöka pruta lite men vissa bud är likställda med tiggeri.

Eller snubben som kom och tittade på bilen vi har till salu. Jag vill ha 17000 för den men han hävdade att om jag tittade på blocket så låg samma modell/miltal ute för mellan 7-13000 kr. Jag hittade EN liknande bil för 6000 kr, den hade varken motor eller växellåda.... Övriga på mellan 18000-30000.

Sen tyckte han att den drog för mkt bensin (ca 1L/mil), ehhh det är en volvo 940 vad hade du förväntat dig?

När jag ringer på nåt så försöker jag skaffa mig en bild av prylen INNAN så jag vet vad jag kan förvänta mig och om det är intressant, för att slippa ödsla min och andras tid i onödan.

Senast ändrad:

åhh bilaffärer är ju en klassiker för sig!

Sambo hade bilen ute på annons, hade begärt 95´000:- och det var vad andra liknande bilar på blocket låg på så det var inget överpris.
Då ringer det en snubbe och bjuder 50´000.- *suck*. Sådana människor, tror de verkligen att de någon ska nappa på ett sådant skambud!?

Min pappa satt ut en bilannons i höstas. Reservdelsbil/en sak som behövdes lagas. De brukar väl ligga på runt 15-30´000:- men han ville ha 8´000 eftersom det var något som strulade.

Han blev totalt nerringd av folk som inte kunde prata svenska, de skulle komma och kolla och bla bla. Till slut började de bli aggressiva och hota ifall han inte kunde hålla bilen etc. Helt sinnessjukt! Ush vad obehagligt det var.

Jag har skickat sadel med postförskott några gånger och det gör jag aldrig om! Senaste gången var för någon vecka sedan där jag pratat med köparen i telefon och allt lät väldigt bra. Sadeln blir inte uthämtad och när jag ringer så har hon hittat en annan hon tänker köpa istället som var billigare. :devil: Har man beställt "skickning" är affären i lås är min åsikt, men det tyckte inte hon. 600kr fattigare blev jag och hon vägrar ersätta mig för detta. :devil: Tyvärr så är det inte första gången, förstår inte varför jag inte lär mig men detta var absolut sista gången! Det finns betaltjänster på nätet som fungerar tio gånger bättre!

åhh bilaffärer är ju en klassiker för sig!

Sambo hade bilen ute på annons, hade begärt 95´000:- och det var vad andra liknande bilar på blocket låg på så det var inget överpris.
Då ringer det en snubbe och bjuder 50´000.- *suck*. Sådana människor, tror de verkligen att de någon ska nappa på ett sådant skambud!?

Min pappa satt ut en bilannons i höstas. Reservdelsbil/en sak som behövdes lagas. De brukar väl ligga på runt 15-30´000:- men han ville ha 8´000 eftersom det var något som strulade.

Han blev totalt nerringd av folk som inte kunde prata svenska, de skulle komma och kolla och bla bla. Till slut började de bli aggressiva och hota ifall han inte kunde hålla bilen etc. Helt sinnessjukt! Ush vad obehagligt det var.

Ja den här snubben var inte direkt väl bevandrad i svenska språket om vi säger så.... Jag hade sagt till bilfirman vi bor granne med att om nån frågade kunde de ju tipsa om min bil. Fick samtalet från snubben precis när vi skulle äta middag och försöker säga att vi just satt maten på bordet så kanske att vi kunde ta det lite senare, men nejdå, han stod utanför bilfirman precis nu och kunde han få titta på bilen osv osv. Visar sig sen att han bor knappt en km bort.... Så :devil: hänsynslöst.

*kl*

Ack, dessa annonsaffärer. Jag har nästan gett upp på dem.
För ett tag sen tänkte jag att jag skulle sälja av lite täcken jag hade köpt till min förra häst (mina nuvarande har mindre storlek så jag hade ingen nytta av dem). Hade bland annat två helt nya, ouppackade vintertäcken. Riktigt tjocka med helhals osv, inte helt billiga.

Jag fick såna otroliga skambud så det var inte klokt. En kunde tänka sig att ta båda täckena, men då fick JAG stå för frakten och hon kunde ge 350 sammanlagt. Jo tjena. Två stora tunga täcken kostar en del i frakt. För att inte tala om att täckena kostade bra mkt mer än 350 att köpa. Efter många såna mail gav jag upp och la ut dem på tradera. Då fick jag i alla fall ca 700/täcke och köparen betalade frakten. :)

Men jag säljer helst inte grejer längre på annons för det är otroligt struligt och folk är hur fräcka som helst.

Överhuvudtaget tycker jag att sadelaffärer verkar vara ett elände. Har haft ett antal sadlar ute på försäljning ( svårt att hitta rätt till pållen). Vad jag inte riktigt fattar är varför man mejlar " Är sadeln kvar? " och sen inget mer. Är man bara nyfiken eller varför svara på en annons om man inte är intresserad ?

Det där undrar jag också över, varför undrar dom om det finns kvar när man sen inte hör mer.

Många mail blir det att besvara...som inte leder någon vart.

*kl*

Ack, dessa annonsaffärer. Jag har nästan gett upp på dem.
För ett tag sen tänkte jag att jag skulle sälja av lite täcken jag hade köpt till min förra häst (mina nuvarande har mindre storlek så jag hade ingen nytta av dem). Hade bland annat två helt nya, ouppackade vintertäcken. Riktigt tjocka med helhals osv, inte helt billiga.

Jag fick såna otroliga skambud så det var inte klokt. En kunde tänka sig att ta båda täckena, men då fick JAG stå för frakten och hon kunde ge 350 sammanlagt. Jo tjena. Två stora tunga täcken kostar en del i frakt. För att inte tala om att täckena kostade bra mkt mer än 350 att köpa. Efter många såna mail gav jag upp och la ut dem på tradera. Då fick jag i alla fall ca 700/täcke och köparen betalade frakten. :)

Men jag säljer helst inte grejer längre på annons för det är otroligt struligt och folk är hur fräcka som helst.

Håller verkligen med..

Har precis haft lite utrensing i sadelkammaren och tycker det är onödigt att ha grejer som jag inte använder bara liggandes och damma igen, har därför fotat lite och satt ut en del på annons.

Hade annons ute på vintertäcken i vintas.
Då kom ett samtal av en mamma som precis köpt sin första häst åt dottern och dom hade inga saker till den, den skulle stå på lösdrift, var från travträning i stall och hon kunde i stort sett inget alls av allt att döma. Förstod inte att man inte bara kan släppa ut en klippt häst i Norrländsk vinter otäckad!

Hon snackade på som bara den och till slut så vreds det hela på något sätt så att jag började tycka synd om dom, hon var ensamstående, allt var så dyrt, dom var tvungna att betala mycket i bensin för att hämta hästen, hästen hade inget med som ingick mer än grimman, stallplats var så dyrt osv osv osv.

Det slutade med att hon ville köpa en massa grejer som jag inte hade på annons men ändå inte behövde, MEN hon ville i stort sett inte betala för något mer än just det täcket hon ringde på från början. För allt var så dyrt!! :cool:

Det slutade med att jag gav upp hela "affären" då det efterhand kändes jäkligt onödigt att skänka bort dyra grejer bara för att det är dyrt att ha häst för en annan jag inte känner, det hela var mycket märkligt och i efterhand så förstår jag ju att det var hela tiden en taktik från hennes sida, jag skulle känna medlidande med dom och ge bort grejer..

Folk är fantastiskt fräcka, mina grejer får dom gärna hämta här hemma, men om det ska skickas så får dom själva betala frakt, frakten ingår inte i priset, om någon köper fler grejer går det givetvis bra att pruta en del..

Men vilket jubelpucko. Du skulle krävt människan på bensinpengar åtminstonde :p

Har också varit med om en konstig grej, fast genom mail bara.
Jag hade annonserat ut ett löpband för 6500:-.
Fick då ett mail från en kvinna som ville ge mig 1200 :- för "hon hade inte råd med mer, och var tvungen att gå ner i vikt snabbt för hon skulle göra provrörsbefruktning och blabla (ett relativt långt mail)" :confused:
No way lixom, ge dig ut och spring istället latmask/snåljåp.. :p

En annan person mailade och ville ha bandet och det var typ bestämt när denne frågar vart jag köpt det. Jag svarar, och får senare ett mail där personen påstår att nypriset bara var xx tusen och att mitt pris var alldeles för högt.
Kruxet är bara att priset personen angav INTE var korrekt, vilket jag även påpekade och hade kvitto på, men det var tydligen inte intressant längre. Blev lite smått irriterad eftersom jag visste nypriset, men mailaren bestämt hävdade att så var det inte.. :p

Det där med att annonsera är nog inte riktigt min grej...

åhh vad irriterande att de inte hämtar ut sitt paket! :mad:

Jag har bara varit med om det en gång att inte köparen hämtat ut sitt paket. Hade sålt ett bomullstäcke på tradera, köparen hade betalat det och jag skickat iväg det med bussgods. ½ år senare fick jag en avi om att ett paket kommit tillbaka, jag fattade ingenting. Men då var det täcket som aldrig blivit uthämtat. Jag hittade inte mailen så jag kunde inte fråga köparen heller.

Du ser, tradera är bra det! :banana: Så bra att du fick så höga bud!
Synd att det brukar bli en del i provision, och att buden ibland blir lägre än önskat, men det kan vara skönt att slippa svara på hundra annonssvar som aldrig leder någonvart

Jag fick faktiskt min sadel såld idag! Det var större intresse än jag trodde att det skulle vara. Har fått ett tiotal mail varav 95% verkar vara sådana som skriver att de vill köpa sadeln men sen slutar höra av sig.
Jag var hård, först att betala=får sadeln. Två tjejer var inne på slutspurten men så betalade en nu ikväll så imorrn ska jag skicka sadel. Tufft av henne att våga föra över 3500:- till en okänd människas konto!

det verkar onekligen finnas en hel del folk här i sverige som man inte vill göra affärer med!

Det skulle vara så mycket trevligare att göra affärer om allt kunde flyta på bra.
Snabb kontakt, snabb betalning, snabb leverans och en vara som överrenstämmer med vad som utlovats.

Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte krävde bensinpengar. Men jag fick mig ännu en läxa i hur folk kan vara. Tyvärr medför det ju att man blir mer och mer misstänksam och mindre flexibel.

Oj, 1200:- istället för 6500:-. Det var inte en liten skillnad direkt! Då hade du lika gärna kunnat skänka det till henne och dessutom frakta det direkt hem till henne också.

Skönt att du fick den såld!
Själv har jag en sadel ute på annons där tjejen vill att jag skickar sadeln och att hon sedan sätter in pengar!
Mailade tillbaks och sa att då får det vara.Sadeln kan hänga kvar här hemma så länge.
Svaret jag fick tillbaks går inte att återge här.En kurs i svenska språket hade tjejen behövt!
Tilläggas kan att jag endast hade hennes mailadress och inget annat!
Jo,tjena ,så lättlurad är inte jag!

Du ser, tradera är bra det! :banana: Så bra att du fick så höga bud!
Synd att det brukar bli en del i provision, och att buden ibland blir lägre än önskat, men det kan vara skönt att slippa svara på hundra annonssvar som aldrig leder någonvart

Ja, Tradera är bra, fast jag tycker det är synd att dom nu tar betalt för osåld vara, tror många drar sig för att annonsera ut för det, visst man kan ju sätta det lägsta och slippa den kostnaden, men vågar man riskera att få tex 10 kr för sin sadel?

Inte jag i alla fall... :)

Grattis till affären!

KL

Hahaha rolig tråd! Jag hade också en rolig incident förut när jag ville köpa ett par "ljusbruna" lädertömmar (hade ett par mörkbruna i läder/vävband, men ville ha ljusbruna/naturfärgade i läder så det blir lite proffsigare :) ) Jag frågade flera gånger om de verkligen var ljusbruna och i läder av bra kvalitet och ja de var så fina, så fina. Sen får jag dem hemskickade och de var kolsvarta, jätteslitna och säkert inte smörjda på femton år :p plus att det låg massor med dammiga tyglar o andra grejer i paketet också :D

En annan kul grej va när min lillasyrra köpte en sadel, då följde en huvtröja med på köpet tydligen, hahaha :D som tur va passade den henne och har använts flitigt som stalltröja!

Ja, Tradera är bra, fast jag tycker det är synd att dom nu tar betalt för osåld vara, tror många drar sig för att annonsera ut för det, visst man kan ju sätta det lägsta och slippa den kostnaden, men vågar man riskera att få tex 10 kr för sin sadel?

Inte jag i alla fall... :)

Grattis till affären!

Men osåltavgiften är väl inte så hög?
Blev tvungen att kolla hur mycket det är.

Kopierat fr tradera:

Utropspris Osåltavgift
1-9 kr 0 kr (på upp till 100 auktioner/månad, därutöver debiteras 3 kr i osåltavgift)
10 kr och uppåt 3 kr

Alltså borde det ju vara så att man kan lägga ut t.ex en sadel med utropspris 6000:- och inte får den såld så blir man bara debiterad 3 kr i osåltavgift. Det är inte så farligt mycket =)

KL

En annan kul grej va när min lillasyrra köpte en sadel, då följde en huvtröja med på köpet tydligen, hahaha :D som tur va passade den henne och har använts flitigt som stalltröja!

Det var verkligen en annorlunda affär, har aldrig hört talas om folk som skickar med kläder i ett sadelpaket!

Det var verkligen en annorlunda affär, har aldrig hört talas om folk som skickar med kläder i ett sadelpaket!

Haha inte jag heller! Den hamnade nog med av misstag, för vi hade inte bestämt nåt om en tröja som skulle följa med, men som tur är kom den ju till användning :D

Haha inte jag heller! Den hamnade nog med av misstag, för vi hade inte bestämt nåt om en tröja som skulle följa med, men som tur är kom den ju till användning :D

Kanske var nått sånt här då?

Skulle skicka en sadel för ett tag sen. Hade inget bra att emballera alls med.
Hittade ett fleecetäcke som var för kort för bägge mina hästar och packade med. När sadeln väl var framme så damp det ner ett mail om jag kunde tänka mig att sälja fleecetäcket då det hade passat en utav deras hästar så de slapp skicka tillbaka det.
Svarade glatt tillbaka att det ingick i sadelköpet, och de blev jätteglada.
(har haft trevliga affärer med ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka