Isabell Werth uttalar sig om uppmärksammad clinic

a. En del släppte stångtygeln nästan helt (Therese Nilshagen har nästan alltid lös stångtygel på Dante exempelvis.).

Men hon är ju en av dom som konstant hackar hästen med sporrarna. Följer inte ens dressyr längre för det är inte vackert, men förstår inte hyllningen av denna ryttare för varenda gång jag sett en av hennes ritter så är det ett evigt hackande med sporrarna.
 
Det känns som att du definierar våld som att man slår på djuret? Har jag uppfattat rätt då?
Våld är för mig när man inte är rättvis och inte lyssnar och inte får igenom saker och ting på ett sätt som lyfter upp hästen och förstör relationen och respekten. Det är viktigt när man har med hästar och alla djur att göra att man får dom att vilja göra saker och ting för oss för att dom "väljer" att göra det. Våld är när man går över gränsen och kränker hästen. Och när jag skriver att dom "väljer" att göra det så menar jag att man ska få saker och ting såpass positivt betingat hos dom att dom ser en glädje med det och känner sig nöjda med situationen.
Jag tänker att den sedvanliga ridningen, med negativ förstärkning kan vara våld. Man lägger till ett tryck som är milt obehagligt och tar inte bort det förens hästen gör rätt, många är också lärda att öka trycket om man inte får den respons man vill ha. Rider man med sporrar så tror jag alla är överens om att det potentiellt kan göra väldigt ont, eller? Likaså med bett. Och tittar man på dressyr på hög nivå där stången är maximalt vinklad så ger detta smärta, så jag tänker att det måste räknas som våld då, eller hur tänker du?
Jag är en sådan person som tycker att all utrustning är till för att förtydliga vad det är vi vill att hästen ska göra, ett spö tex bör användas för att tydliggöra för hästen, det är inte till för att slå hästen med. Sporrar behöver verkligen inte göra ont om man använder dom på rätt sätt.

Dålig ridning, ja..det kan vara våldsamt, det kan också vara sjukt rått och hårt sätt att rida på också, är hårt sätt alltid lika med våld? Nje, inte alltid, bara dålig och okänslig ridning. Oavsett vad man vill kalla det så är det inget positivt, spelar det någon roll om man vill kalla det för våld, okänslig, rå, hård ridning? Det är lika dåligt allting.

För jag tänker att även ett tryck som inte är fysiskt obehagligt till att börja med också kan vara våld - för hästen vet att vi vill något, den känner kravet psykologiskt. Ett tryck som håller exakt samma tryck helatiden kan upplevas värre och värre ju längre det är där. Jämför med ett glas vatten, hur tungt det är beror på hur länge du måste hålla upp det.
Och jag tycker inte som jag skrev att påverka hästen och ge hästen ett val som leder till en positiv upplevelse är något dåligt eller våldsamt. Jag tycker inte att det är våld att be hästen flytta ett steg till höger genom att mjukt visa den. Det är bara löjligt att kalla det för ett våldsamt beteende. Alla hästar är olika dessutom, vissa hästar är extremt känsliga och bryr sig mindre om tryck medans vissa reagerar och flyttar undan bara man "tar plats" energimässigt. Det är individen som avgör hur mycket tryck och vägledning som behövs för att få dom att förstå vad man vill.
Du behöver givetvis inte hålla med om min definition av våld - men förstår du vad jag menar?
Detta är varför jag kan tycka att visst mått av våld är okej, men jag vill fortfarande kalla det våld för att inte tappa perspektivet och ifrågasättandet av mina egna metoder.
Våld är aldrig nånsin en lyckad väg att gå. Våld trycker ner människor och djur, det finns ingenting som är positivt med våld. Som sagt, ibland måste man ta till våld för ens egen säkerhet eller för hästens.

Skulle du tex lämna ditt barn på ett dagis där det står skyltar att dom använder våld för att få barnen dit dom vill? Inte uppmuntran eller vägledning eller positiva bemötanden utan bara använda ordet våld? För att "ja men det är bara milt våld så det är okej" Eller vadå? Att sätta gränser, att vara rättvis, att visa vad man vill på ett sätt som inte trycker ner är inte lika med våld.
 
Senast ändrad:
Våld är för mig när man inte är rättvis och inte lyssnar och inte får igenom saker och ting på ett sätt som lyfter upp hästen och förstör relationen och respekten. Det är viktigt när man har med hästar och alla djur att göra att man får dom att vilja göra saker och ting för oss för att dom "väljer" att göra det. Våld är när man går över gränsen och kränker hästen. Och när jag skriver att dom "väljer" att göra det så menar jag att man ska få saker och ting såpass positivt betingat hos dom att dom ser en glädje med det och känner sig nöjda med situationen.

Jag är en sådan person som tycker att all utrustning är till för att förtydliga vad det är vi vill att hästen ska göra, ett spö tex bör användas för att tydliggöra för hästen, det är inte till för att slå hästen med. Sporrar behöver verkligen inte göra ont om man använder dom på rätt sätt.

Dålig ridning, ja..det kan vara våldsamt, det kan också vara sjukt rått och hårt sätt att rida på också, är hårt sätt alltid lika med våld? Nje, inte alltid, bara dålig och okänslig ridning. Oavsett vad man vill kalla det så är det inget positivt, spelar det någon roll om man vill kalla det för våld, okänslig, rå, hård ridning? Det är lika dåligt allting.


Och jag tycker inte som jag skrev att påverka hästen och ge hästen ett val som leder till en positiv upplevelse är något dåligt eller våldsamt. Jag tycker inte att det är våld att be hästen flytta ett steg till höger genom att mjukt visa den. Det är bara löjligt att kalla det för ett våldsamt beteende. Alla hästar är olika dessutom, vissa hästar är extremt känsliga och bryr sig mindre om tryck medans vissa reagerar och flyttar undan bara man "tar plats" energimässigt. Det är individen som avgör hur mycket tryck och vägledning som behövs för att få dom att förstå vad man vill.

Våld är aldrig nånsin en lyckad väg att gå. Våld trycker ner människor och djur, det finns ingenting som är positivt med våld. Som sagt, ibland måste man ta till våld för ens egen säkerhet eller för hästens.
Det hade räckt med att skriva "Nej jag förstår inte vad du menar".
 
Det hade räckt med att skriva "Nej jag förstår inte vad du menar".
Det är du som inte förstår. Du tycker alltså det är okej att som på dagis tex så skulle du tex lämna ditt barn på ett dagis där det står skyltar att dom använder våld för att få barnen dit dom vill? Inte uppmuntran eller vägledning eller positiva bemötanden utan bara använda ordet våld? För att "ja men det är bara milt våld så det är okej" Eller vadå? Att sätta gränser, att vara rättvis, att visa vad man vill på ett sätt som inte trycker ner är inte lika med våld.

För våld enligt dig är likadant som att påverka och visa och vägleda på ett upplyftande sätt. Att visa hästen på ett mjukt sätt att man vill att den flyttar sig lite för att man ska komma förbi den i stallgången är inte våld.
 
Sen kan ju folk som tycker våld är okej skriva till Strömsholm att dom tar ner skylten i ridhuset där det står "Där konsten tar slut tar våldet vid"

För våld, nä det är inte fel, det är ett måste i realtioner till andra..tyldigen.

Jag kommer aldrig att hålla med om att våld är ett måste. Våld är rakt igenom fel, är man i en relation oavsett med vad om det är med djur eller människor och våld är ett måste för att hålla relationen i schack eller för att komma framåt så bör man tänka till lite.

Som sagt igen, ibland är våld ett måste.
 
Det är du som inte förstår. Du tycker alltså det är okej att som på dagis tex så skulle du tex lämna ditt barn på ett dagis där det står skyltar att dom använder våld för att få barnen dit dom vill? Inte uppmuntran eller vägledning eller positiva bemötanden utan bara använda ordet våld? För att "ja men det är bara milt våld så det är okej" Eller vadå? Att sätta gränser, att vara rättvis, att visa vad man vill på ett sätt som inte trycker ner är inte lika med våld.

För våld enligt dig är likadant som att påverka och visa och vägleda på ett upplyftande sätt. Att visa hästen på ett mjukt sätt att man vill att den flyttar sig lite för att man ska komma förbi den i stallgången är inte våld.
Jag pratade om negativ förstärkning. Jag vet inte riktigt hur du får in dagisbarn i det, så du har helt rätt. Jag förstår absolut inte hur du kom till dessa slutsatser.

Nej, våld enligt mig är inte samma sak som att påverka, visa och vägleda på ett upplyftande sätt. Jag pratade om negativ förstärkning.

Det är jättetydligt att du inte har förstått vad jag skrev, och det är helt okej. Men det är väldigt svårt för mig att förstå vart jag tappade dig, eller ens ha någon lust att ha någon vidare diskussion med dig när du kommer med en massa anklagelser och skriver att jag har sagt saker som jag inte har skrivit någonstans.

Vill du förstå vad jag skrev så är jag absolut öppen för att utveckla det jag skrev, men då vill jag veta vart du blev förvirrad och så vill jag att du slutar lägga åsikter på mig som jag inte har skrivit att jag har.
 
Tror att många i diskussionen missar att hästen också i många fall har räknat ut att om den inte lyssnar på den mjuka skänkeln så kommer skänkeln bli hårdare och till slut blir det ett slag. Det betyder alltså att även en mjuk skänkel kan vara ett hot. Ett tvång är den ju absolut, men den kan ju lika gärna i många fall kallas våld eftersom den hotar om ett våld.

Det är väldigt viktigt att vi förstår varför våra hästar gör som vi vill och vad vi egentligen utsätter hästarna för. Om man inte förstår det så kommer man aldrig utvecklas.
 
Tror att många i diskussionen missar att hästen också i många fall har räknat ut att om den inte lyssnar på den mjuka skänkeln så kommer skänkeln bli hårdare och till slut blir det ett slag. Det betyder alltså att även en mjuk skänkel kan vara ett hot. Ett tvång är den ju absolut, men den kan ju lika gärna i många fall kallas våld eftersom den hotar om ett våld.

Det är väldigt viktigt att vi förstår varför våra hästar gör som vi vill och vad vi egentligen utsätter hästarna för. Om man inte förstår det så kommer man aldrig utvecklas.
Det är ju därför som vi måste tänka på hur vi kommer framåt med hästarna och förstå att alternativet inte, som det ofta är tyvärr, är att gå till hårda metoder för att hästen inte ger den responsen man vill. Att en "välriden och lydig" häst inte per automatik är en häst som mår bra och jobbar för glädjens och berömmets och samhörighetens med människans skull. Det handlar om hur man kommer dit som avgör.

Det är en snabb väg att ta till våld, det ger snabbare resultat men det är inte bra för hästen. Det gäller att betinga saker och ting i hästens liv så att den förknippar samarbetet och umgänget med oss och det vi kräver med glädje och inte som något dom måste göra för att slippa tryckas ned.
 
Men hon är ju en av dom som konstant hackar hästen med sporrarna. Följer inte ens dressyr längre för det är inte vackert, men förstår inte hyllningen av denna ryttare för varenda gång jag sett en av hennes ritter så är det ett evigt hackande med sporrarna.

Ja det har varit en enhällig hyllning som jag uppfattat det på henne här från buke, jag tänkte skriva samma som du häromdan, om någon hackar så med sporrarna som hon gör i de icke fungerande piafferna hur gör hon hemma?? Gör hon samma och inte får något resultat? eller tar hon i mer?
 
Bryr mig inte ens öm en ryttare som slänger skänklarna upp nära hästen ryggrad i galopp byten, Fattar inte att människan inte får en nolla på utförande när TR mycket tydligt säger att hjälper SKAL vara så små och osynliga som möjligt. Galopp ombyten kan åstadkommas med enbart vikt byte från ryttaren, vilket dressyren de senaste30-40 åren verkar ha glömt bort fullständigt.
 
Härligt att dom på tv nu förespråkar nolltolerans mot allt våld mot hästarna. Våld är inte något som får förekomma övht.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att den danska TV2 dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" sändes i slutet av november förra året var...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter En av dressyrryttarna som pekats ut i Sportbladets artikel om blåa tungor hos dressyrrhästar är Isabell Werth. Den tyska ryttaren har nu...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har tyska världsfemman Isabell Werth och Andreas Helgstrands Queenparks Wendy börjat lära känna varandra. Här kan du kolla in ett...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp