Isabell Werth uttalar sig om uppmärksammad clinic

Försvarar Helgstrand och nämner Parra... Känns konstigt att om hon inte har något att dölja har bett ''the court'' att ta bort filmen där hon rider i Wellington på Helgstrands stall. Känns stört löjligt, men jag förstår att hon vill ha bort den. Hon påpekade också ut att ingen har sett A.H rida dåligt på sina hästar. Hon försvarade honom ganska grovt. Det var också viktigt att poängtera medaljer och de hästar hon fört upp i sporten än att faktiskt hålla en saklig diskussion som efterfrågade. Inget av det som hänt har med hennes vinster att göra. Jag känner bara att hon inte behövt ha ett ''statment'' på det här sättet. Men hon har såklart rätt till det, jag bara skriver mina åsikter om det hela. :)
 
Alltså jag vet inte vad jag ska tro om något längre…

Helt ärligt tror jag inte att det går att utbilda hästar till den nivån utan inslag av våld (psykisk och/eller fysiskt).

Jag var och såg VM i Herning, både hoppning och dressyr, och där någonstans dog mitt intresse för hästar. Mycket få dressyrritter såg harmoniska ut. Det var gapande munnar, piskande svansar och ALLA ryttare använde sporrarna HELA tiden. Det var inte ens roligt att se i verkligheten.

Hög tygelspänning hade de flesta. En del släppte stångtygeln nästan helt (Therese Nilshagen har nästan alltid lös stångtygel på Dante exempelvis.). Misstänker att de hästarna har liten mun där dubbla bett inte får plats och ryttaren får kompromissa att rida enbart på bridongbettet. Andra höll extremt hårt i tyglarna och de hästarna såg allt annat än bekväma ut…

Överlag såg Isabells ritt bättre ut än genomsnittet. Betydligt mjukare och inte alls lika mycket sporrar. Betydligt bättre mun än genomsnittet.

Jag tror ingen häst naturligt har de frambenen som ger höga betyg. Flertalet (i stort sett alla) tappar bakbenen och har fina, flashiga framben.

Bakom dörrarna är nog Helgesands ”ridning” mer regel än undantag.

Parras hoppas jag tillhör undantagen, men är långtifrån säker.
 
Det är klart att det går utan våld? Men vad menar du med våld egentligen? Utan tvång är det nog svårt men jag tycker inte tvång behöver vara lika med våld.
Självklart!
Jag har en kompis som rider på PSG-Int 1 nivå med sin extremt känsliga häst. När jag ser filmer på den så ser man knappt att hon gör nånting och det finns 0 % våld eller tvång i samband med hennes ridning. Dessutom är hon ute och långgalopperar ett par dagar i veckan - ganska ovanligt för dressyrhästar
 
Självklart!
Jag har en kompis som rider på PSG-Int 1 nivå med sin extremt känsliga häst. När jag ser filmer på den så ser man knappt att hon gör nånting och det finns 0 % våld eller tvång i samband med hennes ridning. Dessutom är hon ute och långgalopperar ett par dagar i veckan - ganska ovanligt för dressyrhästar
Fast nu tror jag inte @ufot menade din kompis nivå utan den allra högsta nivån. Sedan tror jag att all ridning innehåller någon form av tvång, att det inte menas finnas är att vissa helt enkelt väljer att inte se det alternativt inte menar att just de använder tvång- är ju en oerhört flytande gräns. Precis som det är mellan tvång och visst våld. Visst våld måste väl ändå vara att banka hästen i sidorna ex. Tvång kan väl vara så enkelt som om man rider ut och hästen vill till stigen åt vä men du styr åt hö fast hästen är motvillig.

Sedan känner du säkert till din kompis men rent generellt så kan du inte se på en film om det finns 0% våld eller tvång i någons ridning hur trevligt det än ser ut.
 
Självklart!
Jag har en kompis som rider på PSG-Int 1 nivå med sin extremt känsliga häst. När jag ser filmer på den så ser man knappt att hon gör nånting och det finns 0 % våld eller tvång i samband med hennes ridning. Dessutom är hon ute och långgalopperar ett par dagar i veckan - ganska ovanligt för dressyrhästa
Fast är det så ovanligt hos elitamatörer? Min upplevelse där är ett det är just de med de som tar fram sina hästar själva men har kanske 1-2 i taget och jobbar med annat är att de verkligen månar om relationen med sin häst och rider hästarna varierat. Jag behöver ju inte ha rätt, men min erfarenhet är att det är mer när folk försörjer sig på häst som det kommer in systematiskt våld (givetvis inte alla alltid).
 
Senast ändrad:
Fast nu tror jag inte @ufot menade din kompis nivå utan den allra högsta nivån. Sedan tror jag att all ridning innehåller någon form av tvång, att det inte menas finnas är att vissa helt enkelt väljer att inte se det alternativt inte menar att just de använder tvång- är ju en oerhört flytande gräns. Precis som det är mellan tvång och visst våld. Visst våld måste väl ändå vara att banka hästen i sidorna ex. Tvång kan väl vara så enkelt som om man rider ut och hästen vill till stigen åt vä men du styr åt hö fast hästen är motvillig.

Sedan känner du säkert till din kompis men rent generellt så kan du inte se på en film om det finns 0% våld eller tvång i någons ridning hur trevligt det än ser ut.
Så du menar att vi ska börja peta i om hästen vill ta stigen till höger eller till vänster och kalla det för tvång. I samma andetag som vi ser Parra eller Helgstrand på rikigt plåga och bruka våld?

I hennes fall finns det exakt 0% våld men antagligen tvång i den definitionen du vill ha det till.
 
Fast nu tror jag inte @ufot menade din kompis nivå utan den allra högsta nivån. Sedan tror jag att all ridning innehåller någon form av tvång, att det inte menas finnas är att vissa helt enkelt väljer att inte se det alternativt inte menar att just de använder tvång- är ju en oerhört flytande gräns. Precis som det är mellan tvång och visst våld. Visst våld måste väl ändå vara att banka hästen i sidorna ex. Tvång kan väl vara så enkelt som om man rider ut och hästen vill till stigen åt vä men du styr åt hö fast hästen är motvillig.

Sedan känner du säkert till din kompis men rent generellt så kan du inte se på en film om det finns 0% våld eller tvång i någons ridning hur trevligt det än ser ut.

Krasst sagt så går det ju inte att hantera hästar utan nån form av tvång?
 
Så du menar att vi ska börja peta i om hästen vill ta stigen till höger eller till vänster och kalla det för tvång. I samma andetag som vi ser Parra eller Helgstrand på rikigt plåga och bruka våld?

I hennes fall finns det exakt 0% våld men antagligen tvång i den definitionen du vill ha det till.
Det va bara ett exempel men då det va du som sa att din kompis rider med noll tvång så är det såklart bättre du definierar vad du menar. Sen va väl ändå ursprungsfrågan om det går att ta häst till högsta nivån utan våld och tvång ? Du svarar ja o tar ex med låg nivå Int? Hur resonerar du där?
 
I samma andetag som vi ser Parra eller Helgstrand på rikigt plåga och bruka våld?
Tvång är tvång oavsett hur andra misshandlar och brukar våld mot hästar har du den inställningen att allt utom Helgestrand och Parra o liknande scenarion är Ok? Eftersom du tar upp dessa?
 
Om min unghäst som håller på att lära sig bli longerad försöker gå åt fel håll, och jag korrigerar igenom att gå bakom och driva den åt rätt håll - är det tvång? I så fall så är all ridning tvång, ja.

Men i ärlighetens namn så kan jag inte TVINGA mina hästar som väger 10 ggr så mycket som mig till någonting - jag kan göra det obehagligt för dom att göra tvärt emot vad jag vill, och trevligt att göra det jag vill de ska göra, men i slutänden är det hästens val om den lyssnar på mig eller inte. Känns som om man skulle behöva använda rätt extrem våld för att lyckas tvinga en häst att göra något som den verkligen inte vill....

(Det är väl lite därför man gärna vill ha hästar med en medfött "will to please"....)
 
Men i ärlighetens namn så kan jag inte TVINGA mina hästar som väger 10 ggr så mycket som mig till någonting - jag kan göra det obehagligt för dom att göra tvärt emot vad jag vill, och trevligt att göra det jag vill de ska göra, men i slutänden är det hästens val om den lyssnar på mig eller inte. Känns som om man skulle behöva använda rätt extrem våld för att lyckas tvinga en häst att göra något som den verkligen inte vill....
jag kan göra det obehagligt för dom att göra tvärt emot vad jag vill, och trevligt att göra det jag vill de ska göra, men i slutänden är det hästens val om den lyssnar på mig eller inte
Förlåt men detdär är väldigt mycket att TVINGA. För att det som man gör då är att hästen får in lärd hjälplös het och att den iprincip stänger av och såkallat lyder för att den INTE upp lever att den har nåt val. Det är samma som fight flight freeze och att hästen känner att den inte KAN komma undan och den KAN INTE kämpa mot för att det blir bara värre då.
Så om man säger att det är hästens VAL att lyda så kanske man antingen inte har så jätte mycket koll på sånt eller så tycker man kanske inte att hästar är likamycket värda respekt som människor. Eller så tycker man lika om människor också att det är den som blir tvingad till nåt som VÄLJER att göra det men det hoppas jag VERKLIGEN att ingen tycker!!
 
Förlåt men detdär är väldigt mycket att TVINGA. För att det som man gör då är att hästen får in lärd hjälplös het och att den iprincip stänger av och såkallat lyder för att den INTE upp lever att den har nåt val. Det är samma som fight flight freeze och att hästen känner att den inte KAN komma undan och den KAN INTE kämpa mot för att det blir bara värre då.
Så om man säger att det är hästens VAL att lyda så kanske man antingen inte har så jätte mycket koll på sånt eller så tycker man kanske inte att hästar är likamycket värda respekt som människor. Eller så tycker man lika om människor också att det är den som blir tvingad till nåt som VÄLJER att göra det men det hoppas jag VERKLIGEN att ingen tycker!!

Nej det är det inte, sluta dra saker till det extrema.

Det Sorbifolia beskriver är att hon gör det enkelt för hästen att göra rätt, och svårare för den att göra fel vilket gör att det då allt som oftast kommer välja att göra rätt. Det är absolut inte samma sak som fight/flight respons.
 
Nej det är det inte, sluta dra saker till det extrema.

Det Sorbifolia beskriver är att hon gör det enkelt för hästen att göra rätt, och svårare för den att göra fel vilket gör att det då allt som oftast kommer välja att göra rätt. Det är absolut inte samma sak som fight/flight respons.
Fast nej? Det hon skrev var att hon kan göra det o be hagligt att göra tvärt mot hur hon vill och trevligt att göra som hon vill.
Det som du skriver att göra det enkelt för hästen att göra rätt och svårare att göra fel är inte samma sak.
 
Fast nej? Det hon skrev var att hon kan göra det o be hagligt att göra tvärt mot hur hon vill och trevligt att göra som hon vill.
Det som du skriver att göra det enkelt för hästen att göra rätt och svårare att göra fel är inte samma sak.
Jo det är precis samma sak. Du gör det önskevärda enkelt och behagligt och det icke önskevärda svårare och obehagligare. Sen finns det olika grader av obehagligt, innebär inte per automatik att man tvingar in en häst i en flight-fight respons och spöar skiten ur den.
 
Jo det är precis samma sak. Du gör det önskevärda enkelt och behagligt och det icke önskevärda svårare och obehagligare. Sen finns det olika grader av obehagligt, innebär inte per automatik att man tvingar in en häst i en flight-fight respons och spöar skiten ur den.
Vi tycker nog väldigt o lika om det då. För jag tycker INTE att det är samma sak att göra nåt o behagligt och att göra det svårare att göra fel.
Utan att göra det svårare att göra fel är mera att före bygga och minska riskerna att hästen gör såkallat fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att den danska TV2 dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" sändes i slutet av november förra året var...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter En av dressyrryttarna som pekats ut i Sportbladets artikel om blåa tungor hos dressyrrhästar är Isabell Werth. Den tyska ryttaren har nu...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har tyska världsfemman Isabell Werth och Andreas Helgstrands Queenparks Wendy börjat lära känna varandra. Här kan du kolla in ett...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp