Islänning eller "vanlig" häst

Piglet

Trådstartare
Jag har precis sålt min "vanliga" häst. Primärt pga att jag har problem med mina höftleder. Har höftledsartros och nedsatt rörlighet, vilket innebär att jag sittet som en klädnypa på hästar som är lite bredare över ryggen. Min lilla häst var av lite kraftigare typ och till slut gjorde det för ont att rida henne.

Men jag vill absolut inte sluta rida - så jag letar efter en ny och smalare häst:)

I detta letande har jag faktiskt funderat på islänning. De är ju lite mindre, visserligen har många av dem runda, och lite breda, ryggar. Men det finns ju även islänningar av lite smäckrare modell (hoppas jag i vart fall;-)

Jag är primärt intresserad av att rida dressyr (absolut inte MSV, men det vore ju kul att kunna göra enkla byten nån gång i livet, och kanske trampa lite). Jag rider för en tjej som utbildat sig hos Craig Stevens (passar mig utmärkt), så det är väl lite halvakademiskt inspirerat.
Sen vill jag rida ut i skogen och mysa!

Jag gillar små hästar. Om jag inte vore så lång (1,77) skulle jag gladeligen köpa en ponny, typ en connemara. Jag dras ohjälpligt till små söta hästar på 154-157 i manken. Men de är faktiskt inte så lätta att hitta - de flesta i den storleken är antingen travare eller nån form av fullblod och jag är inte så förtjust i den typen av häst (lite för ädla o för mycket nerv för min smak).
Många övervuxna ponnies/connemaror är tyvärr lite för breda, liksom haflinger och kallblodstravare.

Vad skulle du välja? Islänning eller nån mindre "vanlig" häst? Och varför?

Tänkte ställa samma fråga på islänningsforumet - ska bli kul att se skillnaderna i svaren:)
 
Sv: Islänning eller "vanlig" häst

Många islänningar tycker jag är väldigt runda och breda över ryggen. Men givetvis finns det smäckare att hitta! Dock finns det ju inte direkt så många så höga som över 150cm, även om modellen högre börjar bli vanligare.

Jag skulle nog välja en tregångsponny om jag var du. Mest för att det finns många fina hästar som kan passa, så skall du ändå inte åt gångarterna eller något spec hos islänningen skulle jag leta bland annat också :) De flesta hästarna har lätt för att ibland blanda gångarter i tid och otid, så en ovan gångartsryttare får därmed ganska lätt problem med just detta om man bara vill åt de vanligare 3 gångarterna. Men det gäller ju helt enkelt att hitta rätt individ för dig, kolla runt och se vad som känns bra! :)
 
Sv: Islänning eller "vanlig" häst

En lusitano kanske kunde vara något? Jag har sett en del som inte ser särskilt breda ut över ryggen, som annars känns standard hos t ex PREn. (En högst amatörmässig jämförelse, för er som är kunniga på portugiser och spanjorer ;))

Jag hade annars tänkt föreslå arab, men det blev kanske helt fel med nerv och ädelhet :D Hm... Quarter? Fast då ska man kanske rida western.

Annars tror jag att det kan bli bra med en islänning av smäckrare typ, fast du får kanske vara beredd på att skola om dig själv lite för att kunna hålla gångarterna rena :)
 
Sv: Islänning eller "vanlig" häst

jag vet inga hästar som kan passa, (alla hästar kan ju vara smala om man bara ger dom rätt foder :p)
men tänkte mer på sadel, en sadel som inte är djup och smal i sätet kan ju vara bra för dig. har nyligen ridit en mycket tjock swb som inte kändes bredare än min egna swb, då den sadeln var flat back (tror jag det heter) och smalare i sätet och min är djupare och bredare i sätet. så sadeln spelar stor roll för hur grov hästen känns att rida.
 
Sv: Islänning eller "vanlig" häst

Jag säger så klart islandshäst för jag har en. Men, som någon skrev, för det mesta är dom breda över ryggen men det finns smala isisar oxå.

Sen har vi new forest, dom är ju inte så breda över ryggen.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp