Sadel med bred midja, öppet säte... (??)

Cherarriduracell

Trådstartare
Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och har bred kanal. Jag däremot får ont i lederna av nästan allt. har provat lite av varje och tror att nyckeln är att sadeln måste vara rätt så öppen i sätet, ha lite bredd för sittbenen (landar gärna på ena sittbenet, tolkar det som att sadlarna är för smala för båda sittbenen samtidigt) men också ha lite bredd framtill så jag får stöd för höftleden. Är sadeln för smal framtill tippar jag fram och blir instabil. (Och låren roterar inåt och jag får ont i höftlederna). Och som en bonus får jag ont i bäckenlederna om bakvalvet är för högt.

Sitter helt ok i min albion K2 i hoppmodell men där är de bakre knästöden ivägen för att rida med längre läder. Har tyvärr fått inse att min dressyrsadel inte passar mina kriterier och jag behöver hitta en ny. Vet dock inte riktigt vilka märken och modeller jag ska leta efter, som kan passa min stackars kropp? Har haft jättesvårt att googla hur sadelns ovansida är i passformen, de flesta ställen anger ju bara hur passformen är gentemot hästen, om något.

Sadelprovare känns inte aktuellt eftersom jag inte hittills behövt hjälp att prova ut mot hästen och utprovningen mot ryttare vågar jag inte lita på en sadelprovare för. Finns det några märken som är "kända" för att vara breda mot ryttaren?
 
Jag har rätt smalt bäcken och jag kan INTE rida i Morris & Nolans dressyrsadlar!
Det känns som om att jag försöker sitta grensle på en pinnstol 😉 så prova en sådan.
 
Jag har liknande problem.

Ge mej en manskapssadel och jag kan sitta i den som en Chesterieldsoffa = superbekvämt...

Jag trodde det berodde på att jag är rätt välstoppad i rumpan och behövde sitsstorlek minst 17.5 men helst 18/18.5.

När jag sen för några år tillbaka köpte ny häst blev jag tippad om en begagnad dressyrsadel som tipsaren så vad det underbaraste hon suttit i.
Jag testade den och hon hade helt rätt, jag ville inte kliva av...
Efter drygt 1 år inser jag att jag behöver en nyare som jag kan tävla i.
Hittade en som passade hästen lika bra som den jag redan hade.
Men jag satt som en potta "skit", vinglade hit och dit och det kändes som om någon försökte klyva mej på mitten.

Tog ut en duktig sadelutprovare som sa att sadeln sitter jättebra på hästen så det är nog bara jag som behöver vänja mej vid att den har större benstöd.

Resultatet blev att jag inte använde den nya sadeln alls.

På hösten var jag på Elmia hästshow och kom att prata med några som höll på med att kolla hur sneda och vinda ryttare var.

Mitt resultat var att dom hade aldrig sett ett bäcken som såg ut som mitt.

Mina sittben var brett isär, vänster sittben var drygt 8 mm högre upp än höger och för att inte sitta snett behövde jag ha något som utfyllnad så jag satt med sittbenen helt i våg.
Det var rätt enkelt att fixa med en bit från en bandageunderlägg i gel.
Svårare var det att den tredje punkten som balanserar bäckenet, pubisbenet, inte var där det skulle för att det skulle bli en någorlunda liksidig triangel.

Jag har det så "nära" att det blev en extremt trubbig triangel.

Så det var ju inte konstigt att jag trivdes bäst i sadlar som var riktigt breda i sätet men inte i den breda sitsstorleken jag alltid ridit i utan precis tvärtom. Det jag skulle ha var 16.5-17.
Och mycket riktigt kändes det helt underbart att sitta i en sån liten storlek som hade bredden jag behövde.

Hon godkände min slitna dressyrsadel då den hade precis det jag behövde.
Men min nyare fina sadel var precis tvärtom, den var alldeles för stort och smal och det var därför jag for runt som en smörklick på en het potatis.

Mina gamla Stübbensadlar fick godkänt, likaså min gamla hoppsadel Pessoa Don Neco även om den kunde vara lite mindre, den är 17.5, men med en tjock gelsits fungerar det.

Den nyare fina dressyrsadel fick jag sälja.

Men som tur var passar den gamla dressyrsadeln min nya häst, den behövde bara stoppas om 🥰

Det är en Childeric D1 18".
Men det är en fransk sadel och när jag mätte den är den 17.5, eller rättare sagt 17.25 " om jag ska vara petig.

Min nya häst kan också ha Pessoasadeln, så jag är jättenöjd med att jag inte fick den såld.

Tyvärr hann jag köpa en ny Stübben hoppsadel, jag trodde den skulle passa mej men det gör den inte så den måste jag försöka sälja trots att det inte är ett populärt märke längre.

Dressyrsadeln som jag inte kunde ha var en Antares.

Jag är evigt tacksam för all hjälp jag fick av denna kvinna vars namn jag glömt, tyvärr.

Det blev ett långt konstigt inlägg men jag hoppas du får hjälp med att kolla några märken.

Lycka till 🥰
 
Jag har liknande problem.

Ge mej en manskapssadel och jag kan sitta i den som en Chesterieldsoffa = superbekvämt...

Jag trodde det berodde på att jag är rätt välstoppad i rumpan och behövde sitsstorlek minst 17.5 men helst 18/18.5.

När jag sen för några år tillbaka köpte ny häst blev jag tippad om en begagnad dressyrsadel som tipsaren så vad det underbaraste hon suttit i.
Jag testade den och hon hade helt rätt, jag ville inte kliva av...
Efter drygt 1 år inser jag att jag behöver en nyare som jag kan tävla i.
Hittade en som passade hästen lika bra som den jag redan hade.
Men jag satt som en potta "skit", vinglade hit och dit och det kändes som om någon försökte klyva mej på mitten.

Tog ut en duktig sadelutprovare som sa att sadeln sitter jättebra på hästen så det är nog bara jag som behöver vänja mej vid att den har större benstöd.

Resultatet blev att jag inte använde den nya sadeln alls.

På hösten var jag på Elmia hästshow och kom att prata med några som höll på med att kolla hur sneda och vinda ryttare var.

Mitt resultat var att dom hade aldrig sett ett bäcken som såg ut som mitt.

Mina sittben var brett isär, vänster sittben var drygt 8 mm högre upp än höger och för att inte sitta snett behövde jag ha något som utfyllnad så jag satt med sittbenen helt i våg.
Det var rätt enkelt att fixa med en bit från en bandageunderlägg i gel.
Svårare var det att den tredje punkten som balanserar bäckenet, pubisbenet, inte var där det skulle för att det skulle bli en någorlunda liksidig triangel.

Jag har det så "nära" att det blev en extremt trubbig triangel.

Så det var ju inte konstigt att jag trivdes bäst i sadlar som var riktigt breda i sätet men inte i den breda sitsstorleken jag alltid ridit i utan precis tvärtom. Det jag skulle ha var 16.5-17.
Och mycket riktigt kändes det helt underbart att sitta i en sån liten storlek som hade bredden jag behövde.

Hon godkände min slitna dressyrsadel då den hade precis det jag behövde.
Men min nyare fina sadel var precis tvärtom, den var alldeles för stort och smal och det var därför jag for runt som en smörklick på en het potatis.

Mina gamla Stübbensadlar fick godkänt, likaså min gamla hoppsadel Pessoa Don Neco även om den kunde vara lite mindre, den är 17.5, men med en tjock gelsits fungerar det.

Den nyare fina dressyrsadel fick jag sälja.

Men som tur var passar den gamla dressyrsadeln min nya häst, den behövde bara stoppas om 🥰

Det är en Childeric D1 18".
Men det är en fransk sadel och när jag mätte den är den 17.5, eller rättare sagt 17.25 " om jag ska vara petig.

Min nya häst kan också ha Pessoasadeln, så jag är jättenöjd med att jag inte fick den såld.

Tyvärr hann jag köpa en ny Stübben hoppsadel, jag trodde den skulle passa mej men det gör den inte så den måste jag försöka sälja trots att det inte är ett populärt märke längre.

Dressyrsadeln som jag inte kunde ha var en Antares.

Jag är evigt tacksam för all hjälp jag fick av denna kvinna vars namn jag glömt, tyvärr.

Det blev ett långt konstigt inlägg men jag hoppas du får hjälp med att kolla några märken.

Lycka till 🥰
Var det Maria Hallring med företaget Ergox2?
 
Amerigo CC är relativt bred och öppen i sätet. Även Ergo har flera öppna och väldigt breda modeller. Kingsley D1 är ganska bred den med.

Amerigo CC
20230208_140059.jpg
 
Jag har liknande problem.

Ge mej en manskapssadel och jag kan sitta i den som en Chesterieldsoffa = superbekvämt...

Jag trodde det berodde på att jag är rätt välstoppad i rumpan och behövde sitsstorlek minst 17.5 men helst 18/18.5.

När jag sen för några år tillbaka köpte ny häst blev jag tippad om en begagnad dressyrsadel som tipsaren så vad det underbaraste hon suttit i.
Jag testade den och hon hade helt rätt, jag ville inte kliva av...
Efter drygt 1 år inser jag att jag behöver en nyare som jag kan tävla i.
Hittade en som passade hästen lika bra som den jag redan hade.
Men jag satt som en potta "skit", vinglade hit och dit och det kändes som om någon försökte klyva mej på mitten.

Tog ut en duktig sadelutprovare som sa att sadeln sitter jättebra på hästen så det är nog bara jag som behöver vänja mej vid att den har större benstöd.

Resultatet blev att jag inte använde den nya sadeln alls.

På hösten var jag på Elmia hästshow och kom att prata med några som höll på med att kolla hur sneda och vinda ryttare var.

Mitt resultat var att dom hade aldrig sett ett bäcken som såg ut som mitt.

Mina sittben var brett isär, vänster sittben var drygt 8 mm högre upp än höger och för att inte sitta snett behövde jag ha något som utfyllnad så jag satt med sittbenen helt i våg.
Det var rätt enkelt att fixa med en bit från en bandageunderlägg i gel.
Svårare var det att den tredje punkten som balanserar bäckenet, pubisbenet, inte var där det skulle för att det skulle bli en någorlunda liksidig triangel.

Jag har det så "nära" att det blev en extremt trubbig triangel.

Så det var ju inte konstigt att jag trivdes bäst i sadlar som var riktigt breda i sätet men inte i den breda sitsstorleken jag alltid ridit i utan precis tvärtom. Det jag skulle ha var 16.5-17.
Och mycket riktigt kändes det helt underbart att sitta i en sån liten storlek som hade bredden jag behövde.

Hon godkände min slitna dressyrsadel då den hade precis det jag behövde.
Men min nyare fina sadel var precis tvärtom, den var alldeles för stort och smal och det var därför jag for runt som en smörklick på en het potatis.

Mina gamla Stübbensadlar fick godkänt, likaså min gamla hoppsadel Pessoa Don Neco även om den kunde vara lite mindre, den är 17.5, men med en tjock gelsits fungerar det.

Den nyare fina dressyrsadel fick jag sälja.

Men som tur var passar den gamla dressyrsadeln min nya häst, den behövde bara stoppas om 🥰

Det är en Childeric D1 18".
Men det är en fransk sadel och när jag mätte den är den 17.5, eller rättare sagt 17.25 " om jag ska vara petig.

Min nya häst kan också ha Pessoasadeln, så jag är jättenöjd med att jag inte fick den såld.

Tyvärr hann jag köpa en ny Stübben hoppsadel, jag trodde den skulle passa mej men det gör den inte så den måste jag försöka sälja trots att det inte är ett populärt märke längre.

Dressyrsadeln som jag inte kunde ha var en Antares.

Jag är evigt tacksam för all hjälp jag fick av denna kvinna vars namn jag glömt, tyvärr.

Det blev ett långt konstigt inlägg men jag hoppas du får hjälp med att kolla några märken.

Lycka till 🥰
Jag fick hjälp att komma till insikt av Maria Hallring och Lena Gunnarsson, sedan provade jag mig fram i sadeldjungeln men har liknande bäcken som du vilket kanske inte är ovanligt men det finns inte många sadlar tillverkade för det. Jag tror dock det blir vanligare med sadelmodeller iallafall inom dressyr för olika bäckenformer. Jag har nu en Prestige D2 som passar mig. Men det var många märken sadelutprovaren föreslog som jag inte alls satt bra i eller fick skav av så man måste provrida. Gärna en timmestur i skritt😂
utöver det har jag flyttat stiglädren så långt bak det går. I hoppning har jag en Prestige Michael Roberts där jag tycker jag sitter iaf i balans och nära hästen, i många hoppsadlar upplever jag att jag hamnar högt ovanför Med dålig balans.
 
Jeg har også problem med bekkenet. Jeg har funnet ut at I dressur salene så trenger jeg en sal med smal tvist, som jeg får plass til rompa i, og som har korte, vinklede støtter. Alle "normale" dressursaler så får jeg knærne i lårstøtten fordi jeg har så korte lår, noe som vipper meg over på pubis benet og foran, jeg får en knekk i korsryggen og etter kort tid så har jeg vondt i ryggen og har mistet følelsen i føttene. Det gjør også vondt i hoftene etter ridning. Har bestemt jeg for å kjøpe en Wow sal til min nye hest. Da kan jeg få en som passer både meg og hesten. Jeg orker ikke ha vondt lenger.
 
Är det någon som vet hur erreplus är generellt? Hittade en adelinde till bra pris men även ett bra pris är ju ett högt pris att köpa "blint" 🙈
 
Är det någon som vet hur erreplus är generellt? Hittade en adelinde till bra pris men även ett bra pris är ju ett högt pris att köpa "blint" 🙈
Jag tycker dom skiljer sig ganska mycket beroende på modell. Dom "äldre" modellerna passade inte mig alls, kändes som att sitta i en grop baktill, osäker dock om jag provade Adelinde.
Däremot Impulse som jag har är skön, ganska öppet säte, skulle dock ha önskat stigläderkrampan längre bak för att vara optimal. Men när jag beställde den och ställde frågan så tittade den Italienska sadelmakaren på mig som om jag var galen..

En vän har Adelinde och hen trivs med den så det enda sättet är nog att prova tyvärr. Jag hade inte så mycket att välja på när det gällde sadel då Impulsen är den enda sadeln hästen någonsin trivts och bjuder med så det var bara att acceptera läget sas eller göra körhäst av honom..
 
Childeric D1 är bred att sitta i också ganska bred framtill ,man sitter inte låst och bakvalvet är lågt. Kanske något att prova?
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande...
2
Svar
36
· Visningar
2 670
Senast: MissFideli
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp