Islandshästens färger.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästens färger.

Ja, vilken färg genotypen har.

Men inte heter väl min häst "brunblack" om den har blackanlag men inte ö.h.t ser ut som en black, utan bara är brun?

Eller Mist's häst osm har strumpor och har skäckanlag- inte kallas den väl skäck om den inte ser ut oms en skäck?

Flr man reggar väl hästen efter hur fenotypen ser ut, men den korrekta färgbenämningen får man genom genotypen?
 
Sv: Islandshästens färger.

Fast de där stämmer ju inte riktigt..Så många hästar har inte något vitt på benen och ger aldrig någonsin en endaste skäckavkomma?!

Jag vet massor av hingstar OCH ston som har något vitt på benen och fått i stoets fall ca 20 föl och hingstens fall 500 föl och inte en enda skäckavkomma har bildats.

Inom hbl är skäck inte godkänt och väldigt ovanlig.
Men nästan alla har nått vitt på benen och skulle dessa alla bära på skäckanlag borde de ju krylla av skäckar!

Men halvblod har sabinoanlegg, det er som regel det som gir dem hvite avtegn. En islandshest med hvite avtegn har mest sannsynlig splashed white (bukskäck/slettuskjótt) og/eller tobiano (ryggskäck/skjótt). Ser du en islandshest som har fire hvite sokker/strømper og ikke noe hvitt på hodet, kan du være nesten helt sikker på at den er en minimal tobiano. En som har hvitt på beina (særlig bakbena) og hvitt på hodet (stor stjerne og snipp, bles, osv) er sannsynligvis en minimal splashed white. Det virker som om sabino, i den grad det finnes hos islandshesten, er svært begrenset.
 
Sv: Islandshästens färger.

Ja, vilken färg genotypen har.

Men inte heter väl min häst "brunblack" om den har blackanlag men inte ö.h.t ser ut som en black, utan bara är brun?

Eller Mist's häst osm har strumpor och har skäckanlag- inte kallas den väl skäck om den inte ser ut oms en skäck?

Flr man reggar väl hästen efter hur fenotypen ser ut, men den korrekta färgbenämningen får man genom genotypen?

Jeg har vondt for å se for meg at blakkanlegget klarer å gjemme seg fullstendig på en hest med brun grunnfarge, men dersom man VET genotypen og den er E- A- D-, så er hesten brunblakk selv om den ser brun ut. Vet man ikke med sikkerhet at hesten har blakkanlegget, og den ikke ser det minste blakk ut, så skriver man selvfølgelig ikke blakk.

Jeg vet ikke hva dere legger i "skäck" - hvis det betyr at hesten har hvite felter av en viss størrelse på kroppen, så er den vel ingen skäck. Men den er like fullt bærer av dette genet, så det skal strengt tatt være med i fargebeskrivelsen. Det påvirker jo fenotypen - uten dette genet ville ikke hesten hatt disse strømpene. Anlegget fins og det synes - men i minimal utbredning.

Hva man gjør når man registrerer, vet jeg ikke, for ofte virker det veldig ulogisk.
 
Sv: Islandshästens färger.

Jag håller med om att det verkar ologiskt vid registrering :)

Nej, nu vet jag inte hur blackanlaget fungerar, men om LÅTSAS att en häst har blackanlag men är "vanligt brun"- ska den ändå heta black?
Eller ska den heta "brun, bärare av blackanlag"?

För en häst kan ju bära på ett visst anlag utan att detta tar uttryck i fenotypen, och då känns det konstigt att skriva med det vid registreringen, iaf.
 
Sv: Islandshästens färger.

Du ska regga på genotypen. Fast folk vet ju inte alltid om den därför blir det fel.

Det heter tex "skimmel född fux" även om du inte SER födelsefärgen på en vit häst.

Jag vet att det var diskussioner om en del felreggade hingstar och jag lyckades inte få SIF att ändra trots att de BEVISLIGEN hade tex gul-anlag.

Man borde ändra en felaktig registering så fort man får fakta som avslöjar den sanna färgen. (genotypen)

Undrar tex om Svadilfari som som silvergulsvart ännu?
 
Sv: Islandshästens färger.

Måste bara fråga dig silverkedjan för du kan ju mkt om färg.:)

Kaela fick ju ett fux föl med en isabellhingst(Bjartur)betyder det att man kan vara säker på att hon saknar gulanlag?

Kaela är ju svart och hennes pappa svart och mamman isabell.
 
Sv: Islandshästens färger.

Aha!

Men, om man inte vet? Om man har en valack som är som Nielas fölunge, isabellskäck, men som man vet har blackar bakom sig- ska den heta isabellblack-skäck då, fast man inte vet vad den lämnar?


Förstår det mer när det gäller såna färger som det kan råda förvirring runt, som svart och gulsvart (har ska man såklart ändra såfort man vet vad den verkligen är!) eller som Svadilfari....


Suck, vad rörig jag blev nu. Hoppas du förstår, jag menar alltså att bara för att min häst KANSKE för vidare en visst färg, men är brun själv- så visst ska han ändå reggas som brun?

tack för att du kommer och skapar reda i oredan! :bow:
 
Sv: Islandshästens färger.

*Bryter tråden*
Islandshästar är faktist mer allergi vänliga än "vanliga hästar". Läst det någonstans, och dels så känner jag det också när jag hantera "vanliga" och islandshästar.

Är själv hyperallergisk, eller var rättare sakt. Kunde gå in i ett stall i 1 minut, sedan kunde jag inte andas och ögonen rann som in i. men nu har jag egen häst, och händr att jag nyser ibland, inte mer än så.
Men har du provat Clarityl, hjälper direkt, på mig iallafall :)!

Okej! Det kanske är därför jag kan rida islänningar i viss mån. :idea:

Oj, men vad har du för häst nu då? :O
Jag har en receptbelagt allergimedicin, nu kommer jag inte ihåg vad den heter men det hjälper väl sisådär. :crazy:
 
Sv: Islandshästens färger.

Det går alltså inte att ändra en registrerad färg?

Vi har ett sto som föddes förra året som då verkade vara (blek)svart, men nu har visat sig vara gulsvart. Synd om det ska stå fel i papprerna då!
 
Sv: Islandshästens färger.

Aha!

Men, om man inte vet? Om man har en valack som är som Nielas fölunge, isabellskäck, men som man vet har blackar bakom sig- ska den heta isabellblack-skäck då, fast man inte vet vad den lämnar?

Den ska heta det den ÄR. Man ser faktiskt ofta ålen på en isabellblack. Men är den helt vit över ryggen är det ju svårt. Då får den väl vara det den ser ut som tills motsatsen är bevisad - vilket den inte lär bli för isabellblacka har så ljusa hår att det är svårt att se om pigmentet ansamlats på ena sidan av dem som det gör hos blackar. Och en valack avslöjar ju inget via avkommor.

Suck, vad rörig jag blev nu. Hoppas du förstår, jag menar alltså att bara för att min häst KANSKE för vidare en visst färg, men är brun själv- så visst ska han ändå reggas som brun?

Är han brun ska han regas som brun. Är han brunblack ska han regas som brunblack. Men man kan ju inte rega alla vanliga bruna som blackar bara för att de har ål. De ska ha hela blackanlaget liksom, inte bara de primitiva tecknen som följer med aguti-anlaget.

Personligen tycker jag att det är bättre att inte ha ett med ett anlag man inte är säker på alls. Avslöjar det sig senare får man ändra.
 
Sv: Islandshästens färger.

Vi har ett sto som föddes förra året som då verkade vara (blek)svart, men nu har visat sig vara gulsvart. Synd om det ska stå fel i papprerna då!

Hur kan du veta det? En gulsvart är sällan avslöjad förrän den fått isabell- eller gulbruna avkommor.
 
Sv: Islandshästens färger.

Tack, då förstår jag precis, då var jag inte totalt ute och cyklade alltså! :)
 
Sv: Islandshästens färger.

Hur kan du veta det? En gulsvart är sällan avslöjad förrän den fått isabell- eller gulbruna avkommor.

Jag är själv ingen expert men de som har sett henne i sommarpäls anser det i alla fall. Vet inte hur ljusa olika typer av svarta nyanser kan bli men hon såg ut såhär i somras:

P1010093.jpg



Vilket i mina ögon är rätt lång ifrån både svart och bleksvart.
 
Sv: Islandshästens färger.

Nej det behöver inte betyda att hon saknar gulanlag. Men betäcker man två hästar med gulanlag är chansen att man får en utan gulanlag 25%. ditt föl har ju inget gulanlag så antingen är han en av de 25% eller så bär kaela inget gulanlag.

Om du fortsätter betäcka kaela med hingastar med gulanlag kommer du aldrig säkert veta om kaela bär på ett gulanlag eftersom fölungens gulanlag kan ha kommit från pappan. Men samtidigt skulle du kunna betäcka henne varje år, varesig hiingsten är gul eller ej, hela hennes liv utan att få säkert veta eftersom det är ett lotteri.
 
Sv: Islandshästens färger.

Mmm, den ser onekligen gulsvart ut. Men med en så ljus nyans skulle det ha setts redan första halvåret, det är de mörka som brukar bli felregade.
 
Sv: Islandshästens färger.

Odinn är ju reggad som gulsvart, och han är svart på vintern men får guldslingor i manen på sommaren. Han är iofs lite röd på vintern också. Och han har inte fått några avkommor, däremot är ju hans pappa isabell.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp