Islandshästens färger.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästens färger.

Mmm, den ser onekligen gulsvart ut. Men med en så ljus nyans skulle det ha setts redan första halvåret, det är de mörka som brukar bli felregade.
'

Hon föddes sent på året och såg när hon föddes ut som en ljus musblack. Eftersom hon föddes såpass sent hann hon aldrig fälla fölpälsen utan gick direkt till vinterpäls, vilket jag antar kan ha försvårat det en del för id-kontrollanten.
 
Sv: Islandshästens färger.

Odinn är ju reggad som gulsvart, och han är svart på vintern men får guldslingor i manen på sommaren. Han är iofs lite röd på vintern också. Och han har inte fått några avkommor, däremot är ju hans pappa isabell.

Jag undrar verkligen om den färgen stämmer, om så är fallet bör även mitt sto ha gulanlag och hon har långt mycket mer färgskiftningar mellan sommar och vinter än Odinn som jag också såg IRL.
Men jag tror inte hon har det, utan är nog bara att anse som brunsvart. I hennes pass står dimsvart.
 
Sv: Islandshästens färger.

Du ska regga på genotypen. Fast folk vet ju inte alltid om den därför blir det fel.

Det heter tex "skimmel född fux" även om du inte SER födelsefärgen på en vit häst.

Jag vet att det var diskussioner om en del felreggade hingstar och jag lyckades inte få SIF att ändra trots att de BEVISLIGEN hade tex gul-anlag.

Man borde ändra en felaktig registering så fort man får fakta som avslöjar den sanna färgen. (genotypen)

Undrar tex om Svadilfari som som silvergulsvart ännu?

Då borde alltså min Ýmir vara reggad som skäck (hans strumpor kommer från en helt "vanlig" ryggskäck). Jag frågade ID-kontrollanten lite om detta men han hävdade att man skulle registrera det man kunde se. Eftersom jag inte hade några planer på att behålla Ýmir som hingst spelade det mig inte ngn störrre roll men jag vet att ägarna till Thristur (pappan) gärna vill ha så många skäckar som möjligt reggade efter honom (de använder det bla i marknadsföringen).
 
Sv: Islandshästens färger.

Odinn är ju reggad som gulsvart, och han är svart på vintern men får guldslingor i manen på sommaren. Han är iofs lite röd på vintern också. Och han har inte fått några avkommor, däremot är ju hans pappa isabell.

Hmm.. min är då reggad som helsvart, han är svart året om på kroppen, men får väldigt ljusa röda/guldiga slingor i manen, skulle den färgen vara gulsvart då? :confused:
 
Sv: Islandshästens färger.

Hmm.. min är då reggad som helsvart, han är svart året om på kroppen, men får väldigt ljusa röda/guldiga slingor i manen, skulle den färgen vara gulsvart då? :confused:

Nej, solblekningen har inget med anlagen att göra. Du ska avgöra manens färg på UNDERSIDAN.
 
Sv: Islandshästens färger.

Silvergulbruna?

Ja, det är iallafall min bästa gissning....nån som kan säga säkert ??

Eftersom pappan är silversvart så kan ju silver komma från honom.

Men fölet föddes med grå man, vilket ju silverbruna brukar göra. Fast jag tyckte hon var väl gul för att vara silverbrun.....därav jag tror silvergulbrun...
Och isåfall MÅSTE mamman oxå vara det för det finns ingen annanstans det bruna kan komma från...vart det gula kommer ifrån är ju självklart....:grin:

Däremot kan man inte se på mammans härstammning att det skulle finns silver MEN det är ju inte helt ovanligt med felreggning och andra benämmningar än den riktiga färgen.....

Jag frågade en på Island, hon tyckte de båda var Ljósmoldott.....fast jag påpekade moldott vindott så tyckte hon inte alls det....
Så det kan lätt bli fel....:)
 
Sv: Islandshästens färger.

Nej, solblekningen har inget med anlagen att göra. Du ska avgöra manens färg på UNDERSIDAN.

Helt OT!

Tim, du måste kontakta mig så fort som möjligt!
Ring eller maila. Jag har försökt göra båda till dig.

/Åsa
 
Sv: Islandshästens färger.

Kaela nu

23718244.jpg


I Augusti

23012682.jpg


Kaela i Juni
21051546.jpg


Gulsvart?
 
Sv: Islandshästens färger.

KL

Jag har en fråga angående fux med ljus man och svans och silverbrun. Min häst är köpt som fux med ljus man och svans. Hennes pappa är silversvart, hennes mamma vet jag inte.

Hon har mörkare ben, de är mörk bruna typ. Hennes man är lingul med mörka hårstrån i. Hennes svans är mer gråaktig i mitt tycke, men tja ljusare än pälsen och med mörka hårstrån i. Sedan har hon även en del vita hårstrån i pälsen. Men det är ju inte så många att det syns från håll utan man måste titta odentligt.

Hennes päls är rödbrun, ställer man henne vid en fux ser hon brun ut. Dock är hennes huvud vad jag kallar fux.

Mig spelar det ingen roll, men det är ju kul att veta vilken färg hon har.

Här ser man iaf lite, ursäkta för dåliga bilder, men det var bara dessa jag hade på datorn där man kan se något.

nyabilder011.jpg


nyabilder023.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Islandshästens färger.

Pga svansens färg så tycker inte jag att den räknas som silver iaf ..
Men sen är jag sugig på det där med färger :p
 
Sv: Islandshästens färger.

Pga svansens färg så tycker inte jag att den räknas som silver iaf ..
Men sen är jag sugig på det där med färger :p

Bilden på svansen är ju inte så bra... :o Det mesta man ser är lera... Men hon har först en lite fuxfärgad bit och sedan är den gråbrun,vitaktig typ. Färgen är obestämbar. Svansen är inte vacker alls i mitt tycke... Jag gillar färger och den är så tråkig.
 
Sv: Islandshästens färger.

Kan en isabell ha blackanlag??

Jorunn har nämnligen en rätt stark Ål längs hela ryggen året runt pluss sommaren svaga svarta ränder på benen..

Eller ska isabeller ha så??
 
Sv: Islandshästens färger.

Kan en isabell ha blackanlag??

Jorunn har nämnligen en rätt stark Ål längs hela ryggen året runt pluss sommaren svaga svarta ränder på benen..

Eller ska isabeller ha så??

Det hade min isabell också, men han var nog ingen isabell. Veterinären sa att han trodde att Lukas var någon sorts black. Hon som gjorde konturdiagrammet på honom satte honom som isabell för hon tyckte det var det bäst passande... :confused:
 
Sv: Islandshästens färger.

En isabell som även har blackanlag borde ju då bli vitblack. Tror mer på "fejkål" där. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp