Islandshästar utan inbördes rangordning?

kopur

Trådstartare
För ca 10 år sedan gick min islandsfödda häst ett antal månader tillsammans med tre andra islandsfödda. Det var två valackar och två ston. Det ovanliga med just denna konstellation var att de helt verkade sakna inbördes rangordning. Man såg aldrig att någon av dem dominerade över de andra det minsta lilla. Visst hände det ibland att någon av dem flyttade på någon av de andra, men en stund senare kunde det lika gärna vara den som nyss blev flyttad som "flyttade tillbaka". Hur vi än iakttog dem gick det inte att urskilja någon rangordning mellan dem. De stod ofta alla fyra och åt från samma mathög. En gång hade vattnet i hagen råkat ta slut så att alla var mkt törstiga när jag kom för att fylla på. Men inte ens då var det minsta antydan till rangordning mellan dem. Istället stod alla fyra och klämde ner sina nosar samtidigt i baljan och drack!

Efter några månader splittrades denna lilla flock p g a att vi ägare flyttade åt olika håll. Min häst har gått med många olika hästar sedan dess men jag har aldrig upplevt något liknande igen.

Min häst är annars en riktig taktiker och brukar hålla en låg profil när han kommer in i en ny flock. Han "låtsas" vara lägst i rang ända till dess han accepterats som en i flocken, sedan kan han diskret börja klättra (när han kan utmana de andra en och en utan att få hela flocken mot sig). Som högst har han varit nr 2 i en flock med 15 hästar. Men i "flocken utan rangordning" var det aldrig någon som försökte sätta sig över min häst när han kom och han gjorde heller aldrig något försök att ta över.

Är det någon annan som sett en islandsflock som verkat sakna rangordning någon gång?

Sv: Islandshästar utan inbördes rangordning?

Troligen fanns det en mkt tydlig och trygg ledare bland de fyra som helt enkelt inte accepterade ngt tjafs från de andra, varken mot sig själv eller de andra emellan, men som heller inte hade ngt behov av att kuva någon. De riktigt självklara ledarna behöver sällan ta strid om något. De övriga hästarna respekterar sin ledare o tyr sig till denne.

Jag vet en valack som är mkt noga med att alla i hans flock får äta. Han jagar aldrig bort en ranglåg häst från en höhög, däremot kan han lämna bort sin hög till en ranglåg... eller dela den.

Men i "flocken utan rangordning" var det aldrig någon som försökte sätta sig över min häst när han kom och han gjorde heller aldrig något försök att ta över.

Det fanns med stor säkerhet en rangordning, fast just i detta fall kan det helt enkelt vara så att varje häst accepterade detta. Bl a det du skriver här visar på rangordning, ingen försökte sätta sig över din häst. Nej därför att vissa individer redan från början kan visa tydligt vilken rang de har, har och blir således inte utmanade av hästar med lägre rang. En häst med hög/re rang kan också kosta på sig att samsas med flera individer av lägre rang, därför att när de inte har lust med det längre så vet den lägre rangade hästen det och avviker.

Jag minns en händelse sommaren 2003, det var när mitt sto skulle ut i en sto/fölflock med sin avkomma. Hon fölade hemma av olika anledningar, och kördes efter en vecka med fölet till nya flocken. När hon släpptes in så blev ju flocken mycket nyfikna på vem/vilka det var som kommit, så alla galopperade mot hene och fölet. Men ca20 m från henne delade flocken på sig och vek åt varsitt håll, och ingen vågade sig fram. Efter detta var hon flockledare i den flocken, ägaren till denna gård berättade att det var den lugnaste flocken hon haft någonsin. Jag tror att det beror på vad för typ av flockledare de har, en som kan sätta tydliga gränser utan bråk ger en lugn och harmonisk flock utan kiv om vem som är störst, bäst och vackrast.

Så det kan finnas en rangordning som är så "diskret" att vi människor aldrig ser den, även om vi försöker?

I mitt nuvarande stall stod det 3 ilandshästar 1 shettis och en travare under ca 2 år i. Islandshästarna bråkade aldrig. Och en av dem var ledare över hela flocken. Han delade med sig av sina höhögar till alla andra och det var aldrig några sura miner från någon av dem. Stod nån häst vid grinden och han kom dit så tog bara den hästen i lägre rang ett steg åt sidan för den ranghögste.

Nu är det bara min islandshäst kvar i stallet och vi har fått 4 st "vanliga" hästar och ponnyer som kompisar istället. Nu är det inget annat än bråk, sparkar, öron bakåt i hagen. Så trist stämning. De nöjer sig inte med en höhög utan jagar runt och ska ha ALLA. Usch..

kopur skrev:
Så det kan finnas en rangordning som är så "diskret" att vi människor aldrig ser den, även om vi försöker?

För en häst är den så otroligt tydlig, att den ranghöga inte behöver föklara detta något närmare. För oss människor kan det verka otydligt, men de kommunicerar med öron och ögon i en stor utsträckning vi söker oftast ett kroppspråk/rörelse.
En ranghög individ som fostrat sin flock, kan det räcka med ett vikt öra för att de skall förstå, något som vi sällan uppfattar.

Boj, du har ju kläm på det där med flockuppfödingar du?
Jag har en liten relaterad undring...
Har en importvalack(12år) hemma sen flera år och ett kallblodstravarsto(inte så flockuppfödd, 6år). Valacken är helt klart chef och hon känner sig trygg med honom. Han kör inte med henne och han har aldrig spöat eller drivit henne (vad jag har sett) för att uppnå sin chefsställning.
I vinter tog vi emot en svenskföding(valack, 9år) och min valack och han knappt hälsade på varann, ändå var det tydligt att min valack flyttade den yngre och att den yngre kände trygghet med den äldre. Svenskfödingen tog däremot upp kampen med stoet, han spöade och hotade ett tag tills hon underkastade sig och sedan blev det lugnt. Då gick den yngre mest bara med stoet och min valack gick liksom "utanför".
Sen flyttade den yngre och nu nyligt så har jag köpt en treåring som är livmodersimport men som växt upp i hingstflock där han själv varit chefen hela tiden. Unghästen är kaxig men egentligen ganska feg, otroligt signalsäker. Han är kastrerad för bara några veckor sedan men har dämpat kaxigheten mycket.
Nu har jag tagit hem unghästen och vid ihopsläppet var det kilarna som skulle kolla in varann först såklart. De sprang en hel del jämte varann, lite småskrik och tjafs, men den äldre verkar inte vilja slåss utan undviker det, men det ser inte ut som att han underkastar sig för det... Efter ett litet tag övergick unghästen till att driva stoet. Han är hela tiden med henne, driver henne ibland och bara umgås ibland. Min äldre valack håller sig däremot "utanför" trots att han inte ser kuvad ut... Kan han utöva någon sorts fredligt "jag väntar ut dig, det är under min värdighet att slåss"-taktik?

Kanske vart det flummigt.. men vill gärna höra dina tankar om detta ändå :bow:

I en flock måste den inbördes rangordningen bli avklarad, det oavsett vem som bossar i hagen. Förmodligen anser den nya att det inte finns något att hämta hos bossen, då får man gå vidare för att se i vilken ställning man själv skall hamna. Att en nykastrerad vallar ett sto, är i sig inget märkligt. Det som kan ge problem är att om den nya bestämmer sig för att stoet är hans, då kan det uppstå bråk eftresom bossen antagligen anser att stoet ingår i hans flock. Det är därför vi INTE har blandflockar, oftast ger de större problem med bråk etc än vad det gör när sto och valack har skilda hagar. Visst funkar det så länge man har samma konstilation, men så fort någon ny kommer in så förändras det oftast i ett nafs.

Ofta är en bra flockledare en sådan häst som har en inmurad grundtrygghet, den behöver inte flocken utan vill endast övervaka den. Att en sådan häst går lite ensam är inget konstigt, så är det för mitt sto och har alltid varit så. Hon går lite på sidan och har full koll på sin flock, när det är dax för alla hästar att komma ner för fodring så driver hon i hop flocken och driver den framför sig till matplatsen.
Ibland kallar hon på någon för att bli lite kliad, och artigheten påbjuder ju att man kliar tillbaka. Hon låter andra hästar äta i hennes hög, men de respekterar också när hon säger åt dem att gå därifrån.

Unga hästar har inte lärt sig hela hästspråket ännu, därför uppstår det ofta konflikter i samband med ett ihopsläppandet med äldre hästar. För egentligen är varje flock en ny lärdom, och det vore ju konstigt om de skulle begripa hur de funkar när de flyttar in. Vi vet ju inte det när vi kommer till nya ställen, trots att vi människor har ett verbalt språk uppstår ju konflikter och missförstånd ändå. Det är ingen skillnad för hästar, vi kan bara övervaka så att det inte går överstyr men får ändå tolerera ett visst kiv och tjaffs.

Din valack anser sig inte behöva slå sig till förståelse, men kommer att göra det om han blir tillräckligt provocerad. Jag tror att den unga har fattat vem bossen är, så därför ger man sig i kast med nästa. Är de bara dessa tre i hagen bör du nog vara observant på det jag skrev om tidigare, om det uppstår bråk mellan valackerna så är det antagligen pga stoet. Då får du ta ställning till hur du skall göra om det sker.

Senast ändrad:

Tack så mycket för ett klokt svar! Det känns bra att någon annan också tolkar situationen som jag gör :bow:
Jag hör ju mycket om problem med blandade flockar, men jag har nog en speciell valack just när det gäller tjejer... han är nämligen inte särskilt intresserad av dem och vad honom anbelangar så kunde de lika gärna gå upp i rök :crazy: Inte så att han inte gillar att stå och klias med henne när det bara är hon som finns till hands, men han väljer alltid en killkompis om det finns.. :p
Och som det är nu så har ju den unge "tagit" stoet och det bekommer inte den äldre alls som det verkar, han håller sig för sig själv och bevakar utmarkerna ;) :p
Så jag TROR faktiskt att det kommer att gå bra med två killar och en tjej i det här fallet. Samma situation hade vi ju i vintras, när låne-valacken "tog" stoet. Då gjorde min valack samma som nu, typ: "Ja ta henne du, inte bryr jag mig" :o ;)
Men självklart håller jag koll på hur det utvecklas!
Tack för råd som sagt! :bow:

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 265
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 865
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 916
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka