För ca 10 år sedan gick min islandsfödda häst ett antal månader tillsammans med tre andra islandsfödda. Det var två valackar och två ston. Det ovanliga med just denna konstellation var att de helt verkade sakna inbördes rangordning. Man såg aldrig att någon av dem dominerade över de andra det minsta lilla. Visst hände det ibland att någon av dem flyttade på någon av de andra, men en stund senare kunde det lika gärna vara den som nyss blev flyttad som "flyttade tillbaka". Hur vi än iakttog dem gick det inte att urskilja någon rangordning mellan dem. De stod ofta alla fyra och åt från samma mathög. En gång hade vattnet i hagen råkat ta slut så att alla var mkt törstiga när jag kom för att fylla på. Men inte ens då var det minsta antydan till rangordning mellan dem. Istället stod alla fyra och klämde ner sina nosar samtidigt i baljan och drack!
Efter några månader splittrades denna lilla flock p g a att vi ägare flyttade åt olika håll. Min häst har gått med många olika hästar sedan dess men jag har aldrig upplevt något liknande igen.
Min häst är annars en riktig taktiker och brukar hålla en låg profil när han kommer in i en ny flock. Han "låtsas" vara lägst i rang ända till dess han accepterats som en i flocken, sedan kan han diskret börja klättra (när han kan utmana de andra en och en utan att få hela flocken mot sig). Som högst har han varit nr 2 i en flock med 15 hästar. Men i "flocken utan rangordning" var det aldrig någon som försökte sätta sig över min häst när han kom och han gjorde heller aldrig något försök att ta över.
Är det någon annan som sett en islandsflock som verkat sakna rangordning någon gång?
Efter några månader splittrades denna lilla flock p g a att vi ägare flyttade åt olika håll. Min häst har gått med många olika hästar sedan dess men jag har aldrig upplevt något liknande igen.
Min häst är annars en riktig taktiker och brukar hålla en låg profil när han kommer in i en ny flock. Han "låtsas" vara lägst i rang ända till dess han accepterats som en i flocken, sedan kan han diskret börja klättra (när han kan utmana de andra en och en utan att få hela flocken mot sig). Som högst har han varit nr 2 i en flock med 15 hästar. Men i "flocken utan rangordning" var det aldrig någon som försökte sätta sig över min häst när han kom och han gjorde heller aldrig något försök att ta över.
Är det någon annan som sett en islandsflock som verkat sakna rangordning någon gång?