Islandshingst som ger mindre, snälla avkommor

ufot

Trådstartare
Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte blir större än stoet. Tempramentet är också oerhört viktigt.

Självklart går det inte att garantera någonting, men söker hingst som är lägre än 140 och som ger statistik mindre och lättridna avkommor med bra tölt. Stomaterialet är mycket bra, bedömd till 8 i genomsnitt med mycket bra tölt.

Har fönstershoppat hingstar länge, men tar gärna emot tips och råd på fler hingstar som antingen finns på semin eller i Södra Sverige.

Önskemål på hingsten:
Under 140, helst under 135.
Ger statistiskt små avkommor.
Bedömd över 8 i genomsnitt
Tölt bästa gångart.
4 gångshingst går bra.
Nedärver stabilt tempramentet.

Alla tipps mottages tacksamt.
 
Jag kan ingenting om islandsavel, men blev nyfiken på hur kort du är som vill ha en så liten häst?😁
 
Har hittat två hingstar som ser intressanta ut:

Valíant från Solbacka
þeyr frá prestsbæ

Någon som vet vad dem lämnat?
Hittar inte jättemycket information på nätet....
 
Tyvärr inte så bra koll i den delen av landet, eller specifikt mindre hingstar. Mina ston är under 135 alla 3 så om fölungarna blir lite större än mamma har inte varit ett problem.

Jag har dock använt Hrimfaxi frá Hvanneyri vid två tillfällen eftersom jag tycker han ger just lugna fina hästar, och han är inte jättestor själv.
 
Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte blir större än stoet. Tempramentet är också oerhört viktigt.

Självklart går det inte att garantera någonting, men söker hingst som är lägre än 140 och som ger statistik mindre och lättridna avkommor med bra tölt. Stomaterialet är mycket bra, bedömd till 8 i genomsnitt med mycket bra tölt.

Har fönstershoppat hingstar länge, men tar gärna emot tips och råd på fler hingstar som antingen finns på semin eller i Södra Sverige.

Önskemål på hingsten:
Under 140, helst under 135.
Ger statistiskt små avkommor.
Bedömd över 8 i genomsnitt
Tölt bästa gångart.
4 gångshingst går bra.
Nedärver stabilt tempramentet.

Alla tipps mottages tacksamt.
Jag har ett sto efter Jarpur fra Bergi. Hon är typ 135 men har ganska mycket manke så ryggens lägsta punkt där man sitter är lägre. Tölten väljer hon 9 av 10 gånger.
 
Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte blir större än stoet. Tempramentet är också oerhört viktigt.

Självklart går det inte att garantera någonting, men söker hingst som är lägre än 140 och som ger statistik mindre och lättridna avkommor med bra tölt. Stomaterialet är mycket bra, bedömd till 8 i genomsnitt med mycket bra tölt.

Har fönstershoppat hingstar länge, men tar gärna emot tips och råd på fler hingstar som antingen finns på semin eller i Södra Sverige.

Önskemål på hingsten:
Under 140, helst under 135.
Ger statistiskt små avkommor.
Bedömd över 8 i genomsnitt
Tölt bästa gångart.
4 gångshingst går bra.
Nedärver stabilt tempramentet.

Alla tipps mottages tacksamt.
Alfúr frá Selfossi är ca 140, fyrgångare och lämnar bra temperament. Har en fyraåring efter honom som under 140 och är ljuvlig ❤️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp