Islandsridning

Jag rider inte islandshäst, men precis som Haukur konstaterar jag att 170 kr är ganska billigt om man jämför med vad det kostar att ha egen häst och träna. Själv betalar jag 223 kr för 30 min träning (då jag förvisso rider SJÄLV). Till detta kommer 50 kr i ridhushyra + att jag åker 5 mil enkel resa till anläggningen (och 2 mil enkel resa hemifrån till stallet...). Jag tror jag undviker att räkna ut vad varje enskilt pass går på, hehehe... :D

Naturligtvis skulle det gå att få en billigare tränare som kom hem till oss, men nu är det ju just DEN HÄR tränaren som jag har valt.

Anneli
 
Jag tar 150kr för 60min.
På dessa 150 kr ska det först skattas. Det som blir kvar ska räcka till mig och hästarna. Hästarna behöver foder, skor och utrustning. Hyran ska betalas för anläggningen. Jag måste själv ha lön att leva för och då ska det betalas arbetsgivaravgift och slutligen skattas på lönen.
Det blir inte så mkt kvar av de där 150 kronorna om man är ett privatägt "vitt" företag.

Att ridskolan här i kommunen kan hålla låga priser beror på att de får bidrag från kommunen och att kommunen betalar vissa av deras anställdas lön. Trots det så florerar de i tidningsartiklar i dagspressen pga skulder och dålig ekonomi...
 
TACK alla ni som skriver!! Jättekul att läsa. Jag tycker nog i alla fall att det är lite dyrt, multiplicera med 8 (antalet elever) så blir det ju ganska hög timpenning. Att betala 250 kr för en instruktör när man rider egen häst och kanske är ensam eller två stycken, är inte dyrt tycker jag! Dessutom väljer man ju instruktör själv då. Nu får jag hålla tillgodo med "vad som helst" när den ordinarie är ute på annat.
 
Du skall räkna tiden det tar att sköta om alla dessa hästar också, och inte bara själva lektionstiden.

Och så verkar du INTE ha läst mitt räkneexempel.
 
Om jag räknar intäkterna på "min" ridskola blir det 4080 kr /dag. 8 hästar x 170 kr x 3 lektioner per dag.
På helgerna är det turridning, då går 10 hästar 2 pass om dagen à 350 kr = 7000 kr/dag.
Det ger i runda slängar 140 000 i månaden. Skoningen sköts på gården av ägaren, och inte kostar det 2000 om året att vaccinera och avmaska!
 
Det kostar 2000 per gång att vaccinera ALLA mina 7 hästar. 285 SEK per häst, inte 2000/häst. Och jag avmaskar ALLA 7 hästarna för 2.600 SEK/år, d.v.s. 370 SEK/häst.

Det var i övrigt intressant information. Jag skulle gärna vilja ha några till uppgifter, om det går bra?

Hur många hästar har ridskolan totalt i verksamhet?
Hur många ridlärare undervisar på ridskolan?
Vem tar hand om hästarna och anläggningen när det inte är lektioner?
Vad är det för typ av anläggning som ridskolan finns på?

Jag skulle gissa att anlkäggningen kostar minst 10 000/mån + el och andra avgifter, kanske 4.000:- till.

Så då börjar vi att räkna:
140 000:- minus moms = 112 000:-.

Utgifter, vi gissar på 10 hästar:
anläggning 14 000:-
foder och strö 10 000:-
prylar som går sönder 2 000:-
skor, lösa 90:-/per häst var annan månad = 450:-
= 26 450:- lågt räknat.

Kvar blir 112 000 - 26 000 = 86 000:-
Detta är högt räknat eftersom det alltid går åt pengar till transporter och en massa annat tjaffs som man inte har tänkt på.
Kvar till löner efter att arbetgivaravgifter är betalda skulle annars vara 67 187:-.
Man kan ju räkna med att lektionerna tar minst en timme styck i anspråk med förberedelser. Det ger 60 timmar ridlärare/mån och turerna borde ta 40 timmar turledare/mån det blir tillsammans 100 timmar/månad. Hur lång tid tror du att det tar att sköta om anläggningen och hästarna och hästarnas utrustning/månad? Och tycker du att hästarna skall ridas till också?

Sköta 8 privata hästar hemma tar oss c:a 4 timmar per dag 7 dagar i veckan. Det ger 120 timmar/månad. Det tar säkert litet mera tid att sköta en ridskoleanläggning. Dessutom så tar väl skoningen några timmar i anspråk.

Men så här långt har vi fått ihop 220 timmar per månad. Lågt räknat. Det ger 305:-/timme.

Men jag kan ju inte tro att det skulle fungera så enkelt.
Tid och pengar måste ju användas till utbildning av personal. Till och inridning av hästar. Och jag kan inte tro att det räcker med 10 hästar, det behövs nog en 15 st för att det skall gå runt.

Men jag räknar gärna igen, när jag har fått veta mera.
Ty jag funderar allvarligt på att starta ridskola för islandshästar. Bara kalkylerna har en möjlighet att hålla. Och 300:-/timme duger åt mig.
 
Men alla ridskolor drivs väl inte av förening och får bidrag!
Min kompis ridskola äger hon privat och har väl utbildade hästar/ponnyer som alla inte har varit billiga i inköp!
Dom som hon köpt in billigt har varit via kontakter eller så har hon fått lägga ner mycket tid på deras utbildning för att eleverna skall få ut det bästa av var lektion.

Hon driver sin ridskola med hög status och har små grupper för att alla elever skall hinnas med ordentligt varje lektion, alla skall kännas att dom utveklas ordentligt varje termin.

Så kan inte se att hennes ridskola skulle vara billigare att driva en för en som har ridskola med Isisar.

Hos henne kostar en lektion för 60 min/ 250 kr, ligger i sthlms området.
 
Lektionspriset blir högre när det inte finns bidrag från kommunen, och det är precis det som diskuteras här. Det flesta ridskolor med islandshäst sker i just privat regi, och intäkterna dvs lektionspriset skall då bära runt ridskolan med allt det innebär.

Om ridskolan skall gå med vinst beror mest på flera mycket tunga faktorer, den tyngsta är anläggningskostnaden med driften. Får man ner kostnaden här så är mycket vunnet, sen handlar det om hästmatrial. Bra hästar ger fler lektionselever, en annan viktig punkt är instruktören är den också bra ger det ytterligare elever.

Dessa sammantagna punkter är tunga poster i en ridskole verksamhet, på det krävs kanske att man måste ut och tävla för att visa upp sig och det kostar på både i tid och pengar. Nu vet inte jag hur det är inom vanlig ridskoleverksamhet, men de jag känner med verksamhet är även ute och tävlar sina hästar och det är ett kvitto på kvalite särskilt om det går mycket bra.

Andra tunga poster är driften av anläggning samt hästarna, som bekant är en häst inte gratis. Hästar i verksamhet är otroligt matkrävande och behöver få sitt behov tillgodosett, skoningar kan oftast inte hålla den normala perioden av 7-8 veckor. Så måste man sko dessa verksamhetshästar betydligt oftare än privathästen tex, vilket ger fler antal skoningar per år. Nu pratar jag om islandshästverksamhet, möjligen kan det skilja sig lite mellan vanllig ridskoleverksamhet och denne. Islandshästar går ofta turer också, och ridhus finns nästan inte i våran horisont. :angel:
 
Så här skriver silverkedjan: Jag har jobbat som ridinstruktör på en "vanlig" ridskola. Det är mycket billigare. Man får kommunala bidrag, ridskolan drivs som en förening med en massa ideellt arbetande personer, (tex jag på den tiden) många av hästarna är extremt mycket billigare i inköp än välutbildade för lektion lämpliga islandshästar, det är lättare att få låna privathästar i stallet till verksanheten, man kan ha större grupper när man har färre gångarter att ha koll på etc etc etc.

Det var det jag svarade på, tyckte hon drog "vanliga" ridskolor över en kant!

Det jag ville få fram var bara att jag tror att det kostar lika mycket att driva isis ridskola som vanlig om man inte har fördelen att få kommunalabidrag odylikt!

Jag har nog god kännedom om vad det kostar att driva verksamhet som ridundervisning med kostnader för anläggning-hästarna-försäkringar mm då jag hjälper min vän med ekonomin!
 
Men hon har rätt, de flesta vanliga ridskolor har kommunalt bidrag. Dock inte alla men så många som 93% enligt kommunernas egen sammanställning, ridskolor med islandshäst räknas inte in detta. :(
 
Intressanta räkneexempel, men jag skulle även vilja se se några kalkyler som inte är baserade på att verksamheten går optimalt hela tiden. En riskkalkyl.

Tidigare räkneexempel räknar med att alla hästar går och kan gå optimalt hela tiden. Vad händer vid skador? Ersättningshäst (lägg till kostnad för ersättningshäst) eller att neka en elev att rida den lektionen pga hästbrist? (Utebliven inkomst för den eleven den ridlektionen. Och kommer man i sådna fall att kunna behålla elever när det är osäkert om man får rida alla lektioner pga eventuella hästskador)

Vilka marginaler finns i verksamheten? Klaras verksamheten vid
-Dåligt foderår?
-Ex spatt sommarexem, klarar verksamheten nedskrivningar i hästvärdet?
- Säsongsvaritationer i verksamheten, full verksamhet året om?
-Avtal, vad händer när avtal om nyttjanderätter utgår? Arenden, sommarhagar, anläggning, ridbanor, kommer arrendet hyran att höjas?
- Vad händer i lågkonjuktur kanske inte ridskoleridning är så konjukturkänsligt men en djup konjukturnedgång borde ge stora utslag i en sådan här verksamhet, folk lägger inte lika mycket pengar på nöjen. Istället för att rida på tur två ggr per år så rider man nu en gång vartannat år, man kanske drar in på lektionsridningen. Så står ridskoleägaren där med övertaliga hästar, sälja av? Till vilket värde kan man sälja hästen? Krävs nedskrivning av värdet?

Också vidare skulle jag kunna fortsätta i alla evighet :)

Vilket pris är man nu uppe i per lektion?
 
Hua det är ingen som törs svara på det, hur kan du fråga om något sådan. :crazy:
Det måste falla under den allmänna konkursen. :rofl:
 
Men nog måste ni väl i alla fall hålla med om att det visst går att tjäna pengar på islandsrining, annars skulle ju ingen hålla på! På vissa här låter det som om ridningen kostar mer än det smakar, men då slutar man väl med sin verksamhet, eller?
Jag känner en tjej i en Stockholmskommun som har ridlekis med sina shettisar två dagar i veckan + viss ponnyridning på helgerna, och det FÖRSÖRJER hon sig på. Varje barn betalar 525 kr/mån, och hon har ca 10 barn ivarje grupp.
 
De jag känner med verksamhet, några stycken är det allt. ;)
Klarar inte av att försörja sig på ren lektionsverksamhet, och här räknas då hästarna in även driften. Man har även turer, och kursverksamhet med bla instruktörer utifrån men även egen kusrverksamhet med privata hästar.

På detta en del företagsverksamhet etc, sen har man försäljning av hästar i många fall. Dels egen import och uppfödning, samt hästar som tas in till försäljning.

Summan av detta ger en inkomst som de flesta tycker är skälig, men bakom allt ligger många timmars arbete.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 290
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp