Bukefalos 28 år!

Istället för iframes?

M

Missel

Jag har gjort en hemsida och placerat en iframe-ruta i mitten där alla sidorna syns. Med explorer funkar den jättebra, men med t ex Mozilla Firefox fungerar den jättedåligt.

Finns det något bättre substitut till iframes? (Jag är inte så insatt i hemside-bygge...) Kan man pyssla ihop en "box" i mitten av sidan med vanliga frames? Jag har sett sidor som fungerar bra med Mozilla Firefox, som har just en "box i mitten" där sidorna visas, ser ut som iframes men eftersom det fungerar med mozilla kan det väl inte vara det? Eller ? Någon som förstår vad jag menar överhuvudtaget (svårt att förklara...) :confused:
 
Sv: Istället för iframes?

Iframe funkar bra med Firefox, måste vara du som kodar fel.
 
Sv: Istället för iframes?

Vad exakt är det du har problem med?
Som SweetMelody sa så ska det inte vara några problem med Iframes om man surfar med Mozilla Firefox. Såvitt jag vet hör Iframes till webbstandarden, så det borde inte vara några problem med Iframes i någon nyare webbläsare.

Frames rekommenderar jag inte. Det är oerhört svårt att få frames att se bra ut i olika skärmupplösningar och om man bara ska ha en ruta i mitten blir det onödigt klumpig kod när det är så enkelt att lösa problemed med en Iframe.

Om du ändå inte vill ha iframes kan det vara ett alternativ att bygga upp hemsida med olika tabeller och ha en "cell" med text i mitten. Man skulle också kunna tänka sig att ha en s.k. scrollbox med text i. Du kan läsa mer om vad jag menar med scroll-box här.
 
Sv: Istället för iframes?

jag vill gärna att det funkar med den iframe jag har, jag tycker att det ser bra ut. Det är mycket möjligt att jag har kodat fel ( :o )-jag är inte särskilt insatt ännu, men hur kommer det sig att sidan ser bra ut i explorer (men inte i mozilla firefox) om det är fel kodat??
 
Sv: Istället för iframes?

Följande har jag kod har jag använt mig av;

<iframe src="hej.htm" name="iframe" frameborder="0" style="border: 1px solid #000000;" style="position:absolute; left:340px; top:130px" width="600" marginwidth="10" height="420" marginheight="10" scrolling="YES">
</iframe>


Ser det galet ut??
 
Sv: Istället för iframes?

Spontant kan jag säga att css-koden inte ser riktigt bra ut: du har med två style="...". Bättre är att skriva:

style="border: 1px solid #000000; position:absolute; left:340px; top:130px"

Annars tycker jag att det ser korrekt ut.

Att en hemsida kan se bra ut i IE, men inte i t.ex. Firefox beror på att IE inte är så noga när det gäller webbstandard. Det finns en webbstandard, men med IE funkar en massa koder som inte följer standarden. Så länge man kodar korrekt och inte använder en massa specialkoder som bara funkar i IE (t.ex. färgad rullist) så kommer sidan att se likadan ut i alla webbläsare.
 
Sv: Istället för iframes?

Det funkade!!! :bow: Tack så otroligt mycket! Jag hade aldrig kommit på det själv-nu hamnade min iframe på rätt plats på sidan!!

Har ett problem kvar ännu-hyperlänkarna som leder till de andra sidorna funkar inte i mozilla firefox, ser du något fel i koden?

<table width="200" border="1" bordercolor="#FFCCCC" style="position:absolute; left:530px; bottom:20px">


<tr>
<td bordercolor="#000000"><a href="hej.htm" target="iframe">hej</a>
<td bordercolor="#000000"><a href="sidan.htm" target="iframe">sidan</a>
<td bordercolor="#000000"><a href="ego.htm" target="iframe">ego</a>
<td bordercolor="#000000"><a href="minakara.htm" target="iframe">pållarna</a>
<td bordercolor="#000000"><a href="dagar.htm" target="iframe">dagar</a>
<td bordercolor="#000000">gästbok</td>
</tr>
</table>


Tusen tack igen!!!! :D
 
Sv: Istället för iframes?

gästboken är inte länkad för jag har ingen gästbok ännu-jag förstår att den inte fungerar... men ingen annan av koderna fungerar, och de har jag ju länkat.
 
Sv: Istället för iframes?

Alltså, det måste vara

style="position:absolute; left:530px; bottom:20px">

som är felet, tar jag bort den hamnar sidlänkarna upp i hörnet vars dom inte ska vara, men dom fungerar! Lägger jag dit koden hamnar dom vars dom ska-men dom slutar fungera!! Hoja vad jag blir galen på det här!!! :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
773
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp