IT och säkerhet

Anacondas

Trådstartare
Jag har funderat på om hur medvetna gemene man är om IT och hur man bör skydda sig till vardags. Förhoppningsvis är man mer medveten nu än tidigare. Men om man inte har datorintresse mer än att man ser det som ett det är kul att kunna surfa och använda sociala medier. Då kanske man är rätt oskyddad eller utsatt för risker på grund av okunskap.

Läste på ett annat forum om att routrar som inte längre är uppdateringsbara av ett märke, löper risk att bl.a. utsättas för masken Cyclops Blink och att ett annat märke av routrar som är 8-12 år är en säkerhetsrisk och borde slängas.

Hade jag inte läst det, hade jag inte funderat på att man kan behöva köpa nytt, så länge prylen fungerat på det sätt man är van vid. Köper folk rutinmässigt nyare prylar med tanke på säkerhet?

Tänker ni på var program kommer ifrån? Läste på samma ställe att tyska myndigheter avråder från att använda Kaspersky (antivirus och säkerhetsprogram).
 
Jag är jättedåligt skyddad om någon skulle vilja göra något.

Jobbdatorn, mobil mm är säkrad men hemma. Nope här byts inget ut för att säkerheten är dålig utan för att det inte fungerar

Jag är allmänt försiktigt med olika spam mm och klickar inte på sånt jag är osäker på och är ganska källkritiskt. Gerinte ut mitt bankkort på nätet utan handlar i såfall på faktura men utöver det så bryr jag mig inte nämnvärt.

Den dagen den sorgen
 
Eftersom sambon jobbar med IT-säkerhet så är jag väl upplyst och han har hjälpt mig med nödvändiga inställningar och skydd mot obehöriga när det gäller konton osv.
 
Jag är jättedåligt skyddad om någon skulle vilja göra något.

Jobbdatorn, mobil mm är säkrad men hemma. Nope här byts inget ut för att säkerheten är dålig utan för att det inte fungerar

Jag är allmänt försiktigt med olika spam mm och klickar inte på sånt jag är osäker på och är ganska källkritiskt. Gerinte ut mitt bankkort på nätet utan handlar i såfall på faktura men utöver det så bryr jag mig inte nämnvärt.

Den dagen den sorgen
Hur gör du med streaming sajter? De kräver ju ofta(?) att man skriver ut vad för kort nummer man har och skickar inte ut fakturor :cautious:
 
Hur gör du med streaming sajter? De kräver ju ofta(?) att man skriver ut vad för kort nummer man har och skickar inte ut fakturor :cautious:

Tänkte faktiskt inte oå det i skrivande stund det har vi ett speciellt kort för. Så lite säkerhet har vi allt :) Vi för över lite pengar på det för just Netflix, hbo

Fasen lite koll men det får nog jag låta sambon ta cred för :D
 
Jag har noll koll privat men använder knappt dator heller. Vet inte riktigt vad jag skulle få virus ifrån ens 😅 laddar ner normala appar på Google play till mobil/platta och streamar lite på de vanliga tjänsterna. Får konstiga sms ibland men det är otroligt sällan och slänger dem bara och blockar numret.

På jobbet har vi massor med IT-säkerhetsträning löpande som är väldigt up to date. Det märks när vi köpt upp ett nytt bolag om man säger så 😅 Men rätt snabbt är även de med på noterna.
 
De flesta jag känner har ärligt talat noll koll på säkerhet varken när det gäller IT eller betalning.

Själv försöker jag hänga med så gott det går, trots bristande intresse. Router och annan hemelektronik (smarta lampor och gud vet allt..) hålls uppdaterade och jag följer några säkerhetspoddar för att hålla mig någorlunda rätt i val av mjukvara och prylar. Låter aldrig telefon eller dator använda offentliga nätverk, stoppar aldrig laddsladden i okända usb-uttag, osv. Man är ju ändå sårbar vid enormt många tillfällen.

Betalmässigt är det lite enklare, jag har alla inköp på kreditkort av säkerhetsskäl, och använder olika kort till olika saker. Resekortet byts minst en gång om året, alltid direkt efter om jag varit på mer tveksamma platser.

Btw, jag tycker även att bekanta handskas väldigt obetänksamt med sociala medier och chat/spelappar och liknande. Helst skulle jag slänga ut messenger och annat fullständigt, men då blir det så himla jobbigt eftersom "all" kommunikation sker där. Det är ytterst få i vänkretsen som gått över helt till tex Signal.
 
Eftersom killen jag träffar har jobbat en del med just sådant så blir det att jag har viss koll. Det är typiskt sådant som vi kan hamna att prata om en vanlig dag när vi sitter och äter middag eller liknande. Han lägger sig inte i hur jag gör med något, men tex när han skulle hjälpa mig att få igång ny dator så berättade han om olika alternativ för att skydda den så bra som möjligt och så fort han fått klartecken från mig att fixa allt så blev det gjort utan att jag behövde förstå något. Mycket smidigt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp