Jaaa! Jag lyckades!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolaLind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 307
C

CarolaLind

För två år sedan såg jag ett bett i all hast som förvånade mig, men samtidigt gladde mig något oehört. Ett enkelt delat, (Så man slipper skrotet i mitten) som INTE går upp och trycker i gommen.

Jag har sedan dess jagat ihjäl mig efter det och inte kunnat hitta det igen, men i helgen hittade jag det på en häst, lurade av ägaren det och tog hem det till Sverige.. :banana:

Jag bara såå mkt tror på detta bettet.

PF121.jpg

Jag har en enklare variant här än det på bilden, om någon vill testa så bara hojta!

Det inverkar på en sida i taget, det är ganska tunt, det är som sagt ingen risk för att gommen ska påverkas och det kniper inte i mitten.

Det är inte billigt, runt 1500:- men jag tror det kan vara värt pengarna.

Sv: Jaaa! Jag lyckades!

Intressant! Vet du vad det kallas?

Nyfiken fråga, men varför vill du slippa skrotet i mitten?

Sen, du får gärna förklara mer om bettet, hur ligger det i hästens mun, iom att man inte får nötknäppareffekt, innebär det då att du får tungtryck istället? Lantryck? (Dvs var hamnar trycket)

Jag är också lite nyfiken, har sett bette innan men undrat över en sak:

Hur ligger det i munnen på hästen? Går det inte "ner" ganska mycket eller ligger det bra?

Men ett Billy Allen är ju också ett tunt delat bett som inte viker sig i munnen på hästen, billigare är det också.

Tycker att det där bettet ser väldigt knepigt ut, hur verkar det?

Hm du har inte en bild på Billy Allen kanske?
Har aldrig i hela mitt liv sett ett sådant kneppigt bett, måste jag nog påstå...

Skulle vara kul att se det IRL i hästmunnen. Lite svårt att tänka mig att det skulle ligga bra i munnen med hjälp av enbart bilden. Och delningen i mitten, det finns ingen chans att den skulle nypa om hästen skulle råka vispa runt med tungan t.ex. ?
Intressant.

Sweet skrev:
Men ett Billy Allen är ju också ett tunt delat bett som inte viker sig i munnen på hästen, billigare är det också.

Tycker att det där bettet ser väldigt knepigt ut, hur verkar det?
är inte billy allen det där bettet som är tjockare i under delen av mittengängorna så att det är rakt om man bara håller i mitten men viker sig åt andra hållet? dvs det verkar som ett rakt bett men ser ut som ett delat..

Här är några bilder på Billy Allen bett. Finns i olika utföranden och material, vissa har helt rak mundel, andra är lite böjda, vissa har en smal rulle i mitten, andra lite tjockare, vissa lång rulle andra längre. De finns som tränsbett och stångbett.

billybit.jpg

REI-191.jpg

48009.jpg

Stallägaren har ett Billy Allen bett, nybörjar bett inom western innan man kommer upp i dom högre klasserna där man rider på stång med en hand :P

Alexandra_W skrev:
Nyfiken fråga, men varför vill du slippa skrotet i mitten?

Sen, du får gärna förklara mer om bettet, hur ligger det i hästens mun, iom att man inte får nötknäppareffekt, innebär det då att du får tungtryck istället? Lantryck? (Dvs var hamnar trycket)

Ja jag vill gärna att hästen ska ha så lite som möjligt i munnen, och nej, den har ingen nötknäppareffekt alls. (Som jag kan se eller tänka mig när jag jonglerar med det i handen vill säga)

Kommer att prova bettet så fort pållarna kommer från betet om en vecka, då kan jag svara mer ingående. Känslan säger dock att det är ett bett som verkligen skulle kunna funka.

Jaa!! Tala om hur det går! Jag har en som är "allergisk" För gomkontakt pga en munskada, och dåliga erfarenheter...

Liknande trådar

Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka