Jack russel, päls

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare angelofthedevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 855
A

angelofthedevil

Kan en jack russel byta päls slag?
Alltså om den är släthårig när den föds kan den sedan då byta till strävhårig?
:confused:

Sv: Jack russel, päls

Mina terriers är mer eller mindre mjukhåriga/släthåriga när de föds, för att sedan, när den "rätta" pälsen kommer bli riktigt strävhåriga :D

Gnist skrev:
Mina terriers är mer eller mindre mjukhåriga/släthåriga när de föds, för att sedan, när den "rätta" pälsen kommer bli riktigt strävhåriga :D

Men jag vill ju ha en släthårig absolut inte en strävhårig.
Hur beter man sig då för att hitta en släthårig som kommer va de hela tiden???

De byter självklart inte det hårlag som de har genetiskt sett, däremot kan det vara svårt att säga säkert huruvida en liten valp blir slät eller broken. Undantaget är då när man har två släta föräldrar (ej ens lätt broken, då gäller det inte), då blir det bara slätt i kullen.

Jaahl skrev:
De byter självklart inte det hårlag som de har genetiskt sett, däremot kan det vara svårt att säga säkert huruvida en liten valp blir slät eller broken. Undantaget är då när man har två släta föräldrar (ej ens lätt broken, då gäller det inte), då blir det bara slätt i kullen.

Okej, då är jag med.
Jag vill ju så gärna ha en brun vit släthårig liten jr valp.
:)

Hm, började fundera, det kan inte ploppa upp strävhåriga hundar i kullar från släthåriga föräldrar pga recessiva anlag?

glee skrev:
Hm, började fundera, det kan inte ploppa upp strävhåriga hundar i kullar från släthåriga föräldrar pga recessiva anlag?

Det borde ju kunna göra det om föräldrarna har strävt i sina anlag.
Skulle vara intressant å få svar på det.

Nej, då slätt är ett recessivt anlag så ger två sådana endast släta valpar. Däremot kan släthår utan vidare födas efter två sträva föräldrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 763
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 590
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 091
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka