Bukefalos 28 år!

Jack Russel

S

Sveipur

Om jag någon gång kommer att skaffa hund lutar det åt en Jack Russelhane. Jag har fastnat för dessa små livliga typer. Jag väljer mellan JR och strävhårig tax som jag har haft när jag var yngre. Det som talar emot taxen är att de inte är lika spralliga och förmodligen har starkare jaktinstinkt än JR.

Vi bor på landet och den kommer att få vara ute mycket med oss när vi är hos hästarna. Kommer att få kampera ihop med våra två stora katter.

Vill gärna höra lite vad ni upplever för för- och nackdelar med Jack Russel.
 
Sv: Jack Russel

Jag bara älskar rasen, har dock inte en egen, men brukar vara hundvakt.

Perro, är lugn (tro d eller ej) å snäll, men får sina tokryck ibland... :D
Det bästa han vet är mat å ligga å sova, å även gamla strumpr är intressant.
Han hafat å åka bil, å spyr då ner allt som finns...
 
Sv: Jack Russel

Är jaktinstinkten ett problem är jack russelln inget lämpligt val. Då är nog en tax från mer sällskaps/utställningsinriktade linjer ett säkrare kort.
 
Sv: Jack Russel

Jaahl skrev:
Är jaktinstinkten ett problem är jack russelln inget lämpligt val. Då är nog en tax från mer sällskaps/utställningsinriktade linjer ett säkrare kort.

Kanske inget större problem, men jag trodde att driften var mindre hos JR. Den strävhåriga tax jag hade var efter en nordiskt jaktchampion-någonting.
 
Sv: Jack Russel

Så är det inte. Det beror förstås lite på vilken typ av JRT du funderar på - den högställda JRTC-registrerade typen avlas endast på gedigna jaktlinjer, även om alla enskilda individer säkert inte jagar så finns det - tack och lov - ingen uppfödare som försökt trubba av jaktegenskaperna och avla fram någon sorts sällskapsvariant. Inom SKK däremot är majoriteten av JRT-uppfödarna inriktade på utställning i dagsläget, men det finns fortfarande inte direkt några "sällskapslinjer". Inom tax är det såvitt jag vet inga problem att hitta hundar som avlats mer för sällskap, det är mer eller mindre vanligt beroende på hårlag/storlek.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 935
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 609
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 537
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 316
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp