Jacson sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Vivi_anne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 910
V

_Vivi_anne_

någon som vet hur breda jacson sadlarna är?
normal - vid - x-vid - xx-vid

och Globus sadlarna 30-38
och Prestige 35-37
och Pessoa vid
och Spirit vid

tacksam för svar!

Sv: Jacson sadel

Jag har precis själv kollat Jacson nya dressyrsadel "Arthur de luxe" och den ligger på:

Vid: 34 cm
x-vid: 36 cm
xx-vid 38 cm
de mäter i cm mellan tornutskotten fick jag veta!

Jag rider själv i en Globus Clicc och där ligger en vidd på 34 på ca 100 grader. (drygt)

Prestigen är jag också intresserad av (Top dressagen) så om ngn har koll på vidd 36 där skulle jag bli glad!!

Globus 34: ca 100, 36 ca 115, 38 ska vara nånstans över det men har inte mätt själv

Jacsons Jean luc och New England xv är smalare än Globus 34. Jean Lucen är mer takformad så den upplevs som smalare, Celinen och den nya dressyrsadeln är mer platta, och ska vara lite bredare, men det är inte mkt som skiljer tycker jag.
Pessoas W är också smalare än Globus 34
Prestige 36 är också smalare än Globus 34.

Spirit känner jag inte till?

Ljung: Tornutskotten sitter på hästen, det finns inget på en sadel som kallas för tornutskott...

vad menas med cm? Går det att omvandla till en form jag förstår?

Jag är intresserad av bomvinkeln.

Spirit är Amerigos billigaste sadel, ca 10.000 kr

har inte hittat nån bild. Men den påminner om amerigosadlarna, fast "sämre" läderkvalitée. flatback, tjocka vulster, bakkloss, ullstoppad.

budgetvariantetn. nästan samma sak. ser likadanaut, är likadana i uppbyggnad

nån som är insatt i bomvinkeln på Knight - Zaldi - Morris and Nolan sadlarna.

_Vivi_anne_ skrev:
Spirit är Amerigos billigaste sadel, ca 10.000 kr

sharpman har sänkt priserna på deras spirit sadlar vet jag iaf, har för mig att de ligger på mellan 7-9000. står kanske på sidan http://www.sharpman.se/Ny_fram/helsida.htm
undrade också vad det va för sadel. är du säker på att det är amerigo??

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick förklarat för mig att jacson mätte sin sadlar i cm just mellan tornutskotten på sadeln. Tydligen är det mellan de spettsiga "utskotten" på valvet på sadeln.
Jag vet inte vad som är rätt, men så fick jag det förklarat!

Tack diabol kitten för svar ang Prestigen!
Ska kolla den då jag är lite sugen på en just sån. Behöver då en ännu vidare förstår!
Tack igen för svar!

Men du Diabol kitten...jag är verkligen snurrig...du har ju så rätt så rätt. Kikade igen i mina "notater" från butiken...och de var ju inte tornutskott, utan ORTSPETSAR!!!!! Så Jacson mäter alltså mellan ortspetsarna.
Sorry alla om jag totalförvrrade er!

ljung skrev:
Jag fick förklarat för mig att jacson mätte sin sadlar i cm just mellan tornutskotten på sadeln. Tydligen är det mellan de spettsiga "utskotten" på valvet på sadeln.
Jag vet inte vad som är rätt, men så fick jag det förklarat!

Ja ingenting på en sadel heter så...du menar kanske ortsspetsarna./ bombenen....vilket är längst ner på bommen/själva koppjärnet...har ingen bild men D_K kanske har en bra bild på bombenen/ortsspetsarna...;)

Visst!! Jag virrade det till det där, skrev precis ett "ursäktande" inlägg!!!
Visst ska det vara ortspetsar!!!!

Men den listan (eldhestras) stämmer inte helt. Enligt den har min allroundsadel en vinkel på 115 grader och min dressyrsadel 87 grader. Det stämmer inte särskilt bra. Du vet ju hur hästen rygg ser ut och hon skulle ju aldrig någonsin kunna ha en sadel som är 87 grader.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka