Jääääkla säkerhetsvästar!

Fibusen

Trådstartare
Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända.

Jag slet ut västen till slut och skulle köpa en ny,köpte en billig från Hööks som jag inte alls kom överens med,så tillslut så slutade jag så gott som använda den. Köpte sen unghäst och skulle då plocka fram den igen,men då satt den värre än nånsin,så jag sålde den och har sen ridit utan. Har gått kanske 5 år sen jag slutade helt,och 10 år sen jag slängde min första väst,och bara började ha ibland. Har även haft ett uppehåll på några år,men -10 så skaffade jag en foderhäst,och hade aldrig väst på mig då,tyvär fick hon somna in för ett år sen ca.

Som det ser ut i dagsläget så rider jag inte regelbundet för tillfället,har en två-åring som ska ridas in nästa år,men har möjlighet att rida stallägarens hästar hur mycket jag vill. Har tanken på att börja rida lite regelbundet nu så kroppen kommer igång med ridningen igen tills det är dags att börja med två-åringen.

Hur som helst så var jag in och köpte en säkerhetsväst här om dagen,vart en budgetvariant (-1500),en Hansbo,läste lite på nätet innan att dom låg bra till på testen som utfärdas. Min dröm är en brun racesafe,men hade inte den ekonomin just nu efter jul och allt. Testade en del,men Hansbo var den som kändes bäst.

Provade både en Medium och en Large,köpte tillslut en Medium,men vart osäker på om den vart för liten endå! Det pressar nämligen sönder mina tuttar! :o Känner mig helt instängd efter ett tag,och det är så svårt att vara smidig med det där klunset på sig! :cool:

Largen kändes jättestor i både rygg och omfång runt midjan,men runt tuttarna satt den MYCKET bättre.

Mediumen som jag har nu slutar framdelen precis vid naveln,och ryggdelen täcker svanskotan bra,västen sitter kvar när jag spänt fast den (det gjprde inte largen,kändes som jag kunde dra upp den hur lätt som helst.

Jag blir så irriterad,ska man få lov att välja mellan krossade tuttar eller en för stor väst??? Och nej,jag har inga jättebomber heller! :cool:

Hur står ni ut? Är det bara för att jag inte lagt ut flera tusen på en väst så det blir såhär? Måste man gå upp cirkus ett-två tusen till för att slippa krossade tuttar?

ELLER,finns det hopp om att västen kommer forma sig efter min kropp tillslut? Skulle bli glad om nån mer med Hansbo kunde svara...

Har försökt vänja in mig lite med den på mig här hemma,men det känns ju inge bättre! :mad: Man kan knappt röra sig,jackorna blir att sitta som korvskinn,och svårt att klä på och av sig.

Ska rida på söndag och tänkte inviga den då,men har en känsla av att jag kommer vara :devil: trött på den när jag är klar,sen blir den hängandes i skrubben!
 
Senast ändrad:
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jag har en riktig budgetväst som jag haft sen jag var 10-11 år gammal, den passar fortfarande och jag kan ha den utan problem, men sen är jag platt som en planka också och rider utan BH för det mesta, så några tuttproblem har jag inte.

Men du kanske ska testa en annan modell?

Eftersom du inte har råd med en racesafe antar jag att det mesta över 1500 kr är för dyrt.
Hööks har en väst som heter Steeds, en budgetvariant av racesafe ser det ut som, den har separata plattor istället för en helgjuten front/rygg och kan precis som racesafe justeras i sidorna, dragkedja i mitten med extra kardborre över. Den kostar "bara" 899 kr, kanske kan vara värt att kolla?
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jag tror att du behöver prova en annan modell. Olika kroppstyper behöver olika modeller, precis som med alla kläder. Det finns ingen modell som passar till alla. Du kan ju ex. prova en klänning som sitter hemskt dåligt på dig men det betyder ju inte att alla klänningar är dåliga ;)

Mitt tips är att ta dig till en bra ridsportaffär, be om hjälp och prova MÅNGA modeller. Visst är det lite ovant om man inte har haft väst på sig på ett tag och självklart kan man inte bli exakt lika rörlig som utan men det ska inte vara en pina!
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Svarar alla:

Jag testade väldigt många olika modeller/märken,var säker på att jag skulle ha en med plattor för jag trodde dom skulle vara bekväma,men ingen av dom satt bra alls.

Hade en racesafe (med plattor) som ung,och den kunde jag ha utan problem!

Ska ge denna en chans på Söndag,sen får vi se vad jag tycker,om det är själva modellen eller om det är väst öht!
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jadu jag provade typ allt och de enda som gick att få i storlek som passade mig var Racesafe och Airowear Outlyne dvs två dyra västar men de enda som har måååånga storlekar för alla kroppsformer.

Jag tyckte båda var lika sköna, men jag valde Outlyne pga de påstås att den är pyttelite säkrare än Racesafen med sina småplattor.

Ska det användas så ska det passa, annars blir det hängade så för min del var det bara att slanta upp och det är ändå värt pengarna om/när man kraschar.
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jag har provar många västar men har bara hittat en som är riktigt skön, EQUIPAGE SÄKERHETSVÄST. Den är helt underbar och den enda som passar över brösten. Alla andra västar är gjorda för a-cupor! Bra också är att den är reglerbar i axlarna vilket gör att den är lätt att få att sitta bra om man vill ha något tjockare under. 1500 kr kostar den och min ser ut som ny efter två års flitigt användande och tvättande.
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jag ville köpa väst nu för att jag dels inte hoppat på aslänge och för att jag är lite feg när jag hoppar utan väst. Jag har problemet att jag är ganska liten och kort i ryggen. Fick köpa en XL barnmodell tror jag. Men jag fick bra hjälp att prova ut den på butiken, samt fick provsitta i den på deras sadelbock så att man såg hur den stämde in med bakvalv etc. Fick prova många modeller också alltifrån Racesafe till budget.

Blev en Champion, tror den låg runt 1500 kr i pris.

Jag råder dig att prova ut en med hjälp, jag hade aldrig fått rätt stl om jag gjort det själv...
 
Senast ändrad:
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

jag har också en hansbo med rutor, och där är det ju snören på sidorna, så bara att lossa den upptill och dra åt ned till. dock så har jag inte använt min sen förra våren :p, dragkedjan gick isönder. har använt min gamla med hela plattor sen dess, den är bekväm på sommaren då den formar sig när den är varm. men att ha den liggande i sadelkammaren och sen ta på sig den för att rida resten av årstiden är inte så roligt, då är den stel och tar ett bra tag på sig att bli mjuk och forma sig efter min kropp.

mina är i x smal, och fick hjälp med att välja ut båda. hade jag köpt själv så hade jag nog tagit en medium av gammal vana :p
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Det pressar nämligen sönder mina tuttar! :o Känner mig helt instängd efter ett tag

Fick låna en stallkompis Racesafe i höstas, och insåg att den inte funkar för mig. Precis samma upplevelse som du fått av din väst - uschla. Och jag har inte stora bröst, heller (drar 75 B, sådär). :crazy:
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Fick låna en stallkompis Racesafe i höstas, och insåg att den inte funkar för mig. Precis samma upplevelse som du fått av din väst - uschla. Och jag har inte stora bröst, heller (drar 75 B, sådär). :crazy:

Då hade du antagligen inte rätt storlek på västen ;)

Min lokala ridsportsbutik beställde hem typ 10 västar i olika storlekar av Racesafe och Outlyne för att testa ut den rätta till mig.
Jag har lite problem då jag har 70D/E i bh-storlek men efter att ha hittat rätt storlek och ställt in den rätt så blir det inga smashade tuttar inte :)

MÅNGA rider tyvärr i fel storlek på säkerhetsväst och inte helt rätt tillpassad, då blir det inte bekvämt heller..

Har för mig att Outlyne finns i typ 60 olika storlekar, så det är klart att butikerna inte kan ha precis alla hemma..
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Det känns som att det inte är så enkelt att lyckas prova flera modeller på säkerhetsvästar heller, man kan ju inte begära att butiken ska beställa hem mängder med västar bara för att man ska få prova, de måste ju bli av med dem sedan...

Jag har problemet att jag är lång och väldigt smal så om de passar mig i längd så går de inte att spänna åt så mycket som jag behöver för att de ska sitta åt. Har provat flera olika modeller och de som är lagom runt om är samtliga typ 1 dm för korta. Tar man storleken större glappar den.
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Nej det är verkligen inte enkelt..

Dock har min lokala ridsportsbutik måttband och mätkunskaper så de måttar, tittar i storlekstabellen och tar hem sen de storlekarna som ligger närmast en själv så provas det ut efter det.
Då brukar man få rätt storlek. De som inte passar mig, passar istället ngn annan alt så skickar de tillbaka de som inte passar om det är väldigt udda storlekar.

Det kallar jag för en seriös ridsportsaffär.

De som vill sälja på en en nästan passande säkerhetsväst för att de inte orkar måtta och beställa hem rätt storlek skulle inte jag handla av iaf.
Jag vill ha service!
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Fast vad gör man om det inte finns någon som passar runt? Nu har jag roat mig med att googla på storlekstabeller på en massa västar och ingen av vuxenstorlekarna finns med midja under 70 cm. Om jag ska ha en med rätt mått runt om får jag ta en för barn 10 år. Då passar den inte på längden eller runt bysten. Känns som det inte finns några västar för oss som är smala?
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Det tror jag nog :)

Om inte annat har jag för mig att du kan få Airowear Outlyne efter dina mått om det mot förmodan faktiskt på ritkigt inte finns någon som går att passa ut åt dig även om jag är skeptisk ;)
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Har du mätt dig och kollat i Outlynes storlekstabeller? Man tar runt bysten, runt midjan och sen från midjan bak, över axeln och till midjan fram.

Mitt bekymmer är det omvända, väldigt kort i överlivet och lite rund. Provade ziljoner olika märken och storlekar, inget funkade förrän jag hittade Outlyne.

Edit; Bara på midjemåttet är alla Outlynes Teen-modeller ok på under 70 cm och så barnstorlekar då. Och alla de finns med längder som går upp i samma längd som mediumstorlekar på dammodellerna. Plus då att du kan få den med extra lång ryggplatta. Även den minsta manliga går ner till 69 cm i midja och är då ännu längre än damstorlekarna. Då är dock bystmåttet i storlek som teen-modellerna så beror på hur mycket plats du behöver där. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Jag har airowear outlyne, värd varenda krona.

Tror man skjuter sig själv i foten om man köper en billig som inte passar hundra....
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Då hade du antagligen inte rätt storlek på västen ;)

Den passade perfekt i övrigt, så det tror jag faktiskt att det var. Större satt inte alls bra kring axlarna och "korsetten" :cool: Var dagarna innan och provade en drös storlekar. Kan absolut inte ha en väst som inte sitter bra kring länd-/korsrygg, då fungerar det inte alls för min rygg (som är en bråkig jefvel pga fel i bäckenet) :crazy:

Å andra sidan; det är ytterst få västar som fungerar i längden för mig.
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Rätt passform och strl är ju superviktigt på västen, annars blir den liggande på hyllan. Jag sparade ett par månader och köpte en racesafe sen, värt varenda krona då den sitter som en smäck :)
 
Sv: Jääääkla säkerhetsvästar!

Den passade perfekt i övrigt, så det tror jag faktiskt att det var. Större satt inte alls bra kring axlarna och "korsetten" :cool: Var dagarna innan och provade en drös storlekar. Kan absolut inte ha en väst som inte sitter bra kring länd-/korsrygg, då fungerar det inte alls för min rygg (som är en bråkig jefvel pga fel i bäckenet) :crazy:

Å andra sidan; det är ytterst få västar som fungerar i längden för mig.

Jag har provat ett gäng västar och oftast har de ju passat här eller där men inte överallt samtidigt och när de passar överallt samtidigt är det rätt storlek inte annars ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp