Jäkla dator!

Kissing Spine

Trådstartare
Vad göra? När jag öppnar Den här datorn så hänger den sig och det står programmet svarar inte, när jag försöker stänga det :crazy:. Har försökt köra i felsäkert läge och kört virusprogram, men det blir inte bättre! Vad tusan ska jag göra!
 
Sv: Jäkla dator!

Så gjorde min gamla dator när fläkten höll på o gå sönder. Den blev för varm av tankeverksamheten o låste sig.

Har du öppnat burken nån gång o dammat? Det brukar sugas in massor med damm, o bildas filtmattor vid insuget. Detta täpper till och gör ventilationen kass, datorn blir för varm o låser sig. Testa att plocka bort kåpan på datorn o se hur det ser ut där inne. Så kan du känna på nätaggregat och hårddiskarna, o kolla om de är heta.

Risken är att det inte sitter i mjukvaran nämligen, utan i hårdvaran.
 
Sv: Jäkla dator!

åh... Smart! Det måste jag kolla... Men kan det vara det även om att annat funkar toppen, som msn och internet?
 
Sv: Jäkla dator!

Jag hade inga problem med nåt som hade med internet att göra, bara att öppna "den här datorn" och att söka på hårddiskarna var ju bara att glömma, då låste sig hela datorn o inte ens ctrl + alt + delete funkade, bara att trycka på knappen :crazy:
 
Sv: Jäkla dator!

Min fader och min bror hånskrattade åt mig när jag sade att fläkten kanske var trasig :smirk: :p. Själv vet jag inte hur man öppnar den förbaskade datorn :angel:.

Inte ens brorsan som är lite halvproffsig lkan fixa den :crazy:
 
Sv: Jäkla dator!

Hur låter datorn? Går fläkten? Om den gör det, går den ofta? Min lät som ett reaplan mest hela tiden, men gick ändå varm.
Har du stationär eller laptop?

Stationära är det bara att hämta skruvmejseln o börja skruva ur skruvar :angel: Laptop är lite knivigare, men man ser vart man ska skruva, för man ser ju "hålet" till fläkten. En enkel rengöring kan göra underverk.
 
Sv: Jäkla dator!

Den är lika tyst som vanligt... Surrar litegrann, men varken mer eller mindre än vanligt. Den är stationär.

Ingen skiva i heller :/
 
Sv: Jäkla dator!

Hur länge har datorn betett sig så här? Minns du om du installerat något program, uppdaterat någon drivrutin eller liknande som kan ha skapat problemet?
 
Sv: Jäkla dator!

En dator öppnas med skruvmejsel ;) Kolla runt höljet så får du se små skruvar. Dom skruvar du bort och tar bort kåpan..
 
Sv: Jäkla dator!

För att öppna datorn är det bara att ta bort 2 skruvar glöm inte att dra ur sladden först

http://www.raderad.se/case_back.jpg varning riktigt stor bild

skruvarna sitter där röda markeringarna är (på bilden saknas skruvarna på höger sida...)

Sedan peta in fingret (eller skruvmejsel) vid gul markering dra sedan sidplåten rakt bakåt

Var försiktig så du inte lossar på några sladdar eller liknande på insidan

Jag kan rekomendera "luft" på spayflaska för att blåsa rent kylflänsarna och runt hårddiskarna

Bakom fronten brukar det även sammlas damm katt/hund hår

För att få loss den behövs offtast inte några verktyg de brukar sitta med plast klipps du bör kunna lista ut hur den låssas när du har sidan bortagen, var försiktig så du inte skadar klippsen de går lätt av,
Jag brukar sätta fingrarna under fronten, ganska vanligt att det är en öppning för luften att ta sig in där drar sedan försiktigt raktfram
eventuellt får du hjälpa till att släppa klippsen från insidan

Var nu försiktig om du provar dig på detta och notera vart alla skruvar och hur fronten ska sitta

Dammsugare går att använda med försiktighet det sitter ofta små byglar som väldigt enkelt följer med samma sak med små kablarna som går till fronten de vill gärna lossna var även försiktig med fläktarna de tål inte för mycke belastning vilket resulterar att datorn kommer låta riktigt illa

lycka till /attjoo
 

Liknande trådar

Hemmet Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde...
2
Svar
25
· Visningar
1 301
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 147
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 995
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp