Hjälp! Diskmaskin hakat upp sig

tuaphua

Trådstartare
Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde. Det har ju då förut gått att bara köra vidare eller stänga av och starta nytt program.
Nu startade jag den och den startade direkt på tömning och är fast där. Oavsett vad man gör så står den där och brummar trots att den är torr/tom.
Jag har stängt av och satt på. Jag har försökt byta program, jag stängde av elen via säkring etc. Och det gör samma..
Vad fasen gör jag?
 
Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde. Det har ju då förut gått att bara köra vidare eller stänga av och starta nytt program.
Nu startade jag den och den startade direkt på tömning och är fast där. Oavsett vad man gör så står den där och brummar trots att den är torr/tom.
Jag har stängt av och satt på. Jag har försökt byta program, jag stängde av elen via säkring etc. Och det gör samma..
Vad fasen gör jag?
I bruksanvisningen brukar det finnas anvisning om hur man gör återställning. Ofta är det att hålla inne startknappen länge, typ 10 sekunder.

Sen kan det än också ha hakat sig för att den havererat, men de flesta maskiner brukar kunna säga felkoder numer då.
 
Vad är det för märke och modell?
+ @sjoberga

Det är lite det som är problemet. Jag vet inte modell och vi har ingen bruksanvisning iom att det är hyresvärdens maskin som "följer med huset".

Det är en GRAM-maskin som jag försökt googla för att hitta modell. Men hittar ingen. Så vår kanske är för gammal. Den bör vara iaf 4 år tror jag.

Finns en knapp som det står att man kan hålla in 3 sek för Reset. Men det händer inget. Inget mer än att just den knappen blinkar iaf.
 
Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde. Det har ju då förut gått att bara köra vidare eller stänga av och starta nytt program.
Nu startade jag den och den startade direkt på tömning och är fast där. Oavsett vad man gör så står den där och brummar trots att den är torr/tom.
Jag har stängt av och satt på. Jag har försökt byta program, jag stängde av elen via säkring etc. Och det gör samma..
Vad fasen gör jag?
Ibland är YouTube bättre än Goole, det är min erfarenhet i alla fall.
 
Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde. Det har ju då förut gått att bara köra vidare eller stänga av och starta nytt program.
Nu startade jag den och den startade direkt på tömning och är fast där. Oavsett vad man gör så står den där och brummar trots att den är torr/tom.
Jag har stängt av och satt på. Jag har försökt byta program, jag stängde av elen via säkring etc. Och det gör samma..
Vad fasen gör jag?
Kan det finnas nån sensor som av nån anledning säger att maskinen inte är tömd?
 
Det brukar finnas en dekal med modell och serienr nånstans på elapparater. Om man kan få fram nått den vägen.

Mvh en vars diskmaskin fick hjärnblödning häromdagen och fick dejta annan diskmaskin.
 
Det brukar finnas en dekal med modell och serienr nånstans på elapparater. Om man kan få fram nått den vägen.

Mvh en vars diskmaskin fick hjärnblödning häromdagen och fick dejta annan diskmaskin.
Står tyvärr bara maskinens märke och inget serienummer, modell etc.
 
Det om den hakar upp sig på på tömning kan det vara aquastop som löst ut. Behöver inte vara mycket som läckt för att den ska göra det. Kan vara någon packning som behöver bytas. Får du ingen felkod på display eller en lampa som blinkar i ett visst mönster om den saknar display?
 
Prova att dra ur sladden och låta elen vara avstängd länge, typ 1-2 dygn. Vi fick samma problem en gång och jag har för mig att det hjälpte.
 
Det om den hakar upp sig på på tömning kan det vara aquastop som löst ut. Behöver inte vara mycket som läckt för att den ska göra det. Kan vara någon packning som behöver bytas. Får du ingen felkod på display eller en lampa som blinkar i ett visst mönster om den saknar display?
Finns ingen display. Men inga lampor ser annorlunda ut än vanligt.
 
Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde. Det har ju då förut gått att bara köra vidare eller stänga av och starta nytt program.
Nu startade jag den och den startade direkt på tömning och är fast där. Oavsett vad man gör så står den där och brummar trots att den är torr/tom.
Jag har stängt av och satt på. Jag har försökt byta program, jag stängde av elen via säkring etc. Och det gör samma..
Vad fasen gör jag?
Hur länge hade du elen av via säkring?
Jag hade försökt dra ur kontakten i en timme i alla fall. Men det borde väl ha samma effekt att stänga av säkringen.
 
Prova att dra ur sladden och låta elen vara avstängd länge, typ 1-2 dygn. Vi fick samma problem en gång och jag har för mig att det hjälpte.
Då får jag nog vänta på att sambo kommer hem. Den är inbyggd och man ser ingen kontakt någonstans. Så gissar att man måste dra ut den..
Har nu kollat och verkar som säkringen diskmaskinen hör till bara dödar den och köksbelysningen. Så har stängt av elen via den nu och låter det vara ett tag. Får se om det hjälper.
 
Då får jag nog vänta på att sambo kommer hem. Den är inbyggd och man ser ingen kontakt någonstans. Så gissar att man måste dra ut den..
Har nu kollat och verkar som säkringen diskmaskinen hör till bara dödar den och köksbelysningen. Så har stängt av elen via den nu och låter det vara ett tag. Får se om det hjälper.
Kontanten sitter inte i tex skåpet bredvid? Det gör vår.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 976
Senast: Artline
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 134
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 284
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp