Jäkla skitkropp

Jag orkar inte mer.
Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra.

Jag har ont, foglossning som gör att jag knappt kan gå. Eller sitta. Knappt ligga ner heller.
När jag väl ligger ner måste jag ligga på vänster sida annars får jag fruktansvärd halsbränna. Eller blir yr om jag ligger på rygg. Yr blir jag ändå visserligen, för tydligen vill blodtrycket inte vara med.
Jag sover nästan ingenting längre. Någon timme per natt bara.
Nu har jag tydligen dessutom fått graviditetsdiabetes och det fick liksom bägaren att rinna över. Jag kan inte hantera det beskedet alls. Ska in på tisdag och få en blodsockermätare, men jag är livrädd för ens ett litet stick i fingret så jag vet inte hur jag ska lösa det.

Just nu känner jag bara att jag hatar hatar hatar min kropp. Jag vill inte mer. Jag orkar inte mer.
 

Hmm nu läser jag på 1177
"Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt hos personer som inte har diabetes. Då kan värdet bero på svält eller långvarig bantning eller fasta."

Jag hamnar rätt ofta under 4, även om jag har ätit. 7 % av tiden enligt appen. Ssk sa att det är normalt, så nu vet jag inte vem jag ska lita på :D
 
Hmm nu läser jag på 1177
"Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt hos personer som inte har diabetes. Då kan värdet bero på svält eller långvarig bantning eller fasta."

Jag hamnar rätt ofta under 4, även om jag har ätit. 7 % av tiden enligt appen. Ssk sa att det är normalt, så nu vet jag inte vem jag ska lita på :D

"Ovanligt" är ju inte nödvändigtvis detsamma som "onormalt" tänker jag :) På 1177 står ju det vanliga, det som ska vara mest allmängiltigt. Det behöver ju inte betyda att alla avvikelser från det är konstiga eller fel på något sätt.
 
Åtminstone förr, det är nog snart 10 år sedan jag hade Libre, så visade generellt Libre mätaren lite lägre blodsocker än vad en blodsockermätare visade. Libre mäter ju i ”interstitialvätska” och inte i blod.
Men den ska ju egentligen vara kalibrerad efter det så det visar helt okej rätt, men även ”helt okej rätt” är ju inte 100% exakt liksom :)

(och det borde ju teoretiskt lika gärna kunna vara så att den visar högre än i blodet :) men för mig och för tio år sedan när den var ny på marknaden visade den lite lägre än blodsockervärdet var)

OAVSETT, skönt att det syns att du inte har någon graviditetsdiabetes 🫶
Pausar du mätningarna nu och struntar i det framöver eller känner ni er tvungna att fortsätta att mäta?
 
Åtminstone förr, det är nog snart 10 år sedan jag hade Libre, så visade generellt Libre mätaren lite lägre blodsocker än vad en blodsockermätare visade. Libre mäter ju i ”interstitialvätska” och inte i blod.
Men den ska ju egentligen vara kalibrerad efter det så det visar helt okej rätt, men även ”helt okej rätt” är ju inte 100% exakt liksom :)

(och det borde ju teoretiskt lika gärna kunna vara så att den visar högre än i blodet :) men för mig och för tio år sedan när den var ny på marknaden visade den lite lägre än blodsockervärdet var)

OAVSETT, skönt att det syns att du inte har någon graviditetsdiabetes 🫶
Pausar du mätningarna nu och struntar i det framöver eller känner ni er tvungna att fortsätta att mäta?
Jag fortsätter ett tag till. Tills jag pratat med barnmorskan den 20 mars i alla fall. Sen känns det nästan som att det kan kvitta faktiskt.
 
Hmm nu läser jag på 1177
"Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt hos personer som inte har diabetes. Då kan värdet bero på svält eller långvarig bantning eller fasta."

Jag hamnar rätt ofta under 4, även om jag har ätit. 7 % av tiden enligt appen. Ssk sa att det är normalt, så nu vet jag inte vem jag ska lita på :D
Jag håller precis på med en utredning pga låga värden. Ner till 3,5 har jag ändå förstått som att det är i felmarginalen. Mätaren är om jag har förstått det lite mindre exakt än om en tar blodprover. Enligt bilden du har lagt in är det inlagt som inom ok område? Om du skulle ha symptom på väldigt lågt blodsocker är det något helt annat som troligen behöver utredas.
 
Jag håller precis på med en utredning pga låga värden. Ner till 3,5 har jag ändå förstått som att det är i felmarginalen. Mätaren är om jag har förstått det lite mindre exakt än om en tar blodprover. Enligt bilden du har lagt in är det inlagt som inom ok område? Om du skulle ha symptom på väldigt lågt blodsocker är det något helt annat som troligen behöver utredas.
Just igår var det inom målområdet. Men tidigare dagar har det gått ner rätt lågt. Jag vet inte hur man tar hem gamla grafer i appen.
Såhär såg det ut på eftermiddagen den sjätte
Screenshot_2024-03-09-11-02-08-30_b73dbaf6fd078048d6a73f33c6d9b27f.jpg
 
Just igår var det inom målområdet. Men tidigare dagar har det gått ner rätt lågt. Jag vet inte hur man tar hem gamla grafer i appen.
Såhär såg det ut på eftermiddagen den sjätte
Visa bifogad fil 140705
Jag tycker snarare att du ligger lågt?
Du har ju ett gäng låga värden

Hade mina diabetesläkare sett att jag visar sådana låga värden hade de tagit in mig för diskussion.

Är det verkligen så annorlunda för friska gravida?
 
Jag tycker snarare att du ligger lågt?
Du har ju ett gäng låga värden

Hade mina diabetesläkare sett att jag visar sådana låga värden hade de tagit in mig för diskussion.

Är det verkligen så annorlunda för friska gravida?
Ingen aning, men som sagt sa ju diabetessjuksköterska att det var normalt. Ska ta upp det nästa gång jag träffar vården.
De är bara intresserade av att höga värden rapporteras.
 
Ingen aning, men som sagt sa ju diabetessjuksköterska att det var normalt. Ska ta upp det nästa gång jag träffar vården.
De är bara intresserade av att höga värden rapporteras.

Jag upplevde också att de bara var intresserade av höga värden när jag var gravid. Jag var också under 4 flera gånger vid mätningarna när jag var gravid och fick positiva kommentarer om det när jag frågade om det är bra med låga värden. "Mycket bättre att ha låga värden än höga" typ. Jag nöjde mig med det svaret (har väldigt dålig koll på diabetes och olika värden) men nu när jag läser svaren här så kanske jag borde ställt fler följdfrågor.
 
Jag upplevde också att de bara var intresserade av höga värden när jag var gravid. Jag var också under 4 flera gånger vid mätningarna när jag var gravid och fick positiva kommentarer om det när jag frågade om det är bra med låga värden. "Mycket bättre att ha låga värden än höga" typ. Jag nöjde mig med det svaret (har väldigt dålig koll på diabetes och olika värden) men nu när jag läser svaren här så kanske jag borde ställt fler följdfrågor.
Ja jag känner samma. Ska försöka få tag i diabetessjuksköterskan igen tror jag.
 
Åtminstone förr, det är nog snart 10 år sedan jag hade Libre, så visade generellt Libre mätaren lite lägre blodsocker än vad en blodsockermätare visade. Libre mäter ju i ”interstitialvätska” och inte i blod.
Men den ska ju egentligen vara kalibrerad efter det så det visar helt okej rätt, men även ”helt okej rätt” är ju inte 100% exakt liksom :)

(och det borde ju teoretiskt lika gärna kunna vara så att den visar högre än i blodet :) men för mig och för tio år sedan när den var ny på marknaden visade den lite lägre än blodsockervärdet var)

OAVSETT, skönt att det syns att du inte har någon graviditetsdiabetes 🫶
Pausar du mätningarna nu och struntar i det framöver eller känner ni er tvungna att fortsätta att mäta?
Detär fortfarande så att Libren inte visar samma som stick I fingret.
Det verkar vara lite fördröjning.
 
Just igår var det inom målområdet. Men tidigare dagar har det gått ner rätt lågt. Jag vet inte hur man tar hem gamla grafer i appen.
Såhär såg det ut på eftermiddagen den sjätte
Visa bifogad fil 140705
Ah ok. Jag har haft värden nere på 2,6 med både mätaren och blodprov. Har förstått det som att det i sig inte är farligt. Men om man svimmar tex är det ju inte så bra. Och att det kan bero på mindre bra diagnoser, men då är
värdena lägre än dina. Allt detta förutsatt att en inte har diabetes då såklart, för då har en förmodligen överdoserat insulin. Så jag tror inte du behöver vara orolig alls, men det är såklart bra att ta upp det med dina vårdkontakter.
 
Ah ok. Jag har haft värden nere på 2,6 med både mätaren och blodprov. Har förstått det som att det i sig inte är farligt. Men om man svimmar tex är det ju inte så bra. Och att det kan bero på mindre bra diagnoser, men då är
värdena lägre än dina. Allt detta förutsatt att en inte har diabetes då såklart, för då har en förmodligen överdoserat insulin. Så jag tror inte du behöver vara orolig alls, men det är såklart bra att ta upp det med dina vårdkontakter.
Jag har ju problem med lågt blodtryck och yrsel också, så det krävs ingen extrem svacka för att jag ska bli så yr att jag måste sätta mig. Tar inget insulin eller så. Är inte särskilt orolig egentligen, tycker mest det är konstigt att de inte bryr sig.
 
Jag har ju problem med lågt blodtryck och yrsel också, så det krävs ingen extrem svacka för att jag ska bli så yr att jag måste sätta mig. Tar inget insulin eller så. Är inte särskilt orolig egentligen, tycker mest det är konstigt att de inte bryr sig.
Tycker också att det är konstigt speciellt när de stressade upp dig så över höga värden. Men ville bara skicka med att det mest troligt inte är farligt i sig. Blodsockerdippar går ju normalt att parera med att äta något 😊
 
Sen ska sägas att även en blodsockermätare som mäter i blod anses kunna ha upp till 15% avvikelse. Det är ingen exakt siffra, men den visar ju tydligt (med sin kurva) om intag av kolhydrater regleras av insulinet och det gör det ju tydligt i din kropp :)

Även om det blev dyrare än tänkt, är det inte grymt skönt att tekniken utvecklas så här så att du kunnat följa ditt blodsocker och nu har mer och bättre koll än vad sjukvården från början ville att du skulle ha?
Och ännu bättre såklart att det tydligt visar att du inte har graviditets diabetes ❤️
 
Sen ska sägas att även en blodsockermätare som mäter i blod anses kunna ha upp till 15% avvikelse. Det är ingen exakt siffra, men den visar ju tydligt (med sin kurva) om intag av kolhydrater regleras av insulinet och det gör det ju tydligt i din kropp :)

Även om det blev dyrare än tänkt, är det inte grymt skönt att tekniken utvecklas så här så att du kunnat följa ditt blodsocker och nu har mer och bättre koll än vad sjukvården från början ville att du skulle ha?
Och ännu bättre såklart att det tydligt visar att du inte har graviditets diabetes ❤️
Det är verkligen skönt med kollen. Och som jag tror jag skrev i ett inlägg längre bak, kul med statistik :D

Har fått mitt första höga värde nu. Vaknade med 5,8 (gränsen är 5,3 innan frukost). Försöker lista ut vad det kan bero på, men kommer inte på något.
 
Blev uppringd av Försäkringskassan. Läkaren hade kryssat i i intyget att jag inte kommer kunna återgå i arbete efter sjukskrivningen. Det är ju sant för de kommande månaderna förstås, men planen är att börja jobba igen i januari nästa år. På samma arbete.

Och nu kom jag på att jag glömt meddela att jag tagit två semesterdagar förra veckan. Det måste jag kontakta fk och säga, så det blir rätt och riktigt med ersättningen. Det var lite tumultartat i slutet av förra veckan (makens mormor dog och de var väldigt nära), så jag glömde helt enkelt bort det.
 
Det är verkligen skönt med kollen. Och som jag tror jag skrev i ett inlägg längre bak, kul med statistik :D

Har fått mitt första höga värde nu. Vaknade med 5,8 (gränsen är 5,3 innan frukost). Försöker lista ut vad det kan bero på, men kommer inte på något.
Men 5,8 är inte högt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 188
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 977
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 724
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp