Jämförelse av svensk och brittisk lön

sjoberga

Trådstartare
På förekommen anledning har jag fattat intresse för hur man kan jämföra lön i Storbritannien med i Sverige. Om man har en årslön på x kr i Sverige eller en årslön på x kr i Storbritannien. Hur står de sig i förhållande till varandra? Vilka stora utgifter är exempelvis inte skattefinansierade i England, respektive Sverige - dvs skillnader?

Jag tänkte att det allsmäktiga Bukes samlade erfarenhet, skulle kunna hjälpa mig i ämnet!

(För att förtydliga menar jag inte att jag har svårt att räkna om kronor till pund, eller är intresserad av eventuella spekulationer i valutakurser...)
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

På förekommen anledning har jag fattat intresse för hur man kan jämföra lön i Storbritannien med i Sverige. Om man har en årslön på x kr i Sverige eller en årslön på x kr i Storbritannien. Hur står de sig i förhållande till varandra? Vilka stora utgifter är exempelvis inte skattefinansierade i England, respektive Sverige - dvs skillnader?

Ja någon maxtaxa på barnomsorg finns definitivt inte i Storbritannien. Där kan du betala flera tusen i månaden för förskola. Många blir hemmafruar istället om de tillhör låglönesektorn.

Att gå till läkaren är däremot inget du betalar för där så länge du håller dig till NHS.

Jag tyckte alltid att en svensk lön var så mycket högre när jag jobbade i England men det berodde på att jag jobbade som sekreterare och liknande där det märks. Har du mer kvalificerade jobb så är det inte lika stor skillnad förrän du kommer till toppjobben i finansvrlden och sådant.

Detsamma med A-kassan som jag en gång tog med mig till England (man får ju det i tre månader) och där min svenska A-kassa per vecka var vad en britt fick ut i veckan på den tiden (kan ha ändrats idag men då mest försämrats i Sverige tänker jag mig - jag jobbar ju inte i det svenska systemet så jag har inte stenkoll).

Precis som i Sverige är det högst löner i huvudstaden såklart och i London får man mer tillägg än i Stockholm eftersom boende är så extremt dyrt. "London weighting" är t.o.m. en egen fras i t.ex. den offentliga sektorn. Ett lönepåslag alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Ja, barnomsorg betalade mina bekanta 1000 pund i månaden för. Vad blir det, 13000-14000 kr? För ett barn. På det skoluniform i lite äldre ålder.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Min erfarenhet ar att det ar betydligt battre betalt i England an i Sverige - da jamfor jag London och Stockholm och framst finanssektorn som ar det som jag har erfarenhet av. Det finns dessutom inget "tak" utan man kan egentligen tjana hur mycket som helst. Skatten ar lagre, allmanna sjukvarden helt gratis.

Men som sagt, dagis kostar skjortan. 1000 pund i manaden for en heltidsplats hittar man inte i centrala London, dar ar det snarare 1500 pund eller mer. Och da appliceras oftast straffavgifter for sen hamtning etc sa man maste iallafall ha en nanny eller aupair eller slakting som kan hamta i tid...
Tagresor ar snordyrt (over 4000 pund per ar for att pendla in till centrala London fran ytterforort, inkl tunnelbana...), liksom bensinen sa mer av lonen gar till det. Boendet likasa - och alla kringkostnader runt att flytta ar sa dyrt att manga hellre avstar och bygger ut istallet, om de kan.

Men maten ar billigare och framforallt ar det billigare att ata/dricka ute.

Allt som allt ar min uppfattning att tjanar man valdigt mycket pengar lonar det sig att bo i England, tjanar man inte sa bra har man det battre i Sverige.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

På förekommen anledning har jag fattat intresse för hur man kan jämföra lön i Storbritannien med i Sverige. Om man har en årslön på x kr i Sverige eller en årslön på x kr i Storbritannien. Hur står de sig i förhållande till varandra? Vilka stora utgifter är exempelvis inte skattefinansierade i England, respektive Sverige - dvs skillnader?

Jag tänkte att det allsmäktiga Bukes samlade erfarenhet, skulle kunna hjälpa mig i ämnet!

(För att förtydliga menar jag inte att jag har svårt att räkna om kronor till pund, eller är intresserad av eventuella spekulationer i valutakurser...)

För en rättvis jämförelse bör du titta på arbetstid, helgdagar och semester.

Lägga på sociala avgifter och dra bort de som är gemensamma

och inte glömma bort pensionen.

Du behöver helt enkelt räkna ut vad som är de båda x-en.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Vad gäller lönen, kom också ihåg att skatten är lägre i UK plus att de allra flesta får tjäna £8105 innan du betalar någon skatt överhuvudtaget.

De flesta som jobbar kontorstid har en arbetstid på 37.5 timmar i veckan. Jag jobbar här i UK och på mitt företag har vi har en arbetsvecka på 35 timmar plus 28 dagars semester. Om helgdagar som jul infaller på en lördag eller söndag får man ledigt måndag/tisdag veckan efter istället.

Där jag bor är hyror och huspriser fasansfullt höga och många måste bo i hus som man delar med andra långt upp i 30-40-årsåldern leftersom man helt enkelt inte har råd att bo själv. I andra områden av Storbritannien är priserna betydligt lägre.

Överlag tycker jag nog att man har större möjlighet att tjäna mycket pengar i UK och arbetsmarknaden är mer flexibel.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Allt som allt ar min uppfattning att tjanar man valdigt mycket pengar lonar det sig att bo i England, tjanar man inte sa bra har man det battre i Sverige.

Precis min uppfattning.

Sedan skrivs det mycket om London och allt är ju inte London. Där är det dyrast men även i övriga storstäder samt på Sydkusten, Cotswolds (Gloucestershire/Oxfordshire) och runt Chester (landsbygdsstäderna väster om Manchester med alla TV- och fotbollsstjärnors villor) är det dyrt. York som min man kommer från har varit en riktig arbetarstad med bara turism men nu är universitetet ett av de bästa i landet och det ligger längs stambanan London-Edinburgh med utmärkta förbindelser så huspriserna har gått i taket fullständigt. Övriga Yorkshire är däremot helt OK så länge man inte tänker sig ett vackert hus i någon av nationalparkerna.

Allra billigast tror jag att det är dels i Lincolnshire och dels i Cornwall. Min svägerska bor i Lincoln och det är väldigt billigt. Det odlas dessutom massor på den platta slätten som utgör allt i grevskapet utom själva Lincoln nästan vilket gör att grönsaker etc. är hur billigt som helst.

Cornwall har bland den största arbetslösheten i England (många nedlagda gruvor och även där en stor jordbrukssektor) och därmed riktigt låga löner. De vet att folk ändå vill bo där och surfa på fritiden och turistindustrin är stor och har ju aldrig haft höga löner.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Tack allihopa för input. Det verkar inte väldigt lätt att jämföra med andra ord.

Den förekomna anledningen handlade i mer specifik geografisk riktning om Cambridge (jag är vare sig bankman, finansman eller jordbrukare, utan ingenjör).
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

Allt som allt ar min uppfattning att tjanar man valdigt mycket pengar lonar det sig att bo i England, tjanar man inte sa bra har man det battre i Sverige.

Min uppfattning också (kommer ifrån Skottland och har släkt o vänner i Skottland o England).

Tycker att det är lättare att som "medelsvensson" skaffa sig en bra levnadsstandard i Sverige. Jag har haft en känsla ibland av att mina släktingar tror att vi är stenrika, för att vi har en standard som man skulle behöva tjäna bra för att ha där.

Kan nämnas också att det är väldigt svårt där om man vill köpa bostad. Min brorsdotter har nyss gift sig och dom hade tänkt köpa ett litet hus. Båda har bra jobb, men dom hittade inte ens ett kyffe som dom hade råd med, så dom hyr och försöker spara som tokar.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

I Cambridge ar boende ungefar lika dyrt som i London, en del av foretagen dar lagger pa en "London weighting" pa lonen eftersom det ar sa dyrt.

Trevlig stad dock ;)

NHS verkar vara pa vag att privatiseras, (det oppnas upp for "tender" sa sjalva NHS star val kvar med alla dyra saker sasom A&E i slutandan) sa det blir sakerligen snordyrt i framtiden.

Maken har hogre timlon har an han hade i Cambs men varan ekonomi ar kord i botten totalt efter flytten. Det kostar helt enkelt mer i omkostnader for oss varje manad.
 
Sv: Jämförelse av svensk och brittisk lön

I Cambridge ar boende ungefar lika dyrt som i London, en del av foretagen dar lagger pa en "London weighting" pa lonen eftersom det ar sa dyrt.

Kan tänka mig det - det är ju förutom en toppuniversitetsstad även en stad med pendelavstånd till London.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp