Järntillskott

Den enda som fungerar för mig är topformulas egna järntillskott. Tyvärr har de numera tillsatt c-vitamin vilket gör att iallafall jag inte kan ta mer än en tablett om dagen då jag reagerar på c-vitaminet om jag tar fler (före de tillsatte c-vitamin kunde jag utan problem ta 8/dag) men en tablett är mer än inget och de är billiga så värda att prova.

Iallafall vid gastroskopi kan man kräva lugnande så man somnar. Jag skriver kräva för det är tyvärr vad jag har fått göra. Att be om det har aldrig hjälpt mig utan det är att vara mycket tydlig med att jag inte gör det utan som gäller. Annars blir det det vanliga att "det brukar gå bra utan" och de lyssnar inte på att det aldrig har gått utan innan.
Kanske ska testa, men vad jag förstod det som på läkaren jag pratade med om det här och även när jag har varit gravid så påverkar järntabletter magen. Hennes tips var just Winst Iron då den smälter i munnen och därmed inte ska påverka på samma vis som tabletter man sväljer. Men min mage har tydligen fortfarande åsikter om det. :cautious: Jag fattar inte varför man inte kan göra järn som inte påverkar? Är "din" sort tillräckligt mycket järn i om man har brist då? Tänker så att jag inte kraschar magen till ingen som helst nytta. Om jag testar. Vet inte ens om jag vågar.

Visste i går hela dagen att min mage var på gräsligt humör och att jag skulle må dåligt hur jag än gjorde, och när jag fick magkramp/gallkrampsbesvären så var jag snabb med att ta en Diklofenak och två Alvedon, men jag var ändå inte beredd på vara ynklig och kvida av smärta dubbelvikt i 1,5 timme sedan. Tror ändå att värktabletterna lindrade och tog udden ur det för det varade länge, men inte lika kraftigt som vid flera gånger förut. När det värsta gav med sig har jag sedan dess varit sjukt öm i magen och mått illa. Inte förrän nu i eftermiddag vid 3 halv 4 tiden har jag börjat känna mig någorlunda ok igen. Visste inte om jag skulle våga äta något i morse på fikat på jobbet som jag brukar göra, men gjorde det ändå, och det blev inte värre. Men efter lunch tog jag inte järn som jag brukar och inte Paraflex heller utan bara epilepsinmedicin, den pajjar nog inte magen förhoppningsvis.

Pratade med en kompis om gastroskopi och koloskopi, och även hon rekommenderar lugnande. Varför göra något så svårt, jobbigt och motbjudande utan när det är lättare att fixa det med lugnande och man slipper att oroa sig innan för undersökningen på samma vis. Jag är tyvärr en sådan som inte vill ha lugnande, jag tycker inte om att vara påverkad, det är obehagligt. Men helt allvarligt, om jag inte slipper undan att få något upp- eller nerkört så vore det kanske en tanke med lugnande ändå, typ mellan två onda ting liksom. Jag som inte ens kan gå till tandläkaren utan att vara skiträdd, tanken på att få något nerkört i halsen känns då rätt omöjligt faktiskt. Hon hävdade också att jag ska undvika att remisserna skickas till Malmö för där gör man utan.... det går ju snabbare, är billigare rent kostnadsmässigt i personal och medicin och tid... Jag avskyr den attityden, övertalning, klappa på huvudet. Vet bäst. Obehagligt tycker jag.
Så vi får väl se hur det blir.

Just nu är det röntgen i morgon. Kanske är lämplig dag med tanke på min arga mage!
 
Har väl snart tagit tabletterna Winst Iron i 1,5 vecka eller så och tänker att det är typ samma skrot och korn som resten av skiten. Allvarligt, min mage pallar inte mycket mer. Den är helt slut av att omväxlande vara lös och hård, och av smärta och av illamående! Det känns som om det triggar en massa andra problem med magen också, tex är jag hungrig trots att jag ätit, en litet stund efter kan alltså magen få för sig att signalera att den är huuuuuuuuuuuuungrig. Äter jag minsta lilla med laktos i, är laktosintolerant, så skriker den ilsket för det. Tar jag värktabletter är det som om den upplever att jag mordhotar den, så den hämnas med att smärta.

Det enda jag vill är att vråla lugn och fin, sluta ta järntabletter och aldrig äta något mer i hela mitt liv. Det enda jag kan göra är sluta med järntabletterna. Vilket jag från i dag har gjort. Om jag måste välja mellan att ha en fullständigt smärtande och pajjande mage som dagligen får mig att gråta av smärta och att vara astrött, orkeslös, utmattad och vara i total avsaknad av energi för någonting, nedstämd, värk i kroppen och helt slut, ja då är valet enkelt, jag slutar med tabletterna och skonar min mage.

Ska göra röntgen av den vrålilskna kroppsdelen på fredag. Jag ser gärna att det finns något att se, men har inga förhoppningar, antar att det blir några skopier att tråckla sig igenom. Herregud, just i kvällen efter att nyligen haft en ordentlig smärtpärs så tror jag att jag hellre vill dö än göra skopier! Det är på något vis inte mänskligt att få saker nerkörda i halsen och uppkörda i röven och dem undersökningarna är anledningen till att jag aldrig har sökt hjälp för min förbannat kinkiga mage tidigare även om det kanske hade varit det vettigaste. Och frågan är, om jag vetat att ett lågt järnvärde och ett lågt blodvärde skulle leda till att läkaren hävdar magproblem så hade jag inte sökt nu heller....

Trött och uppgiven just nu. Ska egentligen sova, men med en värkande mage är det dömt att misslyckas just nu.

Förlåt om jag låter hård nu, men börja KRÄV den vård du har rätt till!

Funkar inte järntabletter har du rätt till järninfusion, men (nästan) ingen läkare förskriver det självmant eftersom det kräver lite resurser. Men du har rätt till det. KRÄV!

Skopier är ingenting som man måste stå ut med om man av olika anledningar inte kan det. Det går att göra skopier både nerifrån och uppifrån under narkos. Det har jag gjort, och det är vanligare än man tror. Det är dock inte heller något som läkare gärna rekommenderar självmant eftersom även det såklart kräver mer resurser. Men du har rätt till det. KRÄV!

Man får bannemig ingenting gratis inom vården idag, varken den somatiska eller psykiatrin. Man måste veta vad som finns att tillgå på egen hand och ibland nästan vara sin egen läkare.

Jag håller tummarna att du får den vård du behöver och har rätt till. Man ska inte behöva må som du mår nu. Kämpa på!
Och lycka till imorgon!
 
Men hörrni, tar ni järntabletter varje dag? Jag lämnar blod och ska peta i mig en karta med 20 tabletter mellan varje blodgivning (var fjärde månad) min mage mår iofs bättre om jag tar 2 tabletter per tillfälle och det ska helst göras på kvällen, men annars blir det ju bara en tablett i veckan.

Jag ligger alltid på gränsen till för lågt HB för att få lämna blod men 1 till 1,5 karta räcker för att få upp värdet för mig.

Det jag ville få sagt är att det kanske är bättre att ta järntillskottet lite mer sällan 😊
 
Kanske ska testa, men vad jag förstod det som på läkaren jag pratade med om det här och även när jag har varit gravid så påverkar järntabletter magen. Hennes tips var just Winst Iron då den smälter i munnen och därmed inte ska påverka på samma vis som tabletter man sväljer. Men min mage har tydligen fortfarande åsikter om det. :cautious: Jag fattar inte varför man inte kan göra järn som inte påverkar? Är "din" sort tillräckligt mycket järn i om man har brist då? Tänker så att jag inte kraschar magen till ingen som helst nytta. Om jag testar. Vet inte ens om jag vågar.

Visste i går hela dagen att min mage var på gräsligt humör och att jag skulle må dåligt hur jag än gjorde, och när jag fick magkramp/gallkrampsbesvären så var jag snabb med att ta en Diklofenak och två Alvedon, men jag var ändå inte beredd på vara ynklig och kvida av smärta dubbelvikt i 1,5 timme sedan. Tror ändå att värktabletterna lindrade och tog udden ur det för det varade länge, men inte lika kraftigt som vid flera gånger förut. När det värsta gav med sig har jag sedan dess varit sjukt öm i magen och mått illa. Inte förrän nu i eftermiddag vid 3 halv 4 tiden har jag börjat känna mig någorlunda ok igen. Visste inte om jag skulle våga äta något i morse på fikat på jobbet som jag brukar göra, men gjorde det ändå, och det blev inte värre. Men efter lunch tog jag inte järn som jag brukar och inte Paraflex heller utan bara epilepsinmedicin, den pajjar nog inte magen förhoppningsvis.

Pratade med en kompis om gastroskopi och koloskopi, och även hon rekommenderar lugnande. Varför göra något så svårt, jobbigt och motbjudande utan när det är lättare att fixa det med lugnande och man slipper att oroa sig innan för undersökningen på samma vis. Jag är tyvärr en sådan som inte vill ha lugnande, jag tycker inte om att vara påverkad, det är obehagligt. Men helt allvarligt, om jag inte slipper undan att få något upp- eller nerkört så vore det kanske en tanke med lugnande ändå, typ mellan två onda ting liksom. Jag som inte ens kan gå till tandläkaren utan att vara skiträdd, tanken på att få något nerkört i halsen känns då rätt omöjligt faktiskt. Hon hävdade också att jag ska undvika att remisserna skickas till Malmö för där gör man utan.... det går ju snabbare, är billigare rent kostnadsmässigt i personal och medicin och tid... Jag avskyr den attityden, övertalning, klappa på huvudet. Vet bäst. Obehagligt tycker jag.
Så vi får väl se hur det blir.

Just nu är det röntgen i morgon. Kanske är lämplig dag med tanke på min arga mage!
Järn påverkar magen. Även intravenöst järn påverkar magen men det finns järn som påverkar mer och det finns järn som påverkar mindre. Vissa är kända att vara "elaka" men som med mycket annat behöver man testa sig fram för det en tål klarar inte en annan...

Den jag tar innehåller järn bisglycinat som ska vara det mest skonsamma järnformen mot magen. 1 tablett innehåller 143% av RDI så den ska fungera vid brist men det lär ju ta tid att få upp värdet om det blöder någonstans och lär då inte räcka långt med 1 tablett/dag heller. Jag tänker trycka på dem igen att de ska ta tillbaka den gamla varianten de hade utan c-vitamin tillsatt för jag vill verkligen ha den! Den innehöll också mer järn/tablett och med 8 tabletter/dag fick jag upp mitt järnvärde trots att jag blödde ymnigt hela tiden under nästan två års tid.

Det är verkligen fult. Visst går det fortare och är billigare utan men liksom kom igen! Behöver vi syssla med tortyr i svensk sjukvård?
 
Provat Sideral? Jag har eventuellt en karta kvar som jag kan skicka till dig om du vill testa?
Jag har inte gjort det eftersom jag fick tipset om denna från läkaren just pga att den ska vara bra om man inte fixar de vanliga. Tog lite tid innan jag insåg att min mage egentligen var skitarg för järnet, jag har ju bråkig mage i vanliga fall så lite bråkighet hit eller dit är jag van vid, men inte så här länge isträck och på den här nivån.

Tack det vore jättesnällt, men använder du inte dem själv? Om du är säker på att du inte behöver dem så tar jag gärna emot dem men jag betalar förstås för dem. :) Jag läste om dem tidigare och de ska vad jag förstår också vara snälla även om det är tabletter. Eller så är det försäljningsknep....
Jag får ont i magen bara jag tänker på att testa järntabletter, för "tänk om sorten inte funkar och magen protesterar", och samtidigt är jag så trött på att vara trött så jag vill ju att det ska funka!
 
Men hörrni, tar ni järntabletter varje dag? Jag lämnar blod och ska peta i mig en karta med 20 tabletter mellan varje blodgivning (var fjärde månad) min mage mår iofs bättre om jag tar 2 tabletter per tillfälle och det ska helst göras på kvällen, men annars blir det ju bara en tablett i veckan.

Jag ligger alltid på gränsen till för lågt HB för att få lämna blod men 1 till 1,5 karta räcker för att få upp värdet för mig.

Det jag ville få sagt är att det kanske är bättre att ta järntillskottet lite mer sällan 😊
Har man järnbrist så har man ju behov av att få i sig mer järn och även om det vore toppen att kunna ta lite då och då så gör det inte speciellt mycket nytta om ens värden är dåliga. Ligger man på gränsen för att få lämna blod så ligger man bra till. Då behöver man inte ta några mängder, inte varje dag och inte alls om man inte lämnar blod. Det är när värdena (som inte bara mäts som hb utan det är tre värden till som mäts) är låga på riktigt, dvs. under referens som man behöver järntillskott och det mycket och dagligen.
 
Nu kanske du hade provat allt annat som fanns redan, isåfall är min kommentar onödig - men ändå :)
Jag har också lite kinkig mage när jag tar järntillskott och jag äter Niferex kapslar och det funkar bra, har hört att dom ska vara snällare mot magen! Men det kanske inte funkar om magen är väldigt känslig, min är lite mittemellan.
Tyvärr har jag testat den sorten och de går tyvärr stenbort är jag rädd. Hemska tabletter de också. Det var därför jag slutade ta tabletter när jag var gravid, testade flera sorter då, men sista gången jag var gravid tänkte jag inte testa runt längre. Annars har jag också hört att de är bättre för magen faktiskt.
 
Jag har inte gjort det eftersom jag fick tipset om denna från läkaren just pga att den ska vara bra om man inte fixar de vanliga. Tog lite tid innan jag insåg att min mage egentligen var skitarg för järnet, jag har ju bråkig mage i vanliga fall så lite bråkighet hit eller dit är jag van vid, men inte så här länge isträck och på den här nivån.

Tack det vore jättesnällt, men använder du inte dem själv? Om du är säker på att du inte behöver dem så tar jag gärna emot dem men jag betalar förstås för dem. :) Jag läste om dem tidigare och de ska vad jag förstår också vara snälla även om det är tabletter. Eller så är det försäljningsknep....
Jag får ont i magen bara jag tänker på att testa järntabletter, för "tänk om sorten inte funkar och magen protesterar", och samtidigt är jag så trött på att vara trött så jag vill ju att det ska funka!

Jag använde dem när jag var gravid. Ska kolla så de inte gått ut i datum bara ☺️ Men annars är de all yours! Skickar PM imorgon.
 
Förlåt om jag låter hård nu, men börja KRÄV den vård du har rätt till!

Funkar inte järntabletter har du rätt till järninfusion, men (nästan) ingen läkare förskriver det självmant eftersom det kräver lite resurser. Men du har rätt till det. KRÄV!

Skopier är ingenting som man måste stå ut med om man av olika anledningar inte kan det. Det går att göra skopier både nerifrån och uppifrån under narkos. Det har jag gjort, och det är vanligare än man tror. Det är dock inte heller något som läkare gärna rekommenderar självmant eftersom även det såklart kräver mer resurser. Men du har rätt till det. KRÄV!

Man får bannemig ingenting gratis inom vården idag, varken den somatiska eller psykiatrin. Man måste veta vad som finns att tillgå på egen hand och ibland nästan vara sin egen läkare.

Jag håller tummarna att du får den vård du behöver och har rätt till. Man ska inte behöva må som du mår nu. Kämpa på!
Och lycka till imorgon!

Tack! Värst ska det nog att bli att dricka en liter vätska en timme innan och INTE FÅ GÅ OCH KISSA!! :laugh: :laugh:

Jag får den vården jag har rätt till i det här läget. Jag bytte vårdcentral för ett år sedan för att den förra inte ens ville skriva ut astmamedicin åt mig utan jag gick med hosta i ett år. Det ordnade denna och hostan blev bra! Nu sökte jag på nytt och min läkare tog mig på allvar, trots att jag är fet och det är rätt vanligt att få höra att olika saker beror på vikten, och skrev ut en tilläggsmedicin för min astma, så den biten är bättre, och jag lämnade 7 rör blod, lite urin och blev mätt och vägd för bmi osv. Därefter fick jag svar på proverna och hennes första förslag var remiss till gastroskopi och koloskopi, men eftersom jag var tveksam så föreslog hon röntgen först så får vi se vad den säger, men även en remiss till gynekolog. Jag är inte så kunnig om det här med järnbrist/blodbrist osv, men tydligen så om man inte har riklig mens (Min mens har blivit färre dagar och mindre mängd blödning per dagar sedan ett år tillbaka) så kan de här bristerna vara tecken på någon inflammation eller blödning i magen/tarmarna, därav att hon vill ha det undersökt. Eller myom, därav remiss till gynekolog. Jag fick sedan återkomma och ta nya prover två veckor efter för att se om värdena hade förändrats och det hade de inte, det innebär att planen om röntgen först och sedan (förhoppningsvis inte) skopier efter det kunde hållas. Eftersom jag skulle få börja må bättre fick jag tips om Winst Iron, de kan bara skriva ut de vanliga tabletterna och de ville jag inte ha pga magen. Vi pratade om järninfusion, men man vill gärna veta vad som är fel innan man påbörjar det. Dessutom är bristen inte alarmerande alls, det ÄR en brist och det är helt klart att den påverkar mig och att jag ska få hjälp och det bör gå hyfsat snabbt med allt, men den är inte alarmerande så det behöver inte gå akut. Huruvida järninfusion är ett alternativ sedan vet jag inte, skulle faktiskt inte förvåna mig om det kan bli det. Fick ett bra intryck av läkaren.

Skopierna görs ju av andra så där behöver jag nog vara mer noga med att hävda lugnande, det är vanligt att vifta bort med att "det behövs inte, det går så fort så" och en väldig ovilja mot att ge sådant.

Att göra det i narkos vore ju trevligt, men samtidigt så med tanke på min fetma så är alla undersökningar/operationer under narkos svåra, det tar längre tid pga kö, inte alla sjukhus och kliniker gör dem pga risk för feta människor osv. Risk med sövning vid fetma helt enkelt. Tyvärr.
 
Men hörrni, tar ni järntabletter varje dag? Jag lämnar blod och ska peta i mig en karta med 20 tabletter mellan varje blodgivning (var fjärde månad) min mage mår iofs bättre om jag tar 2 tabletter per tillfälle och det ska helst göras på kvällen, men annars blir det ju bara en tablett i veckan.

Jag ligger alltid på gränsen till för lågt HB för att få lämna blod men 1 till 1,5 karta räcker för att få upp värdet för mig.

Det jag ville få sagt är att det kanske är bättre att ta järntillskottet lite mer sällan 😊
Jag fick ju veta att jag ska ta en tablett om dagen, läkaren talade om det för mig, så det är ju givet att jag följer det.

Hur lågt Hb är på gränsen för att lämna blod? Kräver man inte lite högre Hb för det än vad som anses för lågt för en själv?
 
Järn påverkar magen. Även intravenöst järn påverkar magen men det finns järn som påverkar mer och det finns järn som påverkar mindre. Vissa är kända att vara "elaka" men som med mycket annat behöver man testa sig fram för det en tål klarar inte en annan...

Den jag tar innehåller järn bisglycinat som ska vara det mest skonsamma järnformen mot magen. 1 tablett innehåller 143% av RDI så den ska fungera vid brist men det lär ju ta tid att få upp värdet om det blöder någonstans och lär då inte räcka långt med 1 tablett/dag heller. Jag tänker trycka på dem igen att de ska ta tillbaka den gamla varianten de hade utan c-vitamin tillsatt för jag vill verkligen ha den! Den innehöll också mer järn/tablett och med 8 tabletter/dag fick jag upp mitt järnvärde trots att jag blödde ymnigt hela tiden under nästan två års tid.

Det är verkligen fult. Visst går det fortare och är billigare utan men liksom kom igen! Behöver vi syssla med tortyr i svensk sjukvård?
Det är trist att järn har den effekten på magen, min mage är tydligen extra känslig just nu och reagerar på allt så att den inte fixar järn borde inte gjort mig förvånad.

Det är det här testandet som är obehagligt! Det innebär alltså att jag ska ta risken att må dåligt och får smärtor från helvetet i kaosknip. I går funderade jag på akuten. Dit åker jag inte frivilligt.

Tråkigt att de ändrat, det kanske är för att järn lättare tas upp med c-vitamin som de ändrat?

Ja, den frågan ställde jag och kompisen oss i går också! Och hur kan man vilja jobba med det och plåga människor..... :angel::D
 
Jag behöver ta järntillskott eftersom mina järnvärden är för låga. Läkaren jag pratade med i fredags rekommenderade tabletter som heter Winst Iron, som smälter i munnen och därför inte ska påverka magen som de traditionella tabletterna. Av järntabletter blir ju min mage, som många andra, rejält upprörd och jag mår verkligen skit av dem och skulle gärna undvika käka något som påverkar den. Den är ju redan utan järntillskott rätt kinkig och dryg, ärligt talat.

Är det någon här som testat dem? Fungerar de som avsett? Finns det andra som fungerar liknande? De är inte helt lätta att få tag på, insåg jag i dag när jag inte fann dem på två olika Apotek.

Jag är under utredning för varför järnvärdet och lite andra värden är felaktiga, så jag antar jag får rätt hjälp så småningom när man vet vad som orsakar problemet. Men jag skulle verkligen inte ha något emot att bli piggare, orka mer och inte vara så hängig och slut innan jag gjort alla utredningarna som står i startgroparna.
Håller tummarna för din röntgen imorgon! Att de hittar vad det är och att du får må bättre! Gör alla undersökningar du kan få, såhär kan du ju inte ha det! ☹️Be dom 'droga' dig inför det du tycker är otäckt. Sjh har att mkt bra grejer att ge. 👍Dom är vana och hantera att pat är rädda har ångest mm men viktigt att man är ärlig med hur man känner! Kram! /Mvh sjukhuspatient
 
Det är trist att järn har den effekten på magen, min mage är tydligen extra känslig just nu och reagerar på allt så att den inte fixar järn borde inte gjort mig förvånad.

Det är det här testandet som är obehagligt! Det innebär alltså att jag ska ta risken att må dåligt och får smärtor från helvetet i kaosknip. I går funderade jag på akuten. Dit åker jag inte frivilligt.

Tråkigt att de ändrat, det kanske är för att järn lättare tas upp med c-vitamin som de ändrat?

Ja, den frågan ställde jag och kompisen oss i går också! Och hur kan man vilja jobba med det och plåga människor..... :angel::D

Ja det är tråkigt. Jag gick båda mina graviditeter med rejält ont i magen och jag frågade om det kunde bero på järntabletterna men fick nekande svar, mvc menade att det berodde på graviditeten. Det här var innan internets tid och jag hade ingen annan att fråga heller. Mina värden var dessutom bra (vilket jag såklart inte heller fick veta) så jag tog dem verkligen i onödan och hade ont i magen i onödan med såklart. Det var först när yngsta föddes och jag förlorade så mycket blod i samband med förlossningen och blev tillsagd att ta järntabletter som jag fattade...

Ja tanken är god med c-vitamin och järn i samma tablett men det ställer till det för sådana som mig som helst hade velat ta högre doser för att få upp järnet snabbare. Jag tar hellre c-vitamin som separat tablett om jag inte äter något c-vitaminrikt samtidigt.
 
Inga tips om järntabletter, däremot en tanke kring gastroskopi och koloskopi, om du behöver göra det.
Jag gjorde de undersökningarna (pga järnbrist och magont) och var LIVRÄDD innan. Precis ALLT (förberedelserna, lugnande, undersökningarna, sjukhusbesöket i sig osv) gav mig jättemycket ångest, men jag hade skjutit på det så länge så jag var liksom tvungen att göra det. Jag ringde i god tid och sa som det var, att jag var jätterädd och att jag ville ha lugnande (för även om jag var rädd även för det så var alternativet att göra utan helt uteslutet)
När det väl var dags märkte jag för det första att förberedelserna inte alls var så vidrigt som jag trott, och på själva undersökningen gick allt SÅ mycket bättre än förväntat! Det lugnande jag fick gav inte alls samma åckliga "borta-känsla" som jag brukar få av "vanlig" lugnande medicin, jag blev liksom skönt lullig bara. Kunde till och med småprata och skoja med läkaren och sköterskan, utan hade jag förmodligen legat i fosterställning och haft en panikattack. Efteråt tog det lite längre tid än "vanligt" för mig att piggna till, strax under en timme tror jag, eftersom jag fått såpass mycket. Men efter den timmen var jag helt som vanligt, inte "bakistrött" som av annan lugnande. När jag gick därifrån konstaterade jag att allt gick SÅ mycket bättre än jag trodde det skulle!

Så OM du behöver göra de undersökningarna hoppas jag du får samma upplevelse som mig, att det går mycket bättre än du tror det ska :)
 
Ja det är tråkigt. Jag gick båda mina graviditeter med rejält ont i magen och jag frågade om det kunde bero på järntabletterna men fick nekande svar, mvc menade att det berodde på graviditeten. Det här var innan internets tid och jag hade ingen annan att fråga heller. Mina värden var dessutom bra (vilket jag såklart inte heller fick veta) så jag tog dem verkligen i onödan och hade ont i magen i onödan med såklart. Det var först när yngsta föddes och jag förlorade så mycket blod i samband med förlossningen och blev tillsagd att ta järntabletter som jag fattade...

Ja tanken är god med c-vitamin och järn i samma tablett men det ställer till det för sådana som mig som helst hade velat ta högre doser för att få upp järnet snabbare. Jag tar hellre c-vitamin som separat tablett om jag inte äter något c-vitaminrikt samtidigt.
Tråkigt att höra att du inte fick rätt hjälp när du behövde det. Att ha ont i magen är så jobbigt!

Hoppas att de börjar med den igen utan C-vitamin!
 
Inga tips om järntabletter, däremot en tanke kring gastroskopi och koloskopi, om du behöver göra det.
Jag gjorde de undersökningarna (pga järnbrist och magont) och var LIVRÄDD innan. Precis ALLT (förberedelserna, lugnande, undersökningarna, sjukhusbesöket i sig osv) gav mig jättemycket ångest, men jag hade skjutit på det så länge så jag var liksom tvungen att göra det. Jag ringde i god tid och sa som det var, att jag var jätterädd och att jag ville ha lugnande (för även om jag var rädd även för det så var alternativet att göra utan helt uteslutet)
När det väl var dags märkte jag för det första att förberedelserna inte alls var så vidrigt som jag trott, och på själva undersökningen gick allt SÅ mycket bättre än förväntat! Det lugnande jag fick gav inte alls samma åckliga "borta-känsla" som jag brukar få av "vanlig" lugnande medicin, jag blev liksom skönt lullig bara. Kunde till och med småprata och skoja med läkaren och sköterskan, utan hade jag förmodligen legat i fosterställning och haft en panikattack. Efteråt tog det lite längre tid än "vanligt" för mig att piggna till, strax under en timme tror jag, eftersom jag fått såpass mycket. Men efter den timmen var jag helt som vanligt, inte "bakistrött" som av annan lugnande. När jag gick därifrån konstaterade jag att allt gick SÅ mycket bättre än jag trodde det skulle!

Så OM du behöver göra de undersökningarna hoppas jag du får samma upplevelse som mig, att det går mycket bättre än du tror det ska :)
Det låter bra! Skönt att det finns någon med bra upplevelser också! Man hör ju ofta om hur hemskt det är, och jag förstår ju att det är lättare att dels själv ta det till sig när man är orolig och dels lättare att göra sin röst hörd när det är något negativt så.

Jag har fått lungnade ytterst få gånger i mitt liv, så pass få att jag knappt ens minns något av det ens, så varför jag är så anti mot det vet jag inte. Bara tanken på lugnande är obehagligt. Jag hoppas att det bara är en dålig upplevelse som har skapat mitt anti, och att jag får känna som du, hade varit rätt skönt att slippa all oro!

I dag röntgades jag och trots att jag visste att det inte var något farligt eller obehagligt så var jag nervös och stressad över det. Det var i Simrishamn och resan dit bara tog över två timmar, sedan promenad från stationen till sjukhuset. Sedan samma resa hem, fast där belönade jag och dottern oss med en promenad till hamnen och en köpte en glass. Så kissnödigt man blir på en liter vatten, för att inte tala om hur ofantligt mätt man blir! Röntgen gick bra, men det värsta var att dricka allt vatten och inte få kissa. All stress och nervositet satte ju spår i magen så jag fick gå på toa, DET stod inte att det inte var tillåtet som tur var!

Skönt detta är överstökat i alla fall, om en vecka finns svaret på min VC, avskyr väntan.....
 
Tråkigt att höra att du inte fick rätt hjälp när du behövde det. Att ha ont i magen är så jobbigt!

Hoppas att de börjar med den igen utan C-vitamin!
Ja, hade det varit idag hade jag slutat på eget bevåg och litat på min kropp. Då, som sjutton och nittonåring, inte så mycket. Då trodde jag barnmorskan som sa att jag skulle skada mitt barn om jag inte tog dem. (Ja hon var allmänt dum i huvudet på så oerhört många vis.)
 
Ja, hade det varit idag hade jag slutat på eget bevåg och litat på min kropp. Då, som sjutton och nittonåring, inte så mycket. Då trodde jag barnmorskan som sa att jag skulle skada mitt barn om jag inte tog dem. (Ja hon var allmänt dum i huvudet på så oerhört många vis.)
Jag gjorde samma när jag var gravid när jag 21 och 23, men med sista när jag var 26 ljög jag henne rakt upp i ansiktet om att jag tog dem. De fanns hemma i mitt skåp visserligen, men inte tog jag några mer än den där första veckan efter besöket hon sa att jag skulle ta de tabletterna. Jag orkade inte ha en diskussion, jag orkade inte må dåligt pga tabletterna och jag tänkte att jag märker nog om det blir allt för jobbigt för mig eller barnet.

Det är hemskt med sådana människor, och att man inte vågar eller känner att man kan stå upp för sig.

Jag är faktiskt så besviken på min mage som inte fixar järn och på att utvecklingen inte har gått framåt så att det finns något för alla, även sånna som jag. Det gör så ont med dålig mage!
 
Jag gjorde samma när jag var gravid när jag 21 och 23, men med sista när jag var 26 ljög jag henne rakt upp i ansiktet om att jag tog dem. De fanns hemma i mitt skåp visserligen, men inte tog jag några mer än den där första veckan efter besöket hon sa att jag skulle ta de tabletterna. Jag orkade inte ha en diskussion, jag orkade inte må dåligt pga tabletterna och jag tänkte att jag märker nog om det blir allt för jobbigt för mig eller barnet.

Det är hemskt med sådana människor, och att man inte vågar eller känner att man kan stå upp för sig.

Jag är faktiskt så besviken på min mage som inte fixar järn och på att utvecklingen inte har gått framåt så att det finns något för alla, även sånna som jag. Det gör så ont med dålig mage!
Det är lätt märkligt det där faktiskt. Jag hade ett hb på 140 på inskrivningen. Varför propsa på järn då? Jag trodde faktiskt att det berodde på endometriosen att jag hade så ont eftersom hon bedyrade att hon aldrig hade hört talas om någon som fick ont i magen av järntabletter och som sagt, jag hade ingen annan att fråga. Så dumt så dumt.

Det gör det verkligen. Järn är ju som järn är, en väldigt jobbig mineral att ta i större mängd. Äter du kött kan du ju mosa i dig en massa leverpastej kanske?
Hoppas du hittar någon som fungerar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp