Bukefalos 28 år!

Jag är sne

DazKanin

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon här på Buke med samma bekymmer som mig. Mitt vänstra ben är kortare än det högra. Detta påverkar min ridning och gör även att min häst snedbelastas. Med risk för förslitningar i framtiden. Går det att kompensera med olika längder på stiglädren? Hur har ni löst det? Tacksam för svar!
 
Hej!
Jag undrar om någon här på Buke med samma bekymmer som mig. Mitt vänstra ben är kortare än det högra. Detta påverkar min ridning och gör även att min häst snedbelastas. Med risk för förslitningar i framtiden. Går det att kompensera med olika längder på stiglädren? Hur har ni löst det? Tacksam för svar!

Jag har ingen slutgiltig lösning men däremot samma problem. Min kompis som är osteopat och ryttare, och som också har olika långa ben, gav mig tipset att lägga i en hälkil eller tjockare sula i den sko där benet är kortare. Enligt henne är detta ett något som så gott som alltid funkar. Viktigt är att du alltid ska ha sulan/kilen i skon, även när du rider osv. Hos henne själv hjälpte det efter bara några dagar, jag började för någon vecka sedan, har inte märkt någon slående skillnad men dressyrträningen förra veckan gick åtminstone bättre än någonsin innan. ;)
 
@DazKanin Skulle kunna vara så att dina olika långa ben beror på en snedhet i bäckenet? Jag har under någon månad gått till kiropraktor för att behandla snedhet i mitt bäcken, som jag haft länge och inte riktigt tagit på allvar. När jag låg raklång första behandlingen var min ena fotsula i nivå med andra fotens ankelknöl. Nu när snedheten är borta behöver jag inte olika långa läder längre. ;) Risken finns att "kompensering" i form hälkilar, olika stigläder osv. bara blir en quickfix och ingen egentlig eller långvarig lösning på problemet. Ta väl hand om dig! :)
 
@DazKanin Skulle kunna vara så att dina olika långa ben beror på en snedhet i bäckenet? Jag har under någon månad gått till kiropraktor för att behandla snedhet i mitt bäcken, som jag haft länge och inte riktigt tagit på allvar. När jag låg raklång första behandlingen var min ena fotsula i nivå med andra fotens ankelknöl. Nu när snedheten är borta behöver jag inte olika långa läder längre. ;) Risken finns att "kompensering" i form hälkilar, olika stigläder osv. bara blir en quickfix och ingen egentlig eller långvarig lösning på problemet. Ta väl hand om dig! :)
Jag var också sne i bäckenet, dock inte så mycket som din, skiljde knappt en centimeter på benen. Det är enkelt att kolla upp, så kan man utesluta det. :)
 
Även jag var sned i bäckenet och hade olika långa ben. Kiropraktorn fixade dock detta! Går till kiropraktorn ca 1-2 ggr/år då jag är svagare i ena sidan, vilket gör att snedheten kommer tillbaka. Så jag rekommenderar absolut ett besök hos kiropraktorn!
 
Ja, det var ju en bra fråga... om jag inte kommer ihåg fel så är det en längdskidlandslaget på 1,5 cm mellan benen. Mätte vid besök för många år sedan hos sjukgymnast. Men när jag var liten så ville dom lägga mig i gipsvagga? Scolios tror jag det står i gamla papper ifrån BVC. Jag får kolla upp detta. Är det i bäcken eller benen...
 
Få människor har båda benen lika långa, skillnader på uppåt 10 mm eller mer är väldigt vanligt och ingenting som man i normala (symptomfria) fall behöver korrigera eller behandla. Om jag var TS skulle jag börja med att säkerställa att det faktiskt är benlängden som är orsak till de problem man upplever.
 
Jag har haft problemer med snett bäcken, det är åtgärdat av kiropraktor men höger höft kan fortfarande "låsa sig" ibland.
Har även lite olik längd på benen, men fysio vägrar att göra något åt det iom att det är inom "normalen" och inte ger problem förutom vid ridningen. (Lite osäkert om det är benen eller annat som ger problem, men jag hamnar ofta snett i sadeln.)
 
Jag kom på att jag har en sjukgymnast som är väldigt duktig och är här på företagshäsovården. Jag har mailat honom med hopp om att han kan utesluta det ena eller andra. En bra början :)
 
Jag hade också snett bäcken, 4,5 cm skiljde det. Jag går var tredje månad hos kiropraktor, dels för att kolla av bäckenet men framförallt för att några kotor i nacke och rygg drar snett.
 
Hej!
Jag undrar om någon här på Buke med samma bekymmer som mig. Mitt vänstra ben är kortare än det högra. Detta påverkar min ridning och gör även att min häst snedbelastas. Med risk för förslitningar i framtiden. Går det att kompensera med olika längder på stiglädren? Hur har ni löst det? Tacksam för svar!

Jag håller med om att du bör gå till kiropraktor. Är det inte skelettalt så bör de kunna hjälpa dig lite kvickt.

Om du nu är sned i skelettet så tycker jag man kan rida mkt sitsträning utan stigläder och fokusera på övningar där man finner sin balans och sits. Då bör du hitta en punkt hyfsat mitt över hästen där du är i balans. Där ska du sitta för att minst störa hästen.
 
Jag har en bäcken rotation och gått till både kiropraktor och sjukgymnast, han tror att det är ett medfött fel, jag har i princip bara ett sittben, vilket gör det svårt att rida gröna hästar, dom lyssnar extra mycket på vikten har jag märkt.
 
Jag har också olika långa ben.Sned i höften och lindrig skolios.Jag går till kiropraktorn men musklerna mm drar det snett igen så jag håller koll på trycket i stigbyglarna är jämnt och rider med olika långa läder.Rider dessutom mkt utan stigbyglar och i fältsits :).Ännu så har ingen dressyrdomare kommenterat sned sits
 
Tipsar absolut om att gå till en bra (!!!) behandlare som kan kolla igenom din kropp.

Själv har jag en suverän fysioterapeut (efter måååånga kassa) som även är ryttare o förstår precis hur jag menar att det känns när jag rider, en grym osteopat som även behandlar min häst och en feldenkraispedagog som jag även rider typ centrerad ridning för o hennes blandar hejvilt behandling o ridning utefter behov vilket är så himla bra!

Förutom det har jag en "vanlig" tränare som är sanslöst grym på att (bla) rakrikta min häst när tränaren rider o som sedan kan förmedla det till mig. Så jag o hästen får liksom hjälp både från olika håll och tillsammans, rekommenderas varmt! Nu är det kul o rida tom när det känns för jävligt snett för man vet att vi kommer kunna få hjälp o sedan känns det bra. Innan var tränarna nöjda o förstod inte mina funderingar över vad som kändes snett.

Generellt för de behandlar jag haft som varit bra tkr jag är att de har haft en bred bas av utbildningar att stå på och plockat många olika tekniker o sätt. Jag frågade tex osteopaten om kraniosakral (?) terapi sist för jag läste ngt på nätet o tyckte det lät asflummigt. O hen ba "Ja men det var det som fungerade så bra på dig förra gången när du väl var rak men först tyckte allt kändes snett o sedan kände du dig lika rak som du faktiskt var!". Lätt den coolaste upplevelsen jag varit med om.
 
Jag blir oxå lätt sned i bäckenet och höfterna och måste rätta till det då och då.

Min ena häst är den som påminner mig om att det är dags för en ny behandling då han bara fattar en galopp när jag börjar bli sned och om jag inte går och rättar till det kan jag inte sitta ner i traven efter ett tag för han tror att jag ber om galopp hela tiden.
 
Våran sjukgymnast har slutat :mad:. Men jag har fått tips på privat ryggklinik här i stan:) Får boka tid idag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: misswilma
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 254
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 498
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 502
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp