Jag behöver råd!

Jag var med honom hos veterinären för ungefär två år sedan när han hade droppat kiss men då vägrade de göra ultraljud när det kändes normalt när de kände på honom. Jag verkligen tjatade om att de skulle göra ultraljud men de menade att det var helt meningslöst när de inte kände något. Hur ska jag kunna övertala dem att göra ultraljud? Vad har ni sagt? Det känns liksom helt värdelöst att åka in och de bara känner på honom. Jag vill ha ett ultraljud så att jag verkligen vet hur det är med honom.

Kan du inte byta veterinär?
Min vet sa att det ibland var så att man inte kände en förstorad prostata, t ex för att den var stor på andra hållet så att säga.
Jag bad alltså inte om ul, utan det gjordes som en extra åtgärd eftersom första undersökningen, den rektala, inte gav något resultat :)
 
Kan du inte byta veterinär?
Min vet sa att det ibland var så att man inte kände en förstorad prostata, t ex för att den var stor på andra hållet så att säga.
Jag bad alltså inte om ul, utan det gjordes som en extra åtgärd eftersom första undersökningen, den rektala, inte gav något resultat :)

Vi har inte så många bra kliniker häromkring och min ordinarie veterinär, hon som sa att ultraljud behövdes har inget ultraljud själv tyvärr. Den kliniken som har ultraljud kan man inte välja veterinär hos så det är alltid ett vågspel vem man får. Vissa är jättebra och lyssnar på en medans andra är mindre bra och lyssnar inte. Jag får väl säga att min ordinarie veterinär har skickat dit mig just för att de skulle kunna kolla med ultraljud.
 
Cystor brukar inte vara farliga, de är ju godartade. Men trots att cystor är godartade kan de bli stora.

Den vetten kompisen går till är väldigt noggrann och tänker ofta till. Så det var han själv som kom med förslaget om ultraljud. Är cystorna små så syns de nog inte på röntgen. På ultraljudet som gjordes 2 mån efter chipkastreringen var cystorna helt borta och nu ett år senare är de fortfarande borta. Nu är ju denna hunden gammal så jag vet inte om det är därför men chipkastreringen har fortfarande verkan, varken prostata eller testiklar har växt till normal storlek utan är fortfarande små.

Jag har själv stått hos vetten med min gamling när han hade njurproblem. Vetten tyckte man skulle röntga hans urinblåsa, men då sa jag att han blev ultraljudad när man upptäckte att han hade kristaller i urinen. De syntes inte på röntgen. Det blev ultraljud.

Vetten tar ju betalt för allt de gör och därför kan man ju själv begära ultraljud. Att tänka på om man vill ha kollat både urinblåsa och prostata samtidigt är att boka tid tidigt på morgonen och att man inte rastar hunden innan. Urinblåsan ska vara välfylld för att man säkert ska kunna se allt. Jag hade lätt bytt vette om de inte hade kollat min hund så att jag blev nöjd.

Problemet är att jag inte får välja veterinär på den kliniken som har ultraljud och det finns inga andra på rimligt avstånd som jag vet har ultraljud och som är bra. Den kliniken som har ultraljud ligger ändå ca 4 mil bort. Ska vi åka någon annanstans får vi åka 10-15 mil bort och jag har ingen aning om ifall de är bra eller inte. Den jag hade sist vägrade göra ultraljud trots att jag verkligen stod på mig och tjatade och det var ju för att göra ultraljud jag hade beställt tiden! Men jag kunde ju inte tvinga honom när han vägrade :( Har jag tur så kommer vi ju till en som lyssnar den här gången.
 
Kan inte din ordinarie veterinär skriva någon form av remiss på UL? För att ge dig stöd för undersökningen. Jag hade lätt propsat på med hänvisning till att jag ju får betala själv och att de väl ändå vill sälja tjänster så länge det är ofarligt för hunden. Risken är väl att de tolkar resultatet vinklat, eftersom de tycker undersökningen är meningslös.
 
Kan inte din ordinarie veterinär skriva någon form av remiss på UL? För att ge dig stöd för undersökningen. Jag hade lätt propsat på med hänvisning till att jag ju får betala själv och att de väl ändå vill sälja tjänster så länge det är ofarligt för hunden. Risken är väl att de tolkar resultatet vinklat, eftersom de tycker undersökningen är meningslös.

Smart idé! Det ska jag fråga henne! Jo risken är väl det tyvärr. Jag får ringa dem igen och diskutera med dem och trycka på att det är ett ultraljud jag vill ha för att min ordinarie veterinär inte har ultraljud och inget annat. Annars kan jag ju lika gärna åka till min vanliga veterinär som han känner sig trygg med istället för att utsätta honom för den enorma stressen som det är för honom att åka till den stora kliniken.
 
Eftersom man själv är med inne i rummet och håller i hunden så kan man se skärmen och hur det ser ut. Ser man t ex nånting som ser ut som en stjärnhimmel i urinblåsan så är det kristaller. De kan även lägga sig tätt intill väggarna i urinblåsan och bara röra ytterst lite på sig. Är det större "föremål" så kan det vara urinstenar. Om man ser mörka "prickar" i prostata så kan det vara cystor. Bloddropp från snoppen kan vara antingen prostataförstoring eller cystor. Det är väldigt ovanligt, men det förekommer tumörer i prostata. Men i så fall brukar det märkas en rejäl humörförändring gentemot andra hanar. Det är inte helt lätt att tolka ultraljudsbilder/film första gången. Jag har varit med så många gånger så jag har lärt mig eftersom vettarna har förklarat vad de ser. Om det trots allt skulle visa sig vara prostataförstoring så kan man ge Ypozane. Min gamling fick det för några år sedan och det gick tillbaks helt och det har inte blivit någon ny förstoring. Han är nu 14½ år och okastrerad. Chipkastrering brukar hjälpa mot cystor i prostata som sagt.

Du kan rent av be din vanliga vette boka ultraljudet. Då måste de fatta att det är hon som vill ha denna kollen, ja även du såklart. Så kan de skicka resultatet till henne. Kan de vara "besvärliga", så kan du också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp