Jag blir besviken

Sv: Jag blir besviken

Nu blir jag förvånad. Förstår ni inte hur jag menar eller uttrycker jag mig så illa?

Kan försöka igen:
Jag söker upp en tränare av en anledning. Den anledningen är mitt mål med träningen/lektionen/-erna. Det gör jag klart för tränaren så den vet vart jag vill. Om tränaren har något emot det betalar jag inte för fler lektioner utan byter. Alltså, jag som kund har rätt. Kunde inte den tjänsten jag ville ha erbjudas, då söker jag upp den någon annanstans.

Samtidigt är jag självklart realistisk, man kan inte gå innan man kryper.

Jag kan helt utan problem rida för en AR-tränare utan att för den delen köpa hela AR-utbildningstrappan.
 
Sv: Jag blir besviken

Jag reagerar när du skriver såhär

Citat:
Ursprungligen postat av sthu
Tränarn fann sig väldigt väl i att jag bestämde vad som skulle ske på lektionerna, det är ju trots allt jag som betalar. Visst gjorde jag som han sa i mycket, men efter femtielva varv på volt sa jag ifrån, då hade jag tröttnat och ville göra något annat. Då blev det så.

Jag svarade:

Vem bestämmer när grunden är där? Du eller tränaren? För som sagt det är jäkligt tråkigt att harva runt med grunder och många tröttnar och vill göra annat.

För mig lät det som och det kanske inte var så du menade att så fort du har tröttnat på något så bestämmer du att ni skall göra annat :confused:

Som sagt det finns många tränare som bara är ute efter att tjäna pengar och så skiter dom fullständigt i elevens utveckling och för mig låter det som om denna tränare (ja alltså utifrån din egen beskrivning) att han bara står och håvar in pengar för att du skall bli nöjd :confused:

Mina tränare har jag valt ut grundligt för att jag köper och tror på deras koncept, jag vet att det funkar och att det för mig framåt hela tiden i min utveckling, dom har mångaårig dokumenterad erfarenhet utav utbildning av hästar tom svår internationell nivå, jag ifrågasätter mycket om hur och varför för att jag vill att dom skall kunna förklara istort sett allt , än har dom inte misslyckats med det.

Inte en chans i världshistorien att dom skulle gå ifrån sitt eget koncept för att jag skall bli nöjd som betalande elev.. skulle jag styra deras lektioner utifrån mig själv skulle dom be mig dra dit pepparn växer.. Jag har ingen som helst anledning eller behov av att göra det heller och den dagen jag finner att jag måste göra det är samma dag jag byter tränare.
 
Sv: Jag blir besviken

Jag hade någonstans en vision om hur resan skulle se ut, men det blev omkullkastat och mina tidigare kunskaper hade varit helt fel. Jag öppnade mig och tillät tränaren forma om mig helt enligt dennes skola. Jag litade på tränaren. Vad har jag fått betala? Jag ville lära mig rida på tränsbett, men jag skulle lära mig att använda stången, för det går nämligen inte att samla utan den (?). Jag skulle rida med stång och kapson. Jag har fått betala med mina grunder, och hästens.
Det du skriver visar på hur olika det kan vara. Jag har tagit med mig mina grunder. Mina tränare har aldrig tyckt att de är fel. Jag tränar både på stångbett och tränsbett.

Jag har länge undrat när galoppen ska bli bra med den här nya ridningen. Jag har ju inte fått mer galopp än bara några steg, men visst! Det är power i dom! Det är skolgalopp, men jag vill ha vanlig galopp också! Inte bara obalanserat skutt som inte går att styra riktigt. Bara att vi är inte redo för den än (?).
Din tränare är väldigt olik min. Det är då säkert.

De grunder jag hade innan, som jag på grund av skräckpropaganda låste in i en låda och gömde undan i ett dammigt hörn, har jag nu lite i smyg på senare tid tagit fram igen och försöker utforska på egen hand, utifrån alla de nya kunskaper jag fått av min tränare och massor av gamla böcker om ridning (klassikers kanske man kan kalla dom). Inför varje träning har jag gruvat mig för att h*n ska komma på mig och mitt eget experimenterande, och jag har inför varje träning återgått till att rida så som jag lärt av tränaren för att jag inte ska göra bort mig, och jag känner hur jag förstör det jag lyckats nå. Men tränaren tycker alltid att jag har gjort framsteg, att vi blir bättre och bättre så jag vet ju att det vi gör är inte av ondo. Ändå vågar jag inte riktigt säga till min tränare vad det är jag gör i smyg. Att jag rider framåt med kontakt i tränsbettet, att jag rider min häst svettig och lösgjord i trav, att jag rider rakt fram, att jag skiftar ställning på raksidorna, att jag rider galopper som går framåt med mindre vinkling i bakknäna, men som har takt, är rundare och känns som en gångart och inte cirkustrix. Jag säger inget av rädsla för att åter få mina grunder tillbakakastade i ansiktet och igen bli manad att stoppa tillbaka det i lådan. Därför har jag inte sagt nåt. Men jag känner att det inte håller längre. Jag tror på mig och min häst och jag tror vi kan lära oss allt! Men jag känner att det fattas nåt, och det klarar jag inte av att säga till min tränare utan att behöva förolämpa.
I mina öron låter det som du har en sund inställning till ridningen. Klart en häst måste få bli svettig, ridas i olika tempon osv. Vad menar tränaren med att du inte ska göra det? Får du någon förklaring?
Mina tränare uppmuntrar detta. (och ja, de kallar sig ARtränare)
Jag har alltid sett upp till min tränare, jag har behövt någon att se upp till i ridningen, vilket gjort att jag i desperation och rädsla svalt alltihop. Jag fick det ju tydligt förklarat att jag rider som en kratta och måste lära om. Jag red säkert som en kratta, och jag är oerhört tacksam för allt jag har lärt mig, för jag har verkligen lärt mig massor! Dock har jag den senaste tiden allt mer och mer insett tränarens dödlighet. Tränaren vill gärna sitta på en pidestal, och det har jag tillåtit, och till och med uppmuntrat. Men idag ser jag med öppna ögon. Många delar i tränarens hästhållning, som jag "blundat" för och kanske till och med inte lotsats om att jag sett tidigare blir nu övertydliga. Jag ser tränarens hästar, hur tränaren rider dom och jag tänker att det faktiskt inte är vad jag strävar mot. Jag vill ha verkligt flow, och jag vill utgå ifrån flowet i ridningen. Jag märker på hästen vilken skillnad det är när jag rider så som jag tänker mig att det ska kännas. När vi får flow, när vi får balans, när han lättar, han är svettig när han verkligen bjuder på. Det är i DET jag vill rida och lära mig rida. (svettig häst är lika med fel ridning förstår ni).
Det låter som om du behöver leta efter en ny tränare. Du ska inte vara rädd för tränaren eller vad denne ska tycka. Du ska känna förtroende och inte vilja dölja något. Då blir det inte bra. Du och tränaren strävar uppenbarligen inte efter samma sak. Byt!

Jag vill ha en tränare som tillåter mig att själv utforska ridning, en tränare som kan bolla mina tankar och vägleda mig i mitt eget lärande. Som kan stå på backen och säga vad den ser, och var det faller, varför det faller och vad jag har missat. En tränare som kan hjälpa mig att utvärdera min ridning, snarare än att kasta om den utan att förstå den. En tränare som är öppen inför att testa och pröva och även faktiskt vågar ifrågasätta sin egen filosofi. En tränare som uppmuntrar den egna slutledningsförmågan och som kan se möjligheterna men även varna för fallgropar. Vissa av dessa förmågor besitter min tränare, men det finns så mycket som saknas
.
Hoppas du hittar en tränare som känns rätt. Det är såå härligt när man gör det. :laugh:Men de växer inte på träd precis. Prova dig fram tills du hittar rätt.
Sen vet jag att mycket sitter i mig själv, rädslan inför tränare är stor. Rädslan för att inte duga är gigantisk. Men jag skulle önska att det fanns en tränare som faktiskt även hade förmågan att se den rädslan och försäkra mig om att jag faktiskt inte har något att vara rädd för!
Men stackare. Träning ska ju vara roligt. Så här kan du inte fortsätta. Då tar det glädjen från ridningen.
Ska det vara så jäkla svårt att hitta den rätte?!?! (som inte osar: Jag är Herren, din Gud. Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.)
usch. Vilken inställning. Oseriöst. Det låter obehagligt. Lider med dig.
(nervöst lägger jag upp tråden här.... vet inte vad jag förväntar mig få tillbaka, alls faktiskt. Bara har ett behov av att faktiskt göra orden synliga. Hoppas ingen blir arg eller ledsen. Det är inte min mening.)
Lite stöttning är väl inte fel?
Det låter jättetråkigt med denne tränaren. Ut och leta efter en bättre!
Lycka till!!
:)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir besviken

Lite spontant så känns det som att du kanske i den fas du är nu mer skulle vilja ha en "coach" än en tränare?
Bara för att förklara skillnaden i grova drag så tänker jag att en coach står på sidan om och försöker hjälpa dig utveckla dig själv, medans en tränare formar utifrån sig själv. Mini-me´s ;)

Kanske inte har så mycket att göra med vilken fas man är i heller, men som det låter så har du tränat för en "tränare" som nu inte har så mycket mer du vill lära dig kopiera. Kanske skulle en annan tränare som är mer "där" men instruerar i grova drag likadant fungera bra, själv föredrar jag dock coach-tänket, om det går att förena med att få konkret hjälp när det behövs, att det sas ändå blir utifrån rätt nivå.

Eller - så är ju ett tips att helt enkelt fortsätta experimentera, fortsätt att hitta inspirationskällor, lär dig peppa dig själv, följa upp dig själv och bli din egen coach :) Då tror jag det spelar mindre roll vilken pedagogik tränaren använder. Så länge man hittar en som ändå gör någon nytta på något vis, annars blir det såklart fel. Behåll din bild av hur du vill rida, hur du vill känna ditt "flow", din drömbild. Det tror jag är viktigt för att inte tappa bort sig själv på vägen, vilket det låter som att du råkade ut för iaf under delar av vägen.

Ganska naturligt egentligen. Varje barn ska lära sig att stå på sina egna ben för att till slut bryta sig loss från föräldrarna. Haha det låter så klockrent beskrivet i ditt inlägg! :D Hur du plötsligt "ser" felen på ett helt annat sätt och undrar hur du någonsin kunde respektera och vilja följa denna människa. Känner igen mig från tonåren! ;)
 
Sv: Jag blir besviken

Nu blir jag förvånad. Förstår ni inte hur jag menar eller uttrycker jag mig så illa?

Kan försöka igen:
Jag söker upp en tränare av en anledning. Den anledningen är mitt mål med träningen/lektionen/-erna. Det gör jag klart för tränaren så den vet vart jag vill. Om tränaren har något emot det betalar jag inte för fler lektioner utan byter. Alltså, jag som kund har rätt. Kunde inte den tjänsten jag ville ha erbjudas, då söker jag upp den någon annanstans.

Samtidigt är jag självklart realistisk, man kan inte gå innan man kryper.

Jag kan helt utan problem rida för en AR-tränare utan att för den delen köpa hela AR-utbildningstrappan.

Du uttrycker dig inte illa. Jag förstår precis hur du menar och håller med.

Min dotter rider för AR-tränare, KR/KD-tränare ("Portugisisk stil") och en engelsman då och då - mer coach, men som verkligen är all-round. Det fungerar utmärkt. Förutsättningen är att man själv och resp tränare är överens om vad man vill och att även tränaren känner att h*n kan bidra. Funkar det inte så byter man tränare - det är ingen större dramatik med det.

TS. Jag håller med Totola att du just nu kanske mer behöver en coachande tränare.
 
Sv: Jag blir besviken

Jag har bara skummat, men gör igen en jämförelse med en pianolektion eller balettlektion, ingen dansare eller musiker skulle ens drömma om...

Vad är det med ryttare egentligen????

Kommunikationsbiten förstår jag mycket väl - men skall man lära sig något på riktigt så måste man "pay attention" och lägga sittt ego och sina psykiska behov utanför lektionen. Skall man lära sig ngt så pass svårt som ridning så handlar det om disciplin (obs självdisciplin)

och ärligt de som inte fixar detta av diverse anledningar - det är de som inte kommer någonstans.

Man måste hänge sig - eller byta tränare

Detta var ett sidospår och handlade eg inte om, TS - men jag känner att det verkar som en del inte vill på riktigt - och då passar det ju utmärkt med alla dessa tränare som förför.....
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir besviken

Jättekul! Du har utvecklats och vaknat som människa och ryttare.
Välkommen upp ur perfektionsträsket. Du vet vad du vill och våg nu bara lita på din känsla. Kör hårt, hitta en annan tränare.
Man kan rida AR men för den saken skull är man inte livegen tränaren och man får mycket väl träna/tävla annat.

Jag har också varit "sektifierad" men vaknat och nu gör jag som jag vill:p.
Vill jag galoppera i skogen och hoppa diken i min hoppsadel med träns så gör jag det utan att få dåligt samvete för att hästen inte bär sig till 100% och den dessutom blir genomsvettig.
 
Sv: Jag blir besviken

Jag har också varit "sektifierad" men vaknat och nu gör jag som jag vill:p.
Vill jag galoppera i skogen och hoppa diken i min hoppsadel med träns så gör jag det utan att få dåligt samvete för att hästen inte bär sig till 100% och den dessutom blir genomsvettig.

Och jag blir så förvånad att folk inte "får" göra det när de rider AR! Det är verkligen olika sorters tränare ute i vårt avlånga land. Min AR-tränare har rått mig att testa en populär "vanlig" tränare som kommer till vårt stall regelbundet. Jag hörde mig för om de kände till varandra och de gör det, vilket är lite kul tycker jag. Så får vi se om vi trivs. Inget konstigt med det! En av de viktigaste devisen jag lärt mig på AR-kurser är att VAR OCH EN SKA TÄNKA OCH IFRÅGASÄTTA SJÄLVA. Vilket jag kan tycka att man missar om man ska följa sin tränares ord slaviskt och heller inte föra en tvåvägskommunikation med denne. Man är ju inte korkad och intelligentmässigt oförmögen bara för att man är elev liksom. :idea: Framför allt så bör man känna sig själv så väl att man vet ungefär hur man lär sig på bästa sätt, om tränaren kör sin standardträning och inte lyssnar in sina elevers olika behov så är ju träningen i stort sett lönlös.

Jag tror att en del tränare är otrygga i sin utövning och behöver bekräfta sig själva genom att binda sina elever till sig och har de då förmågan att manipulera och övertala så tillämpas detta fullt ut. Eller så är de själva "sektifierade" och totalt övertygade och följer sin lära slaviskt. Kanske? Och detta gäller inte bara inom AR, utan inom alla inriktningar.
 
Sv: Jag blir besviken

Du har en tuff resa framför dig, men du kommer inte att ångra dig.

Lycka till på färden!:)
 
Sv: Jag blir besviken

Jo det finns faktiskt en hel del tränare med olika syn på AR och "renlärighet".
Sedan när man (i mitt fall) vill lära sig rida från grunden och på ett bra sätt kan man inte "blanda in en massa annat" som stör formen, böjningen, ställningen, bärigheten, samlingen, krumelurerna -you name it.

Jag är så glad att jag vaknat och vågar prova själv och väljer det jag tycker är roligt för mig och min häst.
 
Sv: Jag blir besviken

En valdigt klok tranare sa en gang till mig: "Det finns ingen tranare som har alla svaren..." ;)

Klart du ska ha roligt med hasten och rida enligt DIN vision och inte nagon annans rigida asikter om "den enda vagen" :)
 
Sv: Jag blir besviken

Byt tränare.

Jag har en ordinarie tränare som jag rider två gånger i veckan för. Några gånger om året rider jag för andra tränare för att få lite andra infallsvinklar. Min ordinarie tränare tycker att det är utmärkt och har inga som helst problem med det.

Dessutom rider jag även för hennes tränare då och då ,och då är min tränare oftast med på lektionerna för att själv få nya idéer och kunna diskutera olika problemlösningar.
Vårt upplägg känns okomplicerat och enkelt där fokus ligger på att utveckla både min häst och mig på ett så bra sätt som möjligt vilket innebär ett evigt harvande med grunderna. :angel:
 
Sv: Jag blir besviken

Det är ren idioti att ge upp alla sina egna åsikter och anamma någon annans rakt av oavsett vem denna är. Det finns inte en enda tränare någonstans som kan ge alla sina elever 100% av vad eleverna vill ha! Ingen annan har ansvar för din hästs träning än du själv i detta läge och nu verkar det ju som att din tränare har hjälpt dig så långt som han/hon kunnat. Du har uppenbarligen lärt dig mycket men nu behövs något, eller någon, annat för att ni ska komma vidare.
 
Sv: Jag blir besviken

Fast om jag hade fått träna för t ex Hubertus Scmidt, som jag tkr är en gudabenådad ryttare, med konkreta bevis på att hans kunskap fungerar på häst e häst - då hade jag kanske inte kunnat ifrågasätta förrän år tre låt säga. Det beror ju på vilken tränare man har, menar jag? Har man valt en tysk beridare eller någon från SRS t ex, kanske man måste acceptera att man är på olika nivåer och den ena är läraren, den andra eleven.

Men jag pratar givetvis utifrån mig själv, många här inne verkar vara på väldigt hög nivå - och kan ifrågasätta världsnamn, samla korrekt osv. Det kan inte jag riktigt. :laugh:
 
Sv: Jag blir besviken

Fast om jag hade fått träna för t ex Hubertus Scmidt, som jag tkr är en gudabenådad ryttare, med konkreta bevis på att hans kunskap fungerar på häst e häst - då hade jag kanske inte kunnat ifrågasätta förrän år tre låt säga. Det beror ju på vilken tränare man har, menar jag? Har man valt en tysk beridare eller någon från SRS t ex, kanske man måste acceptera att man är på olika nivåer och den ena är läraren, den andra eleven.

Men jag pratar givetvis utifrån mig själv, många här inne verkar vara på väldigt hög nivå - och kan ifrågasätta världsnamn, samla korrekt osv. Det kan inte jag riktigt. :laugh:

:bow::bow: Kan bara instämma, jacko! Jag är inte heller på den nivån:crazy:
 
Sv: Jag blir besviken

Fast om jag hade fått träna för t ex Hubertus Scmidt, som jag tkr är en gudabenådad ryttare, med konkreta bevis på att hans kunskap fungerar på häst e häst - då hade jag kanske inte kunnat ifrågasätta förrän år tre låt säga. Det beror ju på vilken tränare man har, menar jag? Har man valt en tysk beridare eller någon från SRS t ex, kanske man måste acceptera att man är på olika nivåer och den ena är läraren, den andra eleven.

Men jag pratar givetvis utifrån mig själv, många här inne verkar vara på väldigt hög nivå - och kan ifrågasätta världsnamn, samla korrekt osv. Det kan inte jag riktigt. :laugh:

Jag håller också med dig, Jacko. MEN - ibland är det saker som även världsryttare missar. Jag tänker då på att det ofta är ekipage som de träffar sällan och därför måste lita på att det ryttaren säger stämmer, att ekipaget är korrekt förberedda för det de ska göra - osv, osv... :)
 
Sv: Jag blir besviken

Om man är på den nivån att man rider för Hubbe el liknande så bör man kanske ha kommit så längt i sin Teoretiska förståelse av ridning att man vill rita sin egen karta

Inte en bättre, men man har ändå den egna kroppen som verktyg, med dess förtjänster och brister och erfarenheter

därför måste varje karta vara individell
 
Sv: Jag blir besviken

Fast om jag hade fått träna för t ex Hubertus Scmidt, som jag tkr är en gudabenådad ryttare, med konkreta bevis på att hans kunskap fungerar på häst e häst - då hade jag kanske inte kunnat ifrågasätta förrän år tre låt säga. Det beror ju på vilken tränare man har, menar jag? Har man valt en tysk beridare eller någon från SRS t ex, kanske man måste acceptera att man är på olika nivåer och den ena är läraren, den andra eleven.

Men jag pratar givetvis utifrån mig själv, många här inne verkar vara på väldigt hög nivå - och kan ifrågasätta världsnamn, samla korrekt osv. Det kan inte jag riktigt. :laugh:

Fast om man efter dessa tre år märker att man inte är nöjd, man testar annat på egen hand och då märker att det man gör i smyg funkar, håller du då tyst och fortsätter som din instruktör säger? Oavsett vem han är? Givetvis lyssnar man och tar till sig men för eller senare skulle jag tro att alla kommer till en punkt där man känner att även den bästa instruktör har punkter där det brister och att då fortsätta i samma anda är ju orättvist mot sig själv och mot hästen.

Att ifrågasätta är inte att kritisera och en instruktör som inte är villig att svara när träningen blir ifrågasatt skulle jag inte rida för alls, oavsett vem det är. Eftersom det är min häst, min ridning, vår utveckling och högst troligt betalar jag även för utbildningen.

Nä jag tror inte på gudar i människoform. :) Skickliga människor lyssnar jag givetvis på, men i slutändan är det jag som väljer hur jag tränar mina djur.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 118
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp