Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

S

Syrsa

Så, då har hunden "harkel-frustat" ett par dagar och vi ringer veterinären.

"Ja, det är nog bäst vi tittar på det. Och förhudskatarren har blivit värre? Ja, men kom in under dagen så får vi ta en ordentlig titt."

Så jag åker in "akut". Jag tycker inte att det är så jäkla "akut" (han har ju inte ens feber) men så heter det ju om man åker utan tidbokning. (Finns inte någon tid förrän sent nästa vecka). Känns lite onödigt att kasta sig iväg sådär, men man lyder ju när de säger att man ska komma. De vet ju bäst.

Sen är jag helt överens med systemet: Riktigt akut sjuka djur ska naturligtvis ha företräde! Det vill ju jag också den dag jag får åka in med påkörd jycke eller annat hemskt! Så på den punkten - inga problem.

Men VARFÖR???? måste jag stå i samma kö som dessa djur? Varför skapar de inte tre kösystem som sinsemellan inte påverkas av varandra???
1. Bokade patienter.
2. "Öppen vårdcentral". Man behöver en veterinär som tittar till något, men det är inga livshotande skador. När Agdas kloklippning är klar kollar man vår förhuskatarr och fortsätter med att titta på Pauls katt som kliar sig.
3. Akuten.

Så slapp jag sitta i nästan fyra timmar utan för en jäkla veterinärstation med en sju månaders valp, i 6-gradig blåst, bara för att få höra i tre timmar att jag står näst på tur...bara det att det kommer in fem riktigt akuta djur emellan, bland annat akutoperationer som ju tar tid.

Förstå detta rätt. Jag menar ABSOLUT att de akut sjuka djuren ska få vård före min. Självklart! men jag vill inte vänta i samma kö som de för då kan jag ju aldrig veta hur länge jag ska sitta där!? "Min tur nästa" kan ju bli mer än fem timmar lång väntan? Och när jag, om jag stannat så länge, suttit där i mer än fem timmar (utomhus) får jag betala nästan dubbel taxa för att den veterinären som jobbar efter 17.00 kostar mer. Känns inte som ett helt hållbart system?

Så jag börjar böla (inte högljutt men några tårar trillar medan jag vänder mig bort så att ingen ska se) eftersom jag är en vekling, är trött, känner mig besviken, irriterad och har diabetes och inte hade kunnat äta ordentligt som jag behöver = enormt struligt blodsocker. Då, VIPS! finns det en tid till oss imorgon! Så, jag åker hem, utan att ens ha fått träffa en sköterska, än mindre en veterinär. Hela turen tog nästan 5 timmar. Arbetsdag. Utomhus (infektion ska vänta i bilen. Jag har inget körkort ens).

Inför ett smart kösystem så att djursjukvården kan flyta smidigt!

Så, nu har jag gnällt färdigt!

/Syrsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Det skulle ju behövas enorma resurser för det. Är det inte bätre att boka en tid? Eller åka till en som har drop in? Det måste väl finnas mer än en veterinär dä du bor?
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Absolut!

Tidbokning hade vi gjort om det inte varit en vecka fram i tiden: har han nåt som fastnat i halsen hinner det kanske bli infekterat. Förhudskatarren, som kan ha blivit urinvägsinfektion, skulle heller inte må bra av att vänta.

Jo, visst finns det andra veterinärer. Men när jag kom sa de ju inte direkt "Du, vi har kö på ett par, tre, fyra timmar. Orkar du vänta?". Hade jag vetat hade jag åkt någon annanstans direkt.

Enorma resurser. Absolut. Men ju fler de kan ta emot, ju mer pengar tjänar de...

...Och måste de säga att man ska komma in just den dagen? Kan de inte säga "Vi har ganska fullt upp idag, kan du kolla någon av de andra stationerna?"

/Syrsa, som vet alla de där förnuftiga invändningarna och resonemangen men bara vill gnälla lite eftersom hela dagen blev totalförstörd, orolig och pisskall!
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

så var vi där idag och gissa vem som är arg som ett bi?

Vovven med "tratt"! Herrejises vad han bänglar och gnäller och skaver och biter och rullar och trycker!

Det är nog mest synd om honom i hela världen just nu...tycker han!

/Syrsa

(Noskvalster, trodde vet. Skärmen är så han inte ska slicka sig i de nedre regionerna.)
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Jag fattar inte... Hur ska de kunna tala om för dig att det är flera timmars kö när du själv säger att det dök upp akutfall efter akutfall som gjorde att du fick vänta? :confused: Förväntar du dig att de ska vara synska?

Och hur ska en kö till kunna hjälpa? De t är ju fortfarande samma veterinärer du väntar på? Eller borde det finnas en veterinär till som sitter och tittar på ev. förhudskatarrer när det rusar in riktiga akutfall som kanske står på kö i sin tur?

Åker jag in "akut" med en hund som egentligen inte är akut men man ändå inte vill vänta en vecka på en tid med så är jag fullt beredd på en riktigt lång väntetid.

För fall som detta är det guld att ha kontakt med en mindre lokal vetklinik som inte har akutmottagning av större mått. De lyckas ofta klämma in en eller ordna tid relativt snabbt.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Jag fattar inte... Hur ska de kunna tala om för dig att det är flera timmars kö när du själv säger att det dök upp akutfall efter akutfall som gjorde att du fick vänta? :confused: Förväntar du dig att de ska vara synska?

Och hur ska en kö till kunna hjälpa? De t är ju fortfarande samma veterinärer du väntar på? Eller borde det finnas en veterinär till som sitter och tittar på ev. förhudskatarrer när det rusar in riktiga akutfall som kanske står på kö i sin tur?

Åker jag in "akut" med en hund som egentligen inte är akut men man ändå inte vill vänta en vecka på en tid med så är jag fullt beredd på en riktigt lång väntetid.

För fall som detta är det guld att ha kontakt med en mindre lokal vetklinik som inte har akutmottagning av större mått. De lyckas ofta klämma in en eller ordna tid relativt snabbt.
TS skrev klart och tydligt att hon behövde skriva av sig.
Rådet hon fick var att komma in, vilket hon gjorde, men väl där fick hon inte komma in på kliniken utan stå utanför och vänta i 4 timmar!!! Klart som f*n att man vill gnälla lite då!!! Därmed inte sagt att hon tyckte att de gjorde fel, var bara missnöjd med hur dagen utvecklade sig!
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Är det inte egentligen nästan likadant i den mänskliga akutvården?
Man ringer in, får besked (för sitt, i jömförelse med andra saker, mindre akuta besvär) att man ska komma in. Det kommer in patienter mycket mer akut; brytna ben, hjärtproblem etc. och jag som ska komma in får helt enkelt vänta.

Kan tycka att man ska införa detta i "vår" akutvård också, där jag anser att det är helt tokigt, ja faktiskt värre än i djurvården.

Man får först sitta ett par timmar i väntrummet, sedan får du lätt sitta 45 minuter och väntapå sköterska i ett undersökningsrum, sedan får du vänta ytterligare på läkare i kanske 30 minuter. Ska du då röntgas etc., får du bege dig upp till röntgen och vänta där i ett par timmar.

Missförstå mig rätt, jag är helt inne på det du säger. Tycker det hade varit underbar med ytterligare ett kösystem. Men jag tror inte det är genomförbart eftersom det ändå är samma läkare/veterinärer man ska använda sig av och akuta akut-patienter går alltid före övriga akut-patienter.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Man kanske ska va glad i bland att man bor i en lite större by?

Här är det bara titta in direkt och inte behöver man vänta heller, Kanske max 5min på att dom fixar i ordning med paprena på hunden också bara!
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Hejhej igen!

Jo, visst påminner det om humanvården! Jag låg en gång avklädd på en brits i 30 minuter (inget att dölja mig med förutom min kläder...men läkaren skulle ju "bara...jag kommer snart. ett ögonblick bara"...). Under den tiden tittade det in allehanda sköterskor som inte presenterade sig, bara tog nån grej och gick igen.

Då hade en femårig tös ramlat på cykel och slagit av flertalet tänder plus brutit käken. Såklart jag väntade, men denna gång hade jag tom bokat tid!

Hehe. Allt gick bra tillslut!

/Syrsa
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

TS skrev klart och tydligt att hon behövde skriva av sig.
Rådet hon fick var att komma in, vilket hon gjorde, men väl där fick hon inte komma in på kliniken utan stå utanför och vänta i 4 timmar!!! Klart som f*n att man vill gnälla lite då!!! Därmed inte sagt att hon tyckte att de gjorde fel, var bara missnöjd med hur dagen utvecklade sig!

Oj så arg du låter som svär och har dig?
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

vill bara säga att jag förstår dig och inte heller hade varit så enormt förstående för de stackars veterinärernas icke-befintliga kösystem om hela dagen gått åt till att stå utanför och vänta. jag tycker rent av att det var uruselt att du inte fick komma in någonstans där det var varmt och torrt med din hund.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Men VARFÖR???? måste jag stå i samma kö som dessa djur? Varför skapar de inte tre kösystem som sinsemellan inte påverkas av varandra???
1. Bokade patienter.
2. "Öppen vårdcentral". Man behöver en veterinär som tittar till något, men det är inga livshotande skador. När Agdas kloklippning är klar kollar man vår förhuskatarr och fortsätter med att titta på Pauls katt som kliar sig.
3. Akuten.
----------------------------------------------
Förstå detta rätt. Jag menar ABSOLUT att de akut sjuka djuren ska få vård före min. Självklart! men jag vill inte vänta i samma kö som de för då kan jag ju aldrig veta hur länge jag ska sitta där!? "
Men hur menar du att man ska lösa det?
Om det kommer in akut sjuka djur som behöver omedelbar omsorg pga fara för deras liv så behövs ju veterinären på "öppen vårdcentral" även för DE djuren. Det är ju därför du får vänta! Om det inte kommer några akut sjuka djur som tar den/de veterinärer i anspråk som finns där så blir det ju din tur.

Varför fick du sitta utomhus? Fanns inget väntrum?
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

...Och måste de säga att man ska komma in just den dagen? Kan de inte säga "Vi har ganska fullt upp idag, kan du kolla någon av de andra stationerna?"

Det skulle de ju kunna säga tycker jag. Men när du ringde så kanske inte mer än 1 akutfall ringt före dig. Och sen dök ytterligare några upp; per telefon eller vid dörren under tiden du åkte dit/väntade på akutfall nr 1.

Hur skulle de göra - säga till akutfallen att åka någon annanstans istället?

När du fick veta att du skulle få vänta 3 timmar kunde du ju då ha ringt någon annan och höra om det fanns kortare väntetid där.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Jag förstår dej precis och skickar dej en kram.

Förut åkte jag med mina djur till en mindre klinik.
Alltid med tidsbokning men det var väntetid ändå.
Rekordet slog de när ena hankatten (en av hittekatterna) fick problem med öronen, fick en tid och han skulle kastreras på samma gång när han ändå var sövd.
Vi hade tid kl 11 och skulle ju då komma in direkt eftersom det kunde vara smittsamt, vi satt i bilen till kl 15 och väntade och sedan fick vi lämna katten och hämta den igen kl 18.

Vi hade räknat med att vara hemma igen till lunch så vi var ganska hungriga och vad katten tyckte om att sitta i bur så länge ska vi inte tala om:crazy:

Den här kliniken ligger i en liten stad där det absolut inte finns något att göra, så den dagen ville jag inte uppleva igen, dit åker jag numera bara om det med stor förmodan behövs röntgen.

Annars åker jag till en privat veterinär som är guld:bow: där är det extremt ovanligt att man får vänta mer än fem minuter.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Sammanfattade poängen för dej bara i enklare ordalag, eftersom du uppenbarligen inte förstod TS inlägg.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Så snällt av dig att ställa upp så för bukes korkade användare.

Det slog dig inte att jag kanske hade en egen poäng med mitt inlägg, riktat till TS?
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Men hur menar du att man ska lösa det?
Om det kommer in akut sjuka djur som behöver omedelbar omsorg pga fara för deras liv så behövs ju veterinären på "öppen vårdcentral" även för DE djuren. Det är ju därför du får vänta! Om det inte kommer några akut sjuka djur som tar den/de veterinärer i anspråk som finns där så blir det ju din tur.

Varför fick du sitta utomhus? Fanns inget väntrum?

Jag hade ju inte ens kommit på iden att sitta utomhus och vänta i flera timmar för noskvalster och förhudskatarr. Det känns ju som att sitta utanför akuten i flera timmar för att man fått halsfluss.
Efter nån timme hade jag bokat en tid och åkt hem.
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Vart jag bor har vi det så bra (humansidan alltså)! Riktigt akuta fall åker till det stora sjukhuset. Vi åker till vårt närmaste lilla sjukhus för mindre akuta saker. Där får man en bokad tid och får vänta hemma ett par timmar. Jag förstår din poäng. Det borde finnas en liten akutmottagning för hundar också för mindre akuta fall där man kan få tid samma dag. En liten privatklinik kanske?
 
Sv: Jag blir galen på veterinärens kö-system!!!

Hehe.

Nä, som sagts tidigare. Jag tänkte inte revolutionera veterinärvården med mitt inlägg, bara frusta av mig litegrann. Var kall och trött och grinig när jag skrev. Kändes som att det borde gå att ordna sådant på något sätt.

Och där jag bor jobbar många läkare på vårdcentralen fast det kommer in riktigt akuta fall på akutavdelningen. Var och en har sin uppgift, jobbar man inte på akuten rusar man inte dit (om man inte besitter specialkunskap som erfordras vill säga. Fast då jobbar man antagligen inte på en vårdcentral, om man är sådär special-special, alltså? Eller? Jag vet inte?).

I framtiden åker jag ju inte till stor klinik om jag inte fått tid bokad, men man ska väl lära av sina misstag? Detta är faktiskt första egna djuret, så något fel måste jag väl få göra? Bättre att jag inte förstår veterinärens kö-system än misshandlar min hund psykiskt av ren okunskap av uppfostringsmetoder, istället? Tycker jag, iaf! =)

(Ojojoj, den liknelsen var ju kanske inte huvudet på spiken, men vad jag menar är att det finns bättre och sämre misstag att göra. Att ha höga förväntningar på veterinärens kösystem är kanske bättre än andra misstag?)

Nu mår han ju bra, har fått behandling och jag har nästan glömt att vi stod där och väntade. Oerhört bra social-/miljöträning, om inte annat!

/Syrsa
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 902
Senast: Mkb
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp