Jag blir så j*vla förbannad

Denver

Trådstartare
Får vem som helsta ha hund??

Har nu kikat på min granne i ca 30 min när hon försöker säga till sin hund. Hon går runt runt, rycker o sliter i kopplet. Hunden är en amstaff hane på snart 1 år.
Tjejen har ingen aning om vad ögonkontakt är..Han har inte under dessa minuter ens haft en tendens till att söka ögonkontakt med henne. Hon bryr sig inte heller utan bara går vidare när hon tycker han har stått still tillräckligt länge (ca 2sek) nyss vred hon om örat på han så han skrek. Hon har under dessa 30 min säkert tryckt ner hunden alt ryckt ner hunden ca 50 gånger så fort han inte lyssnar på henne o det gör han knappt.
detta gör ont i hela mig o jag har bara väntat på att han ska bli förbannad. Jag har bevittnat detta förut. Även förskt prata med henne men inget funkar.
Jag förstår att man försöker uppfostra sin hund men inte genom att spraka hunden bakåt, vrida örat eller nosen på hunden..

Ville bara skriva av mig lite o ledsen om de är osammanhängande men just nu är ja bara ARG

Sv: Jag blir så j*vla förbannad

Har du frågat om hon behöver hjälp? Om du inte säger att hon gör "fel" utan när hon tränar kommer du och frågar om hon behöver hjälp. Anklaga inte, utan fråga bara lugnt om det är nått som hon behöver hjälp med... Är det hennes första hund så kan det ju vara ren oerfarenhet, att när hon inte "kommer åt" sin hund på nått annat sätt så vill det gärna bli så...

Jag lovar dig.. Jag har försökt att ta de lungt o fråga lite försiktigt men de är bara tvärnit o en blick som skulle kunna mörda från henne.

Jag har inget emot att hjälpa andra.. O är alltid tacksam när jag får hjälp.

Men man kan inte mer än vara snäll o fråga... Sen att de gör ont i hela mig :(

Bra att det finns nån som är villig att hjälpa och inte bara anklaga :bow: Vet så många som har sin första hund men har ingen att fråga, då kommer man lätt in på fel spår. Vet du om dom annordnar någon allmänlydnads kurs i närheten av er? Då kanske du kan smyga ner en lapp om det i h*ns brevlåda?

Stackars jycke........
Även om det är ens 1:a hund/ djur så kan man inte behandla den hur som helst. 30 min nedtryckning med omvriden nos o öra....
Hunden måste vara totalt förvirrad..:(
Tur för henne att hunden inte försvarar sig,
en rädd hund är mycket farligare än en arg hund.
Hoppas hon tar hjälp av någon!!

/ J.

Tyvärr finns det röt ägg överallt, innom alla världar.
Amstaffar är ju oxå en ras som inte är lika tuff och tålig som många tycks tro.
De kan ofta ta mycket illa vid sig om man är "elak" eller "för hård" mot dem.

Kan du inte lite snällt och lagom gulligt fråga om HON själv hade försåt och försökt lyda om någon behandlade henne så?
Och om hon tycker det är lätt att gå eller stå på rätt sätt när någon vrider om hennes öra eller näsa??:mad:

Nä men man brukar ju säga, "Där kunskapen tar slut där tar våldet vid" eller nått i den stilen och det tror jag stämmer mycket bra... h*n vet inget annat sätt att ta sin hund på

Erbjud din hjälp en gång till, om hon nekar så filma henne nästa gång och skicka filmen och en anmälan till djurskyddet i din kommun.

Så ska inget levande behöva ha det:cry:

Du har helt rätt för många har hund som inte kan lära hunden.Ser dagligen personer HuH!Menar hundar som kommer dragandes med husse/matte ibland måste man bara skratta.:bow:

Samma sak bevittnade jag när min granne härjade runt med sin hund som var helt livrädd och fattade noll. Men jag gick ner och frågade om hon behövde hjälp och klokt nog svarade hon ja! Jag förklarade för henne varför och hur och så tränade vi lite.
Tyvärr är inte alla så, därför kan jag säga att jag hade blivit fly förbannad om din granne i fråga fortsatt med sin uppfostran och skrikit åt henne att nu fan lyssnar du. VARFÖR är det så svenskt att knipa käft? Vad har man att förlora på att försöka skapa rättvisa här i världen? speciellt för dom som inte kan tala för sig själv.

Bra att det finns nån som är villig att hjälpa och inte bara anklaga :bow: Vet så många som har sin första hund men har ingen att fråga, då kommer man lätt in på fel spår. Vet du om dom annordnar någon allmänlydnads kurs i närheten av er? Då kanske du kan smyga ner en lapp om det i h*ns brevlåda?[/QUOTE]

Det är ju en bra idé? Eller kanske kopiera ett par sidor ur en lydnadsbok/hundpsykologibok att häftas ihop (stryka under vitkiga rader) och slinka ner? Om jag var du skulle jag även skriva att det var från mig.

Kennlar borde bli mer obligatoriska.Uppfödare och kennlar borde samarbeta närmare så att kurserna blir obligatoriska.Hmmmm... jag vet all är inte seriösa,men man måste börja någonstans.:bow:

det finns såna ägare överallt. här också. finns massvis med minihunds ägare som inte gör ett piss åt deras hundar när de skäller å vill attackera andra hundar. dom bara släpar hundarna vidare. vf kan man inte säga till sin hund även fastän den är liten? jag säger åtminstånde till min. säger åt henne att lugna ner sig å och sätta sig ner. det funkar hyffasat för hon drar inte iväg med mig till den andre hunden då.

det finns såna ägare överallt. här också. finns massvis med minihunds ägare som inte gör ett piss åt deras hundar när de skäller å vill attackera andra hundar. dom bara släpar hundarna vidare. vf kan man inte säga till sin hund även fastän den är liten? jag säger åtminstånde till min. säger åt henne att lugna ner sig å och sätta sig ner. det funkar hyffasat för hon drar inte iväg med mig till den andre hunden då.
Håller med till 100%:bow:

Kennlar borde bli mer obligatoriska.Uppfödare och kennlar borde samarbeta närmare så att kurserna blir obligatoriska.Hmmmm... jag vet all är inte seriösa,men man måste börja någonstans.:bow:

Hur menar du med kennlar borde bli mer obligatoriska ?

Uppfödare och kennel är ju i princip samma sak.

Dvs: Kennel = Större hundgård där avel av rashundar bedrives.

För info så finns det kennlar som enbart sysslar med tävling +instruktörer inte uppfödning.:eek:

Kennel

(i fackspr.) större hund*gård där avel av rashundar bedrives. Jag hade ur herresätets kennel utvalt dessa fyra präktiga stöfvare. HEMBERG Jaktsk. 138 (1896).
En tik från den kände doktor Schillers ryktbara kennel i Fal*köping. GRIPENBERG DianV 170 (1925).

Senast ändrad:

För info så finns det kennlar som enbart sysslar med tävling +instruktörer inte uppfödning.:eek:

Då är det inte en kennel, det är en brukshundsklubb eller ett hundcenter el alt en privat träningsgrupp. Självklart kan det förekomma träning där kenneln bedrivs. Men kenneln i sig har bara med avel att göra.

Fast rasklubbar är inmte heller per automatik anordnare av träningstillfällen/kurser och seminarium. Möjligen gör rasklubbar för brukshundar det.

Brukshundsklubben erhåller officiellt de flesta oprivatiserade kurserna/seminariumen i landet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 942
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 870
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 329
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka