jag blir så trött på detta!!!

A

AtletShipping

varje gång jag inte är hemma så smyger min pappa ner på mitt rum och ger min chinchilla HAMSTERMAT som innehåller solrosfrön, nötter, majs, frön av olika sorter (alltså ren skitmat, godis typ), och inte lite ger han, utan han fyller hela skålen!!

Har sagt till pappa att jag ger chinchillan hans mat innan jag åker, och ger ny när jag kommer hem nästa dag. Alltså chinchillapellets, hö och lite vetegroddar.
Och om han vill ge han mat så vill jag att han ger han SIN mat inte hamstrarnas som han kan bli sjuk av!! Chinchillor ska helst inte eller bör absolut inte få en hel skål med solrosfrön, fröer av olika sorter, nötter osv. Alltså inte sån mat som ser god ut i våra ögon typ.
Men min pappa förstår inte det!!
Antigen säger han: "ööh, jag trodde pelletsen var slut" eller "Ah, skitsnack varför skulle han inte tåla hamstermat, det är bara trams. Det är synd om han att äta sån skitmat du ger han"

Visst jag kan förstå han hamstermaten ser mkt godare ut, full av färger nötter och godis, men tyvärr chinchillor tål inte sån mat varken färska frukter eller feta fröer, jo det låter hemskt, men chinchillors organ är byggda för att äta torr, näringsfattig mat.
Fet mat lr färska frukter kan ge lever och njursjukdomar osv, pälsen blir förskräcklig, och chinchillan ser inte bra ut av det.

Det händer ju inte var dag han smyger ner och ger Chillan sån mat, utan kanske 2 ggr i veckan, men tänk andra dagar får han sin mat, sen helt plötsligt får han en hel skål med hamstermat nästa dag som han nästan äter upp allt av. Det rubbar ju hela hans tarmsystem, och han får nästan diarre av det med.
Jag blir så rädd när jag kommer hem, ner på mitt rum och ser en hel skål med tomma skal av alla frön, nötter och solrosfrön som chinchillan proppat i sig då, och ser han sitta i ett hörn helt upplåst.

usch vad ska jag göra..?
Hur ska jag få han att föstå att chinchillan mår dåligt av det??

Även vår hund proppar han i allt möjligt!! tårta, godis, hans egen mat som han äter som pommes, bacon, stekta ägg, stekt kött osv. Ibland lagar han mat till hunden med, steker den i jättemkt smör osv.
Då brukar jag säga till han att det är skadligt, om han nu vill ge hunden korv tex, då kan han ju ge den rå lr koka den, men nä han steker den i mkt smör och säger "Hunden vill väl oxå ha lagad mat"
Sen får hon även fri tillgång till hundmat.
Och jag ska säga er han har gjort hunden säkert 6 kg överviktigt om inte mer, och han fortsätter proppa i hon, och hon blir tjockare var dag. Hunden är nog 2½ år nu, hur gammal kommer hon att bli innan hon får ledvärk av sin övervikt, leversjukdomar osv?

Usch vad jag är irriterad!!
Tänk nu om vi haft ett eget stall och min häst stått där!! Vad hade han gått ut och proppat i den då, som den kanske fått allvarlig kolik av??

Hur ska jag förklara för han att han tänker fel?
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

På veterinärers hemsidor brukar där stå vad som är lämpligt för diverse djur att äta - skriv ut det och visa honom.
Är hunden överviktig så ta den på en hälsokoll hos veterinären, då kanske han förstår om han får det svart på vitt.
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Vilken typ!
En sån människa som kan "älska ihjäl" sina djur! De vill dem bara väl, men förstår sej inte på djurets bästa!
Bra tips att visa honom veterinärers utlåtande, alltså är det inte DU som är "boven" utan det är helt enkelt FAKTUM!
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Fjunet skrev:
På veterinärers hemsidor brukar där stå vad som är lämpligt för diverse djur att äta - skriv ut det och visa honom.
Är hunden överviktig så ta den på en hälsokoll hos veterinären, då kanske han förstår om han får det svart på vitt.


Jo jag har provat med att skriva ut och visat vad chinchillor ska äta men han tror det bara är nån som suttit och fått för sig det.
Sen det med hunden har vetrinären sagt att hon e inte så farligt överviktig och hundar mår bra av varierad kost, men dock berätta inte pappa för hon att varierad kost till hon är allt som har mkt fett, sistan på hans glass, hans chocklad, hans chips, hans tårta, hans pommes med stekt kött och tonvis med fet sås till.
Ok OM nu inte hunden är så överviktig nu (hon är en labrador-schäfer-golden reteriver kornsning, ser ut som en grövre doberman, hon ska väga runt 36 kg skulle jag tro, men väger runt 42 kg kanske)
men hon kommer att bli betydligt tjockare.
Varierad kost till hundar är väl torrfoder till hundar, kokt ris, kokt kyckling, kött och fisk.
Men pappa tycker inte om sån mat och då anser han att hunden inte tycker om det iheller..
HAn ger hon alltid rester av maten och lagar tom mer mat för att det ska bli mer rester, fyller en stor tallrik med mkt sås och ger det till hunden..
Sen får inte jag och min syster kasta resterna som blir över på våra tallrikar utan allt ska ges till hunden även om hon precis fåttt en mega stor portion.
Bara för hon e en stor hund så tror han att hon äter hur mkt som helst utan att bli mätt!
Sen räknar han bara torrfodret som reserv foder till hon som hon ska äta av när han inte har tid att proppa till hon mat hela tiden.
Så nog kommer hon att bli fetare och det är synd om hon, typisk okunskap som kan leda till kortlivade och sjuka djur..

Usch jag är så sur... han fattar ingenting vad jag än gör och säger och bevisar..
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Lejonflickan skrev:
Vilken typ!
En sån människa som kan "älska ihjäl" sina djur! De vill dem bara väl, men förstår sej inte på djurets bästa!
Bra tips att visa honom veterinärers utlåtande, alltså är det inte DU som är "boven" utan det är helt enkelt FAKTUM!

Jo sån e han.
Det värsta e att han förväntar sig att vi sedan ska motionera hunden som han har proppat i mat, då kan han ju motionera sin hund.
Han skyller på oss att hon hunden är överviktig pga att hon inte får tillräckligt med motion. Men av den maten han ger hon får man motionera hon 5 mil om dan om inte mer för att det ska förbrännas.

Han tycker om djur men om han inte kan förstå sig på dom eller sköta dom på sitt vis utan framgång så hatar han dom, tex hästar han har aldrig tyckt om dom för dom kräver rätt skötsel och mat för att ge kärlek tillbaka.
Hunden tigger alltid av han, och då säger han sluta till hon men nästa sekund ger han hon mer mat, han blir typ smickrad när hon tigger av han.
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

;) Han får helt enkelt lära sej att stå emot! Inte kunde ni alltid fjäska till er det ni ville ha när ni var små?
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Hänglås på chilla buren :devil:
Ta med hunden och pappan till brukshundsklubben och lämna honom där med kopplet i handen, sen kommer massa elaka hundtanter och dissar hundens kost :devil:

Nej men, jag skulle bli jätte sur om någon av mina föräldrar gjorde så...
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Först och främst så ska det vara "henne" på många ställen och inte "hon" som du skriver hela tiden i din text (det heter tex ge henne, motionera henne etc), men till saken...

Chinchillan: Kan du inte låsa in maten eller låsa buren eller på ngt annat sätt göra det jobbigt för din far att mata den? Har du hamster också eller var komemr hamstermaten ifrån? Köper han den?
 
Senast ändrad:
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Säg till honom att det är som om han skulle äta en massa godis, chips, pizza och Mc Donalds mat varje dag! Fråga honom om han tror att han skulle må bra av det och vad som skulle hända med hans kropp då. Sen kan han ju fundera ut vad han tror händer med dina djur om han fortsätter ge dom mat dom inte ska ha.
 
Sv: jag blir så trött på detta!!!

Åh gud...... :crazy: det låter precis som min pappa och hans hund. Ingen kan älska henne och sköta henne som han och gör man något annat är man i princip djurplågare. :smirk: Han vet vad som är bäst för (alla!) djur och alla sätt att göra saker på utom hans är fel. Jösses vilka diskussioner vi har haft om hästarna. Jag blir så irriterad! :mad: och jag har ingen aning om vad du ska göra. Säg åt honom att det är DITT djur och att DU har ansvar för det och att han ska ge f*n i att mata det! Och sätt ett lås på din dörr...
Konstigt att folk ska vara så tjockskalliga. :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
588
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 024
Senast: MML
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp