Jag får ont...

Solvira

Trådstartare
Av att sitta i sadeln. Jag vet att det var såhär en 3 ritter efter att jag satt igång förra gången (i förra sadeln) men nu har vi varit igång i 2 veckor snart och jag får fortfarande ont...

Jag provade ut en ny sadel i slutet av september, en väldigt djup dressyrsadel. Den var superskön att rida i då, och är nu också. Men däremellan har jag knappt ridit på ungefär 3 månader.

Och nu får jag skitont. I början kan jag inte sitta ner, men det beror väl mycket på ovana muskler, för när jag blir uppvärmd så blir det bättre. Men jag får blåmärken och ont vid sittbenen... Och framme vid m*ttan. :angel: :crazy: Blåmärken vid sittbenen får jag alltid vid igångsättning, men det brukar som sagt försvinna innan en vecka gått ens!

Vi provade ut sadeln på M*stang men var inte tillbaka på nån "eftercheck" efter 3 månader, för dels hade jag ridförbud och så hade pappa slarvat bort kontraktet. :mad: Men jag är ju rädd att sadeln ska ligga så fel på hästen, att det är därför jag får så ont... Eller att jag är helt felanpassad för den.

Hur tycker ni jag ska göra? Det är nästan så att jag känner att jag vill sälja den, för i mina ögon har den sett smal ut hela tiden, men då skulle jag bli utan sadel ett bra tag... Och tävlingssäsongen sätter ju igång i början av mars. Egentligen vill jag beställa en Am*rigo och verkligen får den anpassad efter oss, men nu är ju pålle ur form också OCH det kostar lite mer än vad jag kan skrapa ihop just nu. Just nu ligger den dock bra på honom i mina ögon, för att han smalnat av under viloperioden. :smirk:

Sv: Jag får ont...

Vad har du för ridbyxor? Jag får nämligen ont om jag rider i vanliga ridbyxor men inte om jag rider i helskodda.

Nu ser inte jag bilden, men är det crownen du får ont av? För isf är det nog tyvärr bara att sälja. De är ju väldigt breda i midjan och det passar helt enkelt inte alla ryttare. Antar att du inte har speciellt breda höfter? Hur som helst så finns det ju sadlar med smal midja och du får försöka leta upp en passande sådan.

Såg nu efter att ha suddat lite i adressen att det var crownen. Jag tror tyvärr inte att det kommer att bli något bättre, tvärtom. Är man anatomiskt för smal för sätets breda midja så kommer det inte bli bättre ju längre du försöker, utan jag tror tvärtom att det finns risk för att du kan få mer problem.

Jag har också hela tiden tyckt på de bilder du visat att den ser lite smal ut så jag tror du gör rätt i att försöka med någon annan. Skulle du få den här modellen i en ännu bredare bom så skulle det dessutom bli ännu värre för dig.

Kolla upp med de som har större koll vilka sadlar som går att beställa med smal midja. Jag har för mig att Albion går (?).

Jag gissar också att det kan ha med det att göra.

Crown är väldigt breda i midjan, jag fick enormt ont i höfterna i min Crown Jessica, samt blåmärken på benen för att den var så bred.

Var tvungen att sälja den trots att den låg superbra på hästen.

Nej, passar inte den här så säljer jag allt jag kan för att beställa en Amerigo. :p

Jag tyckte inte den ser så himla bred ut och har väl inte tyckt det när jag suttit i den heller, men det kan nog stämma... Kan inte komma på nån annan vettig anledning till att jag får såhär ont. Jag kan alltså inte sitta de första 20 minutrarna jag rider, utan måste stå.

Måste säga att det här är första gången han tappar så mycket ryggmuskler på att vila 3 månader. :eek: Det måste ju också ha med sadeln att göra, och att det var som så att den var för smal som alla (utom utprovaren) tyckte...

feel> Blir väl så för mig också då. Synd, för den är himla skön egentligen.

Har funderat ut en plan nu som ser ut som såhär: jag provar rida med min gamla Edinburgh idag (borde ju passa igen, eftersom han smalnat av) och känner hur det känns. Känns det bra så blir det den jag rider med tills jag samlat ihop lite mer pengar och kan höra av mig till R*din. Nu jävlar ska det kännas 150% när jag tar hem en ny sadel, och jag ska inte lita blint på utprovaren. :devil:

Tussinussen> Jag rider nästan bara med mina ursköna helskodda Eurostar. :love: Så det tror jag inte är problemet.

Det vet jag inte om jag håller med om, jag har väl närmare 20 par byxor. :rofl:

Min var också himla skön så länge man skrittade omkring, som en soffa, men sedan var den inte så skön... svårt att inverka också när man har en sadel om är för bred i midjan.

Jag ska mest troligt och prova ut en Amerigo ;)

Antar att du inte har speciellt breda höfter?

Å andra sidan har jag ganska breda höfter. :angel: Det är dem som gör att jag måste gå upp i storlekar på byxor, annars kan jag inte knäppa dem men då sitter allt skitdåligt i benen. :mad:

Men kanske inte så breda som jag tror då?

Jag räknade lite snabbt på det och jag kan nog höra av mig dit om nån eller några månader, och det blir ju lagom att försöka få upp pålle i muskler. :)

ser inte bilden, men minns från tidigare att jag tyckte den låg i bakvikt..

att man tycker man sitter dåligt i en sadel kan helt klart bero på att den ligger dålig på hästen. men det kan ju vara som dom andra här säger också, att den är för bred för dig. kolla på italienska och franska sadlar, dom har oftast smalare midja.

finns ju en hel del beg. amerigo att få tag på också!

Det är ju inte det att jag inte tycker att jag sitter bra i den, men jag får så ONT. När en halvtimme har gått och jag ridit så är den ju så soffskön som jag tyckte från början.
Men ja, jag håller med dig om att det beror mycket på hur det ligger på hästen. Irras hoppsadel är superskön på henne men på Prince är den bara ganska skön...

Inte i våran storlek riktigt, har aldrig sett nån helt i vår storlek heller. Sparar hellre nån månad till (och låtar han muskla sig medan) och provar ut en på riktigt. :) Så trött på alla dessa sadlar som inte är gjorda för mig och min häst nu!

Senast ändrad:

Jo det är klart att det är bättre att få en anpassad till just er.

Vilken stl behöver han då?

Skulle gissa på +2 eller +2,5 men jag har inte riktigt koll. Kanske t.o.m. +3? Och så vill jag ha en 17,5" med långa kåpor.

Åk tillbaka till Mustang och kolla tycker jag. Eftersom sadeln är så ny så kommer de inte ta många kronor i slitage för att byta ut den till ngt annat. Du finns ju med i deras register så att du tappat kontraktet(??? vet inte vad ud menar med detta men?) spelar inte så stor roll.

Du förlorar mer på att sälja den privat....

Jag vill ärligt talat inte tillbaka dit. :smirk: De var inte alls så proffsiga och ordentliga som jag hade väntat mig. Nånting som verkligen stört mig under senaste tiden är att han bara tittade på mig och sa "Vad ska du med det till?" när jag bad om extra långa kåpor...
Vi skrev på två papper som vi fick med oss hem, och det är dem som är borta nu.
Jag behöver ju en sadel som inte är "standard" och just långa kåpor var han tveksam till att de kunde skaffa fram till mig.

Det jag skulle göra i så fall är att lämna tillbaka sadeln och höra om de kan ta inte en alltför stor summa eftersom jag knappt ridit i den (kanske en 15 ggr bara, max).

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka