Jag får panik!

kvandi

Trådstartare
Det här riskerar bli ett långt inlägg, men jag behöver skriva av mig o framförallt behöver jag råd!

Min käre far tjatade i över ett år om att få skaffa en jakthund, han lovade dyrt o heligt att ingen av oss andra skulle behöva lyfta ett finger, han skulle sköta allt o promenera med hunden varje dag, träna o allt annat som behövs med en hund. Efter mycket om o men så fick han så lov att skaffa valp. Sitter här med en nu 6 månader gammal wachtel, så himla mysig men ouppfostrad, rädd för andra hundar, hoppar på ALLT(vilket inkluderar främmande människor/barn, köksbänkar, bord m.m.), nyps(min käre bror tycker det är en rolig lek att hunden biter?), lyssnar inte på inkallning, sticker om han är lös, ingen kondition alls, har bitit sönder hela pappas inredning i bilen, kissar på övervåningen( pappas kommentar "det är ju bra att han gör det där han brukar iaf"....).

Jag vet inte vad jag skall göra! Både jag och mamma har pratat allvar med pappa, men han tar inte till sig. Han har nog inte promenerat med hunden mer än tio ggr på dessa 4månader(då har hunden haft ca 40cm koppel att röra sig med), han plockar inte upp bajset i trädgården mer än kanske var tredje dag? Och istället för att försöka lära sig att uppfostra en hund på ett bra sätt så blir han arg så fort hunden inte lyssnar. O det säger ju sig självt hur bra det är att skrika o gapa o skälla på en hund t.ex. vid inkallning eller annat kommando. Hunden får heller inget beröm alls när han gör rätt.

Hur gör man med en människa som inte vill ta till sig o lyssna o lära? Jag har prövat att prata med honom, jag har prövat att skälla på honom(vilket resulterade i att han hotade ta ifrån mig bilen,boendet,-rubbet), jag har provat att manipulera honom ("skall vi inte gå ut o promenera lite pappa, testa den nya selen? Nya kopplet? etc.... Mamma har tröttnat, hon säger inte ett knysst trots att hon egentligen är jättearg.

Nu har jag förmodligen virrat till hela historien här, men ni kanske förstår konceptet iaf- vi har problem!

Vad skall jag göra, sluta tjata o helt enkelt ta över hunden? Att jag går promenaderna varje dag, att jag har hunden inne i min lägenhet o sköter allt, o de inte får hantera honom alls? Eller skall jag fortsätta protesten o hoppas att pappa efter ännu fler påhopp o hintar fattar att hunden MÅSTE promenera varje dag o att han inte kan sitta själv i en bil utan leksaker i flera timmar. Jag river mitt hår över det här, det är så synd om hunden!

Och det andra problemet, Hur tränar jag hunden bäst? Hur får man honom att sluta klättra på köksbänken/borden? Hur får man honom att sluta hoppa på folk? Hur får man honom att sluta nypas o vilja bita så fort han leker? Mig biter/nyper han aldrig, mig hoppar han inte på,o han klättrar aldrig på bänkar/bord när jag är i samma rum- men andra då? När hälften av familjen inte bryr sig utan låter honom klättra, låter/uppmuntrar(!) honom att bita o att hoppa? Jag tränar kommandon varje dag, medans andra hälften av familjen tränar bort det genom att säga kommandona när de inte kan backa upp det o se till att han gör som menat.

Jag skämms för hunden, jag skämms för min far men allra värst -det är synd om hunden! H j ä l p !!! :bow:
 
Sv: Jag får panik!

aj då.. om morsan var vaken kunde hon säkert hjälpa dej.. kan hur som helst rekomendera anders hallgrens böcker.. tvinga resten av familjen att läsa.. kanske hjälper.. hoppas de löser sej :bump:
 
Sv: Jag får panik!

Ta över motionen - nu. Träna när du är ute med honom, han lär bli din hund och veta vad som gäller när du finns där. Det andra får du väl leva med.
 
Sv: Jag får panik!

Eftersom inget annat verkar hjälpa - ta över honom. Ingen lär ha åsikter om att du tar över promenaderna. Och som sagt - när ni är ute så tar du tillfället i akt att träna lite. Gör det för hundens skull!
 
Sv: Jag får panik!

Ett förslag är att skicka iväg pappa och hund på jakthundskurs... Dels får pappan se hur andra hundar uppför sig och dels kanske det är lättare att ta kritik när det inte är ens eget barn... Jag vet en bra instruktör som brukar ha helgkurser och är van vid både problemhundar och problem ägare... Om du vill kan jag pm namn och adress/telefonnummer. Men det är en bra bit ifrån er...

Annars är nog det bästa att ta över hunden och försöka komma till rätta med problemen, uppfostra hunden som en valp för den verkar ju inte ha fått den grundläggande uppfostran än... Dvs gå ut med den efter varje måltid/sömn osv för att få den rumsren.
 
Sv: Jag får panik!

Jag hade samma problem med min gamla hund. Det är från början min sambos brors hund och vi delade ett hus i två års tid. När jag och min sambo flyttade dit tog jag över/började om träningen, promenader och alla utgifter. När vi sen flyttade där ifrån följde hunden med mig och jag tror han är lycklig över det.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 208
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp