Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

ForeverYoung

Trådstartare
Jag har ett problem som jag skulle vilja höra era synpunkter på. Jag har nämligen just nu mitt egentliga drömjobb, men är ändå inte nöjd... hoppas någon orkar läsa och sätta sig in i situationen!

Lite bakgrundsinformation;
- Mitt mål i framtiden är att jobba som beridare med eget utbildningsstall. Jag har praktiskt sett alla förutsättningar för detta (med stall osv), men måste helt klart skaffa mig mer erfarenhet och skapa mig ett namn innan jag på något sätt kan starta upp en verksamhet.
- Som en bra grund att stå på utbildade jag mig till hippolog i Flyinge, och därefter tyckte jag att det bästa sättet att skaffa mig mer erfarenhet var att söka ett jobb utomlands i något av de större hästländerna.
- Jag fick ett jobb i Tyskland som verkade helt perfekt, och här är jag nu. Egentligen är jobbet också så bra som det lät, men jag känner ändå inte att jag utvecklas som jag hoppades på. Det här är mitt jobb;

Jag har sju hästar från 3-13 års ålder som jag rider varje dag. Jag har inga andra uppgifter utöver ridningen, utan jag är bara anställd för att rida. Hästarna är av hög kvalitet och har relativt bra meriter för sina respektive åldrar. Det mesta är väldigt bra här; Boendet, lönen, familjen, vännerna, osv. Som bonus på alltihop ska jag få tävla hästarna när säsongen startar igen till våren, något som jag ser som det absolut bästa här, det är ju ett sätt att visa framfötterna. Men... min chef rider extremt dåligt. Och han är den enda som "hjälper" mig, både som s.k. tränare och med att rida hästarna när jag är ledig. Dessutom är det han som har ridit och framförallt hoppat och tävlat de flesta av dem innan jag kom, vilket gör att nästan allihop är förbaskat dåligt ridna. Från början såg jag det som en utmaning - yes, nu ska jag få dem riktigt fina tills tävlingssäsongen börjar! Men det är inte så lätt. Den bästa hästen har blivit hoppad av chefen i fem år. Han har på någon vänster lyckats traggla sig runt upp till 1,35 på henne, men hästen är så oridbar på hinder att det är uppenbart att hon har gjort allting själv för att ta sig runt banorna. När jag sedan försöker få henne att gå runt innerskänkeln i svängarna och hoppa upp sig bättre, fungerar ingenting. Med andra ord kommer jag ingenstans och jag har ingen att be om hjälp. Och jag vill för allt i världen inte rida henne (och de andra) som chefen har gjort, för då kommer jag ju falla in i alla hans dåliga vanor - vilket jag absolut inte vill.

Mitt mål med att åka hit var ju att utveckla min ridning och få fler meriter. Just nu utvecklas jag ingenting. Men vad är alternativet? Att ta ett "vanligt" hästjobb där man för det mesta visserligen lär sig mycket i ridningen, men också har pissiga arbetstider, en väldig massa tungt arbete och dålig lön? Att få tävla så fina hästar som jag får här är nog inte heller något man får särskilt lätt. Jag har inget emot att arbeta hårt, tro inte det, men frågan är vad man utvecklas mest av? Att stanna här eller söka sig någon annanstans? Vad hade ni gjort? Alla tips, idéer och synpunkter mottages tacksamt!

Tack! :)

(Om tråden är felplacerad, snälla flytta den till rätt forum)
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Sök dig någon annnanstans är mitt tips.
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Det är bara du som kan ge dig det svaret.

Tycker om man läser mellan raderna har du nog innerst inne redan bestämt dig
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag skulle nog traggla på ett tag och se det som en chans att marknadsföra sig själv. Om hästarna har gått under en dålig ryttare så borde de ju göra bättre resultat när de blir ridna rätt. Och folk har nog redan konstaterat vad din chef går för ridmässigt så då kan de lista ut att det är du som gör arbetet. Det i sin tur kan leda till ett riktigt bra erbjudande så småningom.
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jo, det är ju så jag också tänker, det är anledningen till att jag trots allt fortfarande är kvar. Frågan är bara om jag lyckas ta hästarna dit på egen hand!? SÅ duktig är jag liksom inte... Jag har i alla fall precis haft ett snack om det här med chefens fru, som är väldigt vettig, och hon har lovat att försöka fixa så att jag kan träna för någon annan också. Det skulle ju helt klart kunna förbättra situationen...

Men som Forssberg83 skriver, innerst inne har jag kanske redan bestämt mig. Men att ta steget att verkligen göra det är en annan sak, för jag är verkligen inte säker.
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Sök dig till ett annat stall i Tyskland där de rider bättre så du får mer hjälp!
Stanna kvar så länge där du är men håll ögon och öron öppna...
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag tror det är en förutsättning att du (och kanske A...) får rida för en ordentlig tränare.
Sen får du nog vara lite beredd på att det blir ännu jobbigare när du varit hemma i jul... Ett mål eller plan för den närmsta tiden efter det är nog en bra idé!
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag tror det är en förutsättning att du (och kanske A...) får rida för en ordentlig tränare.
Sen får du nog vara lite beredd på att det blir ännu jobbigare när du varit hemma i jul... Ett mål eller plan för den närmsta tiden efter det är nog en bra idé!

Tihi, jag väntade lite på att du också skulle hitta tråden ;) Jag tror att chefens fru kommer se till att vi tränar för någon, men idag tog chefen upp det med mig och frågade varför jag ville träna för någon. "Ja, du har ju redan en bra sits, du ser distanserna, du kan rida alla hästarna..." Han förstår helt enkelt inte...

Ja, jag har också insett att det kommer bli tufft efter jul... :/
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Mitt mål med att åka hit var ju att utveckla min ridning och få fler meriter. Just nu utvecklas jag ingenting.

Det bästa vore ju om du kunde få en annan tränare, men när det gäller utveckling så kan det ibland kännas som att utvecklingen står på noll men när man har harvat igenom sig en sådan perdiod kan man efteråt inse att man lärt och utvecklats mer än vad man "kände" under tiden.

Jag skulle ge det lite mer tid dels för att ge det en ordentlig chans men också för att få en bra merit, ju längre du stannar och utför ett bra arbete desto bättre omdöme kan du få av din ag.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Tihi, jag väntade lite på att du också skulle hitta tråden ;) Jag tror att chefens fru kommer se till att vi tränar för någon, men idag tog chefen upp det med mig och frågade varför jag ville träna för någon. "Ja, du har ju redan en bra sits, du ser distanserna, du kan rida alla hästarna..." Han förstår helt enkelt inte...

Ja, jag har också insett att det kommer bli tufft efter jul... :/


Kan du inte förklara att du skulle tycka det var kul med lite variation eller något? Att du vill "vidga dina vyer" och ta emot tips från flera olika personer, för att sedan själv få tänka efter vad som passar dig bäst? :)
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag tycker att du ska försöka hitta en tränare tillsammans med frun och till våren starta i några tävlingar och visa framfötterna. Förhoppningsvis är det någon annan hästägare som ser dig och blir intresserad av att anställa dig.
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag tycker att du ska försöka hitta en tränare tillsammans med frun och till våren starta i några tävlingar och visa framfötterna. Förhoppningsvis är det någon annan hästägare som ser dig och blir intresserad av att anställa dig.

Håller med. Du måste vara där längre för att kunna bedöma allt som jobbet kan o inte kan ge dig. Håll ut lite till.

Edit: dessutom är det klart att du utvecklas! Att ha erfarenhet av hästar som varit dåligt ridna är oclså utveckling eller hur?
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Det bästa vore ju om du kunde få en annan tränare, men när det gäller utveckling så kan det ibland kännas som att utvecklingen står på noll men när man har harvat igenom sig en sådan perdiod kan man efteråt inse att man lärt och utvecklats mer än vad man "kände" under tiden.

Jag skulle ge det lite mer tid dels för att ge det en ordentlig chans men också för att få en bra merit, ju längre du stannar och utför ett bra arbete desto bättre omdöme kan du få av din ag.

Hoppas det löser sig!

Jo, det där med utvecklingen har du helt klart rätt i! Men jag är också fullt medveten om att jag lägger mig till med olater så fort jag rider mycket själv när ingen ser mig. Det gör vi väl alla?! :P

Och ja, självklart ser det bättre ut i CV:t och ett bra omdöme är aldrig fel inför framtiden.

Tack:)
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Kan du inte förklara att du skulle tycka det var kul med lite variation eller något? Att du vill "vidga dina vyer" och ta emot tips från flera olika personer, för att sedan själv få tänka efter vad som passar dig bäst? :)

Han sa ju som tur är också att "Ja, klart du ska få träna för någon om du vill det, men jag förstår bara inte varför". Så jag kommer väl få en tränare, men jag blir liksom irriterad på hela inställningen hos honom... Hur kan man som ryttare inte vilja bli bättre?! Bra tips iaf:)
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jag tycker att du ska försöka hitta en tränare tillsammans med frun och till våren starta i några tävlingar och visa framfötterna. Förhoppningsvis är det någon annan hästägare som ser dig och blir intresserad av att anställa dig.

Det kan man ju hoppas på! :p
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Edit: dessutom är det klart att du utvecklas! Att ha erfarenhet av hästar som varit dåligt ridna är oclså utveckling eller hur?

Ja, det är klart att det också är utveckling - om jag klarar av dem! Det jag är rädd för är att istället komma in i den dåliga ridning de varit ridna i innan, hjälp...! Men om jag nu äntligen får en tränare kanske jag kan klara av dem trots allt :)
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Hästjobb med bra boende, bra arbetsuppgifter och bra lön växer väl inte på träd? Om du nu tjänar hyggligt, har du inte råd att ta ut en bra tränare som hjälper dig några timmar per vecka? I så fall kanske även den sista pusselbiten för din trivsel faller på plats, och jobbet verkligen blir riktigt bra?
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Förstår att du känner dig frustrerad! men jag tycker som så många andra att, on inte annt för ditt CV:s skull, stanna ett tag. När du fått en bra tränare kanske allt ändras, och då vore det ju synd om du kastar bort en bra chans. Verkar som att det mesta ändå är bra, och som sidensvans säger så växer nog inte såna häst jobb på träd...Skulle haft ett själv isf :D
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Ja du.. om du nu känner att du inte utvecklas och inte är så duktig att du kan ta fram hästarna själv trots att du vad jag förstår har tillgång till bra hästmaterial så sök dig någon annanstans där du får lära dig det! Det verkar inte som om den här ryttaren har ett system i sin ridning och det är ju lite svårt att plocka fram hästar om man inte har det.

Vad hjälper ett bra CV om du inte kan något?? Skall du starta eget så får du hästar på de resultat du gör, inte på vad det står i ditt CV.
 
Sv: Jag fick drömjobbet - men vill jag ha det? Hjälp mig!

Jo, det där med utvecklingen har du helt klart rätt i! Men jag är också fullt medveten om att jag lägger mig till med olater så fort jag rider mycket själv när ingen ser mig. Det gör vi väl alla?! :P

Om du har tillgång till videokamera så kan du göra till vana att spela in dig själv 1 gång i veckan så att du följer din egen utveckling och ser om du lägger dig till med dåliga ovanor. Då tränar ju dels på att ge feedback samt att du får saker att tänka på under veckan som kommer. Glöm inte de bra sakerna du gör, då det ibland kan vara svårt att se skogen för alla träd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 087
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp