Bukefalos 28 år!

Jag har blivit marsvinsägare!

MadicDomino

Trådstartare
Efter velat köpa mig två honor på väldigt länge men aldrig kommit till saken. Så hittade jag en lite 2årig grabb på blocket! Dottern hade tröttnat, men lillgrabben är väldigt tam och glad för sällskap!

Dock är det år sedan jag hade marsvin senast. (Plus jag var inte så jättegammal!) Men jag är påläst iallafall! Men jag behöver lite råd!

- Motion och sysselsättning? Vad kan jag göra för göra han lite road? :D

- Foder? Min plan var att dra ner på pelletsen, då han är lite för rund och go! Enligt förra ägaren äter han endast Dogmans kaninpellets. Bra eller dåligt?
Ängshö som fräscht följde med! Han verkar älska grönsaker, än så länge har han fått lite gurka och morot. Ska köpa lite persilja i morgon!
Hö, alltid fritillgång? När jag gick min djurvårds utbildning fick Marsvinen bara hö 2 gånger om dagen och på hustaken?

- Plast eller trähus? Han har något ferplast hus/hyllplan. Vilket mer eller mindre tar upp hela buren och ser så tråkigt ut. Ska dock köpa större bur till han om ett par veckor!

- En kompis? Han har varit ensam sedan han köptes som 6 veckors bebis.
Är det en idé att skaffa en kompis eller är det försent? :crazy:

- Mjukplats att ligga på? Har sett att vissa marsvinsägare har småbäddar! Är dessa bra?
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Pellets tycker jag du ska se om du hittar Lottie, det försvann ett tag men har hört rykten att det är tillbaka - det är en bra pellets för marsvin.
Dogman är ingen bra pellets alls då är det bättre du låter honom vara utan.

Grönsaker ska man vänja marsvin sakta. Dom behöver dessutom dagligt tillskott av c-vitamin då är vitkål, broccoli och persilja jättebra för det och väldigt omtyckt av marsvin. :)
Gurka är onödigt att ge för det innehåller bara vatten, tycker han om det så kan han få det som "nyttigt" godis.

Hö skulle jag ge bra "hästhö" och inte köpa affärshö, när mina marsvin fick affärshö matvägrade dom. och det ska ges i fri tillgång löst liggande, krafsar han ut det kan man ta en hötuss och sätta gummiband runt som är ett knep från marsvinsuppfödare som vill spara spillhö men inte vill ha höhäck (som inte rekommenderas till marsvin).

Så länge ditt marsvin är pälsat så är en mjukbädd överflödig!

Sällskap är att rekommendera. Hör av dig till ett omplaceringshem eller uppfödare och förklara situationen och se om det finns möjlighet att lämna tillbaka sällskapet om det inte skulle fungera.
Då kan du passa på att sätta ihop dom när du skaffat större bur för då är det neutral mark för bägge.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Jag har själv sålt fodret Lottie! Så vet vart jag ska köpa det då! :D

Grabben verkar dock vara rätt invand vid grönsaker. Förra ägaren var väldigt duktig på ge det. De hade grönsaksstund 3 gånger om dagen. :angel: Jag har inga hästkontakter i nuläget, men funkar ängshö?

Finns det marsvinshem? Hade varit perfekt! :love:
Slänger in en bild på lillen! (godispinnen ryker imorgon!)

539093_10150708768179277_729664276_8814356_1381430655_n.jpg
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Jag funderar på spara ihop en buffert till Abbeman! Planen var att inte försäkra han, utan att spara ihop till han. Än sålänge har han 1000 kr på sitt Abbekonto!

Hunden är försäkrad och har ca 10 000 - 15 000 kr sparade. Mina råttor hade 4500 kr sparade tillsammans (två stycken!). Vad är en lämplig summa för ett marsvin?
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Absolut en kompis (kompis ska dom ha enligt djurskyddsföreskrifterna)! En bebis borde fungera att sätta ihop med honom om inte annat. :)
Hör med omplaceringshem som sagt. :)

Vad söt han är! :love:
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Lite så jag tänker med. L80'n skall inte brytas och Abbeman ska ha någon att snacka med! :idea:

Var och kollade på en 120 cm bred bur idag i djuraffären, tror han hade gillat den!
Den han har nu är typ 80 cm bred. :crazy:
Blir en ny bur till nästan lön och förhoppningsvis i samband med detta blir det en liten kompis.

Han fick ett nytt hus idag! Han är inte riktigt nöjd med läget, eftersom tjockisen tycker ingången är liten. Men med lite bantning så kommer det inte vara några problem. Jag gillade inte riktigt där ferplast huset/hyllplan, kändes plastigt och tog upp all plats i buren. :cool:

Suuurt Marsvin.

533643_10150710360334277_729664276_8817793_1612188984_n.jpg
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Köp en unge hos en uppfödare (eller marsvinshem). I djuraffär kan du få vad som helst i princip - alltså åldersmässigt (och inte så bra djur på andra sätt med). Du har ju även större säkerhet om du köper från annat håll än djuraffär. Typ att om det inte fungerar så kan uppfödaren/djurhemmet ta tillbaka grisen vilket inte alls är säkert i fallet med djuraffären. Eller så är man inte så sugen på att lämna sin gris till en djuraffär igen där man garanterat inte vet vad som kommer hända med den.

Nu när våren är på ingång så är det kanske dags att vänja in gräs och sånt. Börja med lite strån om dagen i början och öka med tiden.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Jag tror Abbe har lite lätt c-vitaminbrist. Släppte ut han på golvet och det går inte fort om vi säger så. Lite lätt ovilja att röra på sig och rumpar är lite slö i förhållande till frambenen (samtidigt som hans magfett släpar i marken... ) .

Ska jag trycka i han massa c-vitaminrika grönsaker och frukt? Men samtidigt, vill jag ju få ner hans vikt.. Hö, 1 matsked pellets och mycket grönsaker varje dag? Låter detta rimligt? :crazy:
Veten har ju stängt nu och har inte öppet förens på tisdag.

Just nu gör han en liten makeover på sitt trähus. Fönstret är tydligen för litet. Har även slängt in lite toarullar. Väldigt poppis! :D
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Hellre minska på pellets och öka på grönsaker tycker jag! Men om du misstänker C-vitaminbrist kan du gå till apoteket (eller typ Ica) nu och köpa vanliga c-vitamintabletter så att du är säker på att han får i sig det han ska ha just för stunden. Vitamintabletterna kan du lösa i vatten.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Fast, cvitamin försvinner/minskas i ljus väl? Och brustabletter innehåller sötningsmedel, vilket inte känns som en hållbar lösning.

Har googlar lite rundor och på ett annat forum! Ska försöker få i sötsaken lite askorbinsyra och hoppas på det bästa!
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Att droppa lite c-vitamin (finns för marsvin) på någon god grönsak kan vara bra, om det äter det! :p

Pellets är helt onödigt, men vill du ge är mitt tips att strö ut det i buren, inte i någon matskål, så blir det mer sysselsättning (vilket även kan vara ett tips med grönt som ges- sprid ut! matskålar är överskattade! :) )


Förresten, såg på bilden att du har en kräcker-stång till honom, den är också onödig om du vill ha ner honom i vikt! :p
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Knäkstången fanns med i buren när jag hämtade han igår! (då denna bilden även togs!) Tänkte att han skulle få en sista natt med den . :angel: Nu är den borta ;)

Har även hört att vissa droppar denna vätska rätt i munnen på dem varje dag. Men det känns lite som ett tråkigt moment att gå igenom varje dag. :crazy:
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Jag har nu i snart en månad tryckt i mina råttor medicin med spruta i munnen två gånger per dag. De hatar mig tills de får lite mys eller godis, så de överlever. Men självklart, får du honom att äta den från någon god grönsak så är det ju mycket roligare för er båda två ;)
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Ja, vitamin c är relativt instabilt så det är både dyrt och slösaktigt att ge vitamindroppar i vattnet vilket ofta rekommenderas. Däremot som en engångskur i munnen kan det vara bra för att avvärja en pågående c-vitaminbrist. Då vet man att marsvinet fått i sig ordentligt av vitaminet vilket ju kan vara svårt att försäkra sig om ifall man bara ger grönsaker. Askorbinsyra är ännu bättre, det är ju ren c-vitamin, om det inte blir för surt för lillen :)
Men i längden tycker jag att man ska se till att ge ordentligt med grönsaker istället, det är mer hållbart.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Men i längden tycker jag att man ska se till att ge ordentligt med grönsaker istället, det är mer hållbart.

Kunde inte hålla med mer. Minns inte när mina marsvin fick extra c-vitamin som tillskott senast, måste vara år sedan och nu är de äldsta två 6 år.

Fri tillgång på hö och vatten och så dagligen grönsaker är vad de får.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Mina marsvin roar sig själva med att busa tillsammans, i alla fall de yngre. Något som annars uppskattas är när man skär frukt eller grönsaker i små bitar och sprider ut över golvet (eller en filt, för att få mjukt att gå på och lite upphöjningar att gömma vid) - då kuttrar de glatt runt och letar.

Som jag skrev ovan, fri tillgång på hö och vatten, grönsaker. Mina får aldrig pellets mer än någon gång, som godis. Kattgräs är väldigt populärt på vintern :d.

Köp en liten bebiskompis. Har du lite koll på marsvin kan du köpa från djuraffär tycker jag, om du vet att de är bra. Annars från uppfödare som kan bistå med lite kunskap och se till att det verkligen är en hane.
Alternativt kastrera han du har nu och köp in en hona som kompis.

Han var jättesöt, förresten ;).
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Noooooooooooo ang. syntetisk c-vitamin. Det kan förvärra c-vitaminbristen eftersom kroppen reagerar olika mot syntetisk vs äkta vitamin. Ge c-vitamin rik kost istället.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Oj det där har jag aldrig hört. Betyder det att det alltid är skadligt att äta c-vitamintabletter? Det rekommenderas ju ofta. Har du nån källa? (så att man kan läsa mer).
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Hittar inte källan just nu *nyss vaknat* men i jakten på det kom jag över följande text som matchar rätt bra:

"Att ge vitamin tillsatser i vattnet/på maten är totalt onödigt och det räcker inte för att tillgodose marsvinens c-vitaminbehov eftersom c-vitamin försvinner efter en liten stund i dagsljus.

Marsvin ska ha c-vitaminrika rönsaker dagligen; tex vitkål, persilja, paprika, morötter, blomkål, grönkål. Minst två av dessa grönsaker bör man ge dagligen. Ger man det i "lagom" mängd behövs inga andra vitaminkällor utan de får i sig vad de behöver (ca 10 mg c-vitamin/kg kroppsvikt).

Utöver dagliga grönsaker ska de ha fri tillgång till hö och frikst vatten.
Jag anser personligen inte att vatten med tillsatser i är frskt och jag tycker att marsvinen förtjänar att få vatten som är friskt."
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Fast det där matchar väl inte det minsta med att syntetiskt c-vitamin kan förvärra bristen?

(ska ändå tillägga att jag håller med om att det oftast är onödigt att ge, men det du skrev nu är en sak, det du skrev innan en helt annan...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp