Bukefalos 28 år!

Jag har blivit marsvinsägare!

Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Morötter innehåller inte direkt c-vitamin, däremot broccoli innehåller MASSOR med c-vitamin. Mina får vitkål och broccoli, och sen morötter och gurka/isbergssallad som mums.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Noooooooooooo ang. syntetisk c-vitamin. Det kan förvärra c-vitaminbristen eftersom kroppen reagerar olika mot syntetisk vs äkta vitamin. Ge c-vitamin rik kost istället.

Jag skrev att det måste vara flera år sedan mina marsvin fick c-vitamintillskott, om du läser.
De äter mycket frukt och grönt istället.
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

När jag hade marsvinsuppfödning så gav jag aldrig syntetisk c-vitamin.
Det var grönsaker i form av persilja, broccoli och vitkål som alla tre innehåller MASSVIS med c-vitamin.
Misstänkte jag dom inte fick i sig tillräckligt vid ytterst få tillfällen så strödde jag askorbinsyra (hittar du oftast på kryddhyllan i mataffären) över grönsakerna.
Sen kan du sprida ut maten i buren lite grann så han får röra sig för att få tag på den. Ha t ex vatten flaskan i ena änden, höet i andra och lägg grönsaker lite här och var i buren och uppe på hustaket. Då uppmanas han att röra på sig!
 
Sv: Jag har blivit marsvinsägare!

Han har fått broccoli och paprika nästan dagligen sen har kommit hit! Lite persilja då och då. Har även gett cvitamintillskott (naturligt framställd - inte syntetisk!) på lite basilika varje dag, direkt ifrån handen. :D

Har börjat se framsteg. Mycket villigare att gå och röra på sig. Höfterna har han börjat lyfta bättre och går rätt bra nu. :love:

Just nu snackar han med dammsugaren (?!?!) och tuggar en pinne på golvet. Charmknutte deluxe. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp