Jag har blivit rädd !

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare AidaMary
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 028
A

AidaMary

Har ridit i 15 års tid men nu på senare tid har jag blivit rädd för att rida och sköta hästar:confused: :cry:
Min häst har tyvärr tagit över och kör över mig.
Jag har ingen som kan hjälpa mig så jag kommer med stor sorg att sälja hästen och sluta med hästar.....
Vad jag önskar att jag hade kvar samma styrka och tuffhet som i början när jag red.....
Hur kunde det sluta så här???Älskar ju allt som har med hästar att göra....
Är det någon här som varit rädd men som kommit igång med ridning igen? I sådana fall hur gjorde ni?

Sv: Jag har blivit rädd !

ligger en tråd precis över din om det här...

jag brukar inte heller se sånt. har fått massa irriterade inlägg när jag startat trådar som redan finns:angel:

vi är i ungefär samma sits....
Min häst har insett att det är han som bestämmer tyvärr och han han högg mig i magen i Fredags vilket resulterade i 7 timmar på akuten med 45 stygn.
Har ALDRIG varit dum mot han eller ens höjt rösten utan försökt ignorera när han gjort dumheter och belönat när han gjort något bra.
När det kommer till ridningen så gick det ganska bra i början men sen vart det så att jag är mer på marken än på ryggen.Han har kommit på att det är lätt att komma undan arbete när han stegrar och bockar med mig flygandes i luften.
Så nu rider jag inte han mer utan går bara promenader med han.
I boxen går han antingen till anfall eller vänder rumpan till och försöker sparka.
Han har inte ont eller är sjuk han har bara i stort tagit över...

vi är i ungefär samma sits....
Min häst har insett att det är han som bestämmer tyvärr och han han högg mig i magen i Fredags vilket resulterade i 7 timmar på akuten med 45 stygn.
Har ALDRIG varit dum mot han eller ens höjt rösten utan försökt ignorera när han gjort dumheter och belönat när han gjort något bra.
När det kommer till ridningen så gick det ganska bra i början men sen vart det så att jag är mer på marken än på ryggen.Han har kommit på att det är lätt att komma undan arbete när han stegrar och bockar med mig flygandes i luften.
Så nu rider jag inte han mer utan går bara promenader med han.
I boxen går han antingen till anfall eller vänder rumpan till och försöker sparka.
Han har inte ont eller är sjuk han har bara i stort tagit över...

Men herregud vem som helst skulle bli rädd.....:eek: :eek:

Sälj skrället eller lämna på foder till nån tuffing och skaffa dig en trevlig gosapa tills du får upp självförtroendet igen.........den här :devil: hästen är inte lika med alla hästar...........

Styrkekram

var inte det du som skrev i min tråd att man inte skulle sälja en häst som man hade problem med innan man löst problemet? För då skapade man en problemhäst eller nått sånt.. Eller vad det någon annan? ursäktar om du är nån annan:o

Tyvärr så har jag nog inte PONDUS för att ha hand med hästar.
Har fått höra att jag måste bli hårdare mot han men vet med mig själv att han blir värre då.
Men nu har det blivit så att jag blivit rädd för ALLA hästar bara de lägger öronen bakåt så......
Det är så tråkigt bara att det skulle sluta så här....

Han kommer eventuellt att säljas till helgen av en kvinna som är van med hästar med "problem"
Då jag inte klarar av han,det är bara det att jag nog inte klarar av någon häst så som det ser ut nu:cry:
kommer inte heller skaffa mig en ny.:cry:
Det känns bara så ootroligt ledsamt och det känns som hjärtat brister..
Kommer verkligen sakna "hästlivet"

Jag är ju i samma sitts som du. en idè slog mej förut som nog kommer passa mej iaf. köpa en liten shettis att köra med, för att inte tappa hästandet helt:idea:

Men man måste ju inte SLUTA med hästar helt bara för att man blivit rädd... man kan ju göra saker med hästar som man vet är väluppfostrade och kanske i sällskap med någon - tills man återfått självförtroendet.

Jag har varit/är rädd i perioder när något har hänt men det går att arbeta upp själförtroendet även om det tar tid och det krävs hjälp utifrån. Se om du inte känner någon som har en snäll häst som du kan vara med och pyssla med, när ägaren också är med. Efter ett tag kan du säkert våga lita på den hästen tillräckligt för att våga vara ensam med hästen också. Till sist kanske du återfår intresset för att rida/köra...för jag tolkar det som att du tappat även den biten.

Eller börja på ridskola, finns ju vuxengrupper. Tala om vad som har hänt så kan de se till att du bara får de snällaste hästarna.

var inte det du som skrev i min tråd att man inte skulle sälja en häst som man hade problem med innan man löst problemet? För då skapade man en problemhäst eller nått sånt.. Eller vad det någon annan? ursäktar om du är nån annan:o

Jag är nån annan :)

Tycker om det har gått så här långt så har man små förutsättningar att lösa det själv.........

det håller jag absolut med om. därför jag säljer min "värsting".:devil:

Jag tycker helt klart att du ska sälja hästen, då ingen av er verkar få ut nåt av att vara tillsammans.

Har du dessutom inte möjlighet till någon hjälp så är det extra viktigt att inte ha kvar hästen!
ALLA som får problem BÖR skaffa hjälp omedelbart, om de känner att de inte klarar situationen. Hästar är inte att leka med!
De är stora, starka individer med extremt snabba reflexer och lär sig snabbt hur de kan bestämma över en människa.

Som någon annan skrev tycker jag du ska börja på en ridskola, där finns det massor att 'lära sig' om man är lite hästrädd.
Där kan man få ha de snälla hästarna tills man är redo, man måste inte ha "den där hemska" hästen bara för att den behövs tas hand om.
Hur länge sen var det du red på ridskola/för tränare?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
958
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 936
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka