Jag har bytt till mig ett bekymmer

Sv: Jag har bytt till mig ett bekymmer

Du ska absoulut kolla upp honom på klinik. Måste säga att det luktar lite skumt här. Hästar som gått löp länge har ofta skador. Dessutom har den gått som promenad-häst, varför det? Det är ju klassiskt att hästar som gått en stund som promenadhästar kan gå igenom en vet.bes utan anmärkning, men när man börjar rida lite mer så går dom sönder. Dessutom är min personliga åsikt att folk som vill byta bort sina hästar många gånger gör det just för att dom kanske inte är så lätta att sälja på vanligt vis.

så du tycker denna häst gått löp länge.... ok... den är 5 år!!!

Jag har just fått hem en frisk häst från banan som sprang sitt sista löp i septmber, och han fyllde 11 i år!
Han har inga skador!! Ledsamt att du tror alla galopphästar har skador...

Jag har just fått hem en frisk häst från banan som sprang sitt sista löp i septmber, och han fyllde 11 i år!
Han har inga skador!! Ledsamt att du tror alla galopphästar har skador...

Håller med dig. Det är ju mer ett tecken på att den håller. En häst med skador skulle aldrig hålla för de påfrestningar som galoppträning och tävling innebär. Vanlig ridhästträning är ingenting i jämförelse.

En femåring som tas ur träning KAN göra det pga att den fått skador. Som femåring har den redan hunnit göra några år på banan. Jag tror inte alls att ALLA galoppörer har skador. Men här pratar vi om en individ som mkt snart efter köp blir halt. Jag tror att du egentligen också är medveten om att alla hästar i hård träning kan få skador. Jättekul att du har hittat en riktigt fin gammal kämpe, hoppas att han blir en fin ridhäst :D

Håller med dig. Det är ju mer ett tecken på att den håller. En häst med skador skulle aldrig hålla för de påfrestningar som galoppträning och tävling innebär. Vanlig ridhästträning är ingenting i jämförelse.

Tas den ur träning som femåring är det väl knappast ett tecken på hållbarhet :cool:

Du ska absoulut kolla upp honom på klinik. Måste säga att det luktar lite skumt här. Hästar som gått löp länge har ofta skador.

För det första kan man ju inte säja att ts häst gått löp länge. För det andra se mitt tidigare svar nr 42.

*KL*

Det här med varför de tas av banan.

Istället för att spekulera i varför med hjälp av tävlingsstatistiken, så kan man ju höra med tidigare ägare, tränare osv. Eller så gör man en grundlig klinikutredning med rtg.

För att sitta och gissa utefter tävlingsresultaten för en 'glad amatör' kan bli så fel. Hästen som startat med goda resultat, sen 'försvinner' och inte startar på tre månader och sen återkommer med goda resultat och sen 'försvinner' kan ha stått och varit knackig/konvalescent när den 'försvann', men den kan också ha varit i växtfas/Vilat etc.

Hästen som tävlat och tävlat och tävlat år ut och år in, inte en strykning, inga glapp, och sen som X-åring säljs som ridhäst kan ha en utmärkt hållbarhet och sålts pga nya stjärnr i stallet, ålder osv. Eller så tog den hårda träningen ut sin rätt och den skadades/höll inte och den såldes som ridhäst.

Det finns hästar som löper dåligt på vintern, som löper sämre på vissa underlag osv och därför har olika glapp. Och de finns de utan glapp som helt enkelt kördes slut på och sen såldes.

Och så finns det alltid de som endera redan från början tyckte att 'det här var inget roligt', eller de som lessnade efterhand.

Det ENDA jag har stor, fet varningsflagg på vad gäller tävlingsresultaten sådär direkt när jag läser resultatlistor är om hästen ofta varit struken.

Jag kan hålla med dig om att det inte är så väldigt länge (men det kan vara länge nog att hinna få skador) men jag förstod bara inte vad du menade med att det skulle vara ett tecken på hållbarhet. Förövrigt kan du läsa mitt inlägg nr.27 så förstår du säkert att jag absolut inte menar att hoppa på just löphästar utan att man alltid bör kolla upp möjliga skador för den specifika hästypen. Det vesäntliga här är väl ända att TS står med en halt häst och bör kolla upp alla fakta. Det behöver inte vara ngt fel alls på hästens historik den kan ju lika väl ha snubblat hemma i hagen. Men återigen hon har bytt sig till en häst som först gått löp och sedan varit promenadhäst, som sedan direkt efter köp är halt, man vore väl nästan galen om man inte kollade upp en sån häst. Jag kan gärna tänka mig att köpa en föredetta löphäst, det finns många exempel på hästar som blivit fantastiskt fina ridhästar och dessutom hållit i måååååånga år (jag känner en som blev 34 fräsch in i det sista).

Han vart ju sparkad, men det var på vänster bakben.
Anldeningen till att jag inte undersökte vad det var som var fel då han vart halt på HF första gången var ju att han vart bra några dagar senare.

Hur gick det med vä bak efter sparken? Var han svullen och/eller halt ngt där? Diagonal avlastning som leder till nya krämpor är ju inte helt ovanligt.

Hur gick det med vä bak efter sparken? Var han svullen och/eller halt ngt där? Diagonal avlastning som leder till nya krämpor är ju inte helt ovanligt.

Ja han var rejält svullen i benet samt halt samma dag men det gick över till nästa dag, svullande gick ner efter ca 1 vecka.
Jo jag spekulerade oxå i det att han vart halt första gången på HF pga sparkskadan. Men ok, så det kan komma tillbaka alltså?

Men men, nu är iaf tiden bokad på klniken till den 27è, nästa torsdag, synd att dom inte hade nån tid tidigare. Även om hältan skulle gå över igen som den gjorde sist så kommer det ändå att kollas upp för nåt konstigt är det, det är jag nästan 100 på.

*KL*
Det ENDA jag har stor, fet varningsflagg på vad gäller tävlingsresultaten sådär direkt när jag läser resultatlistor är om hästen ofta varit struken.

Jaha,, så om en tränare på Täby vid flertalet tillfällen under vinterhalvåret återkommande stryker en viss häst och orsaken till strykningen beror på "banförhållandet". Ska det klassas som varningsflagg för hästen eller Täbys dåliga vinterbana eller rent av ses som en mkt seriös tränare som under inga omständigheter vill riskera hästens välbefinnade i att ta ut den i lopp på otjänligt underlag???

Man kanske även bör kontrollera orsaken till att en häst har återkommande "strykningar" i sin resultatrad innan man börjar "fet flagga"

Jaha,, så om en tränare på Täby vid flertalet tillfällen under vinterhalvåret återkommande stryker en viss häst och orsaken till strykningen beror på "banförhållandet". Ska det klassas som varningsflagg för hästen eller Täbys dåliga vinterbana eller rent av ses som en mkt seriös tränare som under inga omständigheter vill riskera hästens välbefinnade i att ta ut den i lopp på otjänligt underlag???

Man kanske även bör kontrollera orsaken till att en häst har återkommande "strykningar" i sin resultatrad innan man börjar "fet flagga"

Nej, struken pga banförhållandena har jag givetvis inte varningsflagg på om det finns fog för det. Däremot om den är struken för veterinära anledningar. Vilket du nog mycket väl förstod?

Om en tränare däremot 'hela tiden' anmäler till Täby vintertid och sen stryker skulle jag fundera på varför. Det är ju ingen hemlighet hur banan är, så varför då anmäla och stryka, anmäla och stryka samma häst. Väntar på ett under?

Nej, struken pga banförhållandena har jag givetvis inte varningsflagg på om det finns fog för det. Däremot om den är struken för veterinära anledningar. Vilket du nog mycket väl förstod?

Om en tränare däremot 'hela tiden' anmäler till Täby vintertid och sen stryker skulle jag fundera på varför. Det är ju ingen hemlighet hur banan är, så varför då anmäla och stryka, anmäla och stryka samma häst. Väntar på ett under?

Täbys banan kan vintertid ena dagen vara superfin för att nästa dag vara en ren katasrof och det är en hemlighet som inte ens SMHI med säkerhet kan svara på. E du me???

Oj,,, du Quota mig trots att jag ligger på din Ignore List.:rofl:

Du allt bra nyfiken i alla fall vilket jag tidigare har förstått.:angel:

Senast ändrad:

Täbys banan kan vintertid ena dagen vara superfin för att nästa dag vara en ren katasrof och det är en hemlighet som inte ens SMHI med säkerhet kan svara på. E du me???

Oj,,, du Quota mig trots att jag ligger på din Ignore List.:rofl:

Du allt bra nyfiken i alla fall vilket jag tidigare har förstått.:angel:

SOm jag skrev till axel i annan tråd idag, så just nu är alla (ni var tre) borta från min ignorelist. Det är valfritt om man vill hålla sig därifrån fortsättningsvis också eller ej =)

Oavsett hur banan är dag från dag kvarstår ju faktum att de flesta hästar inte stryks 'stup i kvarten' på grund av banförhållandena. Så jag skulle ändå undra (om än inte rödflagga) om samma häst ströks gång på gång.

Ville bara berätta hur det gick på kliniken igår(torsdag).

Det gick bättre än vad jag trodde att det skulle göra. Han har bara överansträngt benet därav hältan, vart sprutad med tuppkam och vila en vecka sen skrittas igång lite och sen återbesök för att se om han behöver sprutas igen.

Skönt att det inte var värre än såhär. Hoppas han kan vara hel nu framöver så man kan komma igång o rida honom för det behöver han verkligen.

Men tack alla för era svar o synpunkter:bow:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 091
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 338
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur