Jag har köpt mig ett projekt :)

-Catherine-

Trådstartare
Jag fyndade mig en vagn idag som jag ska ställa iordning i vinter. Flaket är väl det som är i sämst skick, det är rötskadat så allt där byter jag ut och gör en bättre kuskbock.

I övrigt så ser chassit, fjädringen och skaklarna ut att vara i mkt gott skick, krävs mest lite slipa & måla.

Hjulen däremot, de vill jag byta ut, de känns för stora och tunga så jag vill hellre ha några andra hjul av mindre dimension. Jag tror det är 15" opelfälg på den nu (4/100) så det borde vara ganska enkelt att byta hjulen.

Men en sak funderar jag över och det är svängelns placering, jag hittar liksom ingen naturlig plats för den. Jag tror inte att det ens suttit ngn sådan på den.
Tips & råd på var det kan vara lämpligt att placera en svängel?

Ponnyn kommer att dra vagnen med loksele om det kan ha ngn betydelse för svängelns del :)

Halvdålig bild på mitt fynd, jag har inte hunnit lyfta ned den från släpet än, ska göra det imorgon och ta lite bättre bilder :)

183872_10151487307269428_1587735192_n.jpg



Undras vad det är för vagn? Den ser inte ut som ett typiskt hemmabygge ändå, den har fina smidda insteg på sidorna och svängkransen känns även den som välgjord. Fjädringen överraskade mig glatt, den kommer jag att gott mig åt mkt på våra grusvägar :)
 
Sv: Jag har köpt mig ett projekt :)

en vanlig trilla som man bytt hjul på :det finns massor ute på gårdarna ,till låga priser .Skaffa en i bättre skick med medföljande säten och byt hjul så du kommer lägre .En med dåliga hjul är skrot ocg skall betalas därefter
 
Sv: Jag har köpt mig ett projekt :)

Svängeln gick till framaxeln med en upphängning längre fram. Här uppe användes svängel endast i undantagsfall.
 
Sv: Jag har köpt mig ett projekt :)

Jag har i princip fått den gratis så priset kan jag inte alls klaga på :)
Säten gör jag själv, jag är inte helt ohändig. Det skall bara vara en kuskbock dessutom, jag vill strippa alla kilon jag kan.

Hmm..jag får kika lite mer på det där med svängeln då, det känns som om jag ändå vill ha dit en sån..men jag kanske är för färgad av "bröstseletänket"?
 
Sv: Jag har köpt mig ett projekt :)

här uppe kördes det alltid med lätt loksele eller arbetsselen men linor/svängel är att föredra.Vissa skakeltyper (bla dina)glappade lite så dom fungerade som svängel.
 

Liknande trådar

F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 453
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp