Bukefalos 28 år!

Felbalanserad rockard - hjälp

F

Fozzie

Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för nuvarande:

*Skaklarna slår i trav, upp och ner, hästen gillar det inte så nu kan vi enbart skritta. Det blir bättre om medpassageraren sätter sig på golvet i vagnen.. :D Men den strävar fortfarande upp och ner så det blir ryck i däckeln och hästen får obehag..
Jag ser att sitsen är bakom hjulen, vi som åker bör väl egentligen sitta mitt på hjulen för bästa balans?
Ja har flyttat fram sitsen ca 1 dm men är det värt att prova flytta fram den mer.

Men vikten i skaklarna på den höjden är redan 13 kg, så flyttar jag fram sätet så blir det ju ännu mer väl? Det är en rejäl nordsvensk som drar och jag använder loksele med bågdäckel med rejäla putor (och hög skakelnifästning, från Tärnsjö). Flytta fram sätet + höja skakelfästena blir ju dumt också för då blir det ju samma bakvikt.

Andra problemet: skakeln pressar framåt och petar hästen i sidan nästan fram i bogen när han vänder snävt.. Vad är felet och går det alls att åtgärda, för långa skaklar, annat? Kanske justera draglinornas längd eller något.
Japp jag kör såklart med svängel, linor baksele och försöker köra så väl avvägt jag kan med detta. Skaklarna har stora "maratonöglor" så de kan röra sig fritt.

Annars får jag skaffa en annan vagn för så här kan vi nu inte köra alls! Kan skicka PM med bilder om nån vill klura lite.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Denna typen av problem har man ju alltid i viss mån när man kör 2-hjuligt men visst går det väl oftast att göra det bättre men av denna anledning så kör vi helst 4 hjuligt.

Menar du att du har vikten 13 kg med kusk och groom på vagnen? För mig låter det som att eftersom den slår upp och ner så har du för lite vikt i skaklarna eller att du kör på väldigt ojämnt underlag ;) För att öka vikten i skaklarna så kan en lösning vara att flytta fram sätet. Det är ju som du skriver att vikten ska ju komma över hjulen för att avlasta hästens rygg men den får ju samtidigt inte slå så det tar under magen på hästen. På en gigg kan man ju oftast flytta axeln för på så sätt anpassa vikten av kusk/groom till mankhöjden på hästen.

Bra att du har en rejäl däckel :) Att skaklarna petar på hästen när man svänger ser man ofta. Om man har en ögla längst ut på skaklarna och har lagom spel med hjälp av baksele och draglinor så kan man ju minimera det. Har man en längre bit skakel framför selfästet så bör det vinklas utåt så att hästen har plats att böja sig. Det är ju väldigt individuellt hur stort behov hästen har att böja sig när du svänger och hur snäva svängar du tar men om du kollar i maratonkörning så får en axlade ekipage ta mycket större svängar pga av att hästen helt enkelt inte kan svänga runt pga skaklarna.

Svårt att råda generellt så du får gärna lägga in bilder.
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Tack för dina svar, ja det är ju ofta så med 2-hjulare det håller jag med om men i detta fallet är det lite för mycket slå och dänga upp och ner, vi kör nästan bara på jämna grusvägar när vi kör i trav, offroad blir det bara skritt än så länge och galopp är inte att tänka på i denna rockarden nu.

Nej, vikten har jag tagit med en hövåg längst ut i skakeln, utan kusk o groom i. Mätt hur högt skakeln sitter på hästen, sedan hållt den i vågen i samma höjd när vagnen är frånkopplad. Ska väga om igen när två pers sitter i, blir nog en aning lättare då där fram har jag en känsla av, nu när jag tänker på det :o :angel: Det blir ju så om sätet är för långt bak och man sätter sig *slår sej lite för pannan*

Ska upp till stallet strax så jag ska kika lite på sätet och se om man kan få fram det en bit till, det borde gå annars får jag bygga om hela sätet (är en plyfabänk så ine allt för svårt).

Mm jag ska ta nya bilder så fort jag hinner - det kommer!
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Det går även att montera vikter i framkant där du har fötterna.
Det gjorde jag på min första vagn. Jag hade 2 järnplattor ca 1 cm tjock som jag satte i stället för "stänkskyddet" framtill. De fungerade alldeles utmärkt o man tänkte inte på att de satt där, utseendemässigt.

Ett annat alternativ kan vara att fylla sand i skaklarna för att de ska bli tyngre.

En kuskkil kan också hjälpa till att förflytta tyngdpunkten framåt...

En liten bild skulle som sagt inte skada heller..... Lycka till!
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Ja det kan ju förklara lite. Ja väg när du har 2 personer på vagnen och så får du se lite hur den beter sig "där framme" när personerna luta sig bakåt och frammåt eller flyttar rumpan lite ;)
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Nu har jag vägt om.. :D
Utan pasagerare 13 kg
Med EN pasagerare 7 kg.. Denne fick även kliva av och på medan jag höll i vågen och det var rejäl skillnad så mkt lättare det blev med "last" i.

Så ja, med två passagerare lär det bli ÄNNU lättare?!

Har moterat bort sätet igen och upptäckt att man kan flytta fram det ca 8 cm ytterligare utan att behöva göra några större ingrepp (fler hål bara). Då blir sätet precis ovan hjulen.

Sen går det inte längre för vagnen är inte byggd för det så då får ma inte plats med benen om man flyttar fram sätet mer. .

Så då är det nog vikter som gäller eller vangbyte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Ja det var det jag misstänkte att du har för lite tyngd i skaklarna när du har passagerare på.

Jobba på ;) Det ger resultat!
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Hoppas det! Det är bra att skriva vad man tänker på ibland, plötsligt har man fått en ljus idé.
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Järn är ett fantastiskt material det går att svetsa värma böja borra kapa och förstärka ,kolla om det går att flytta hela korgen eller hjulen ,en kompetent person kan åstadkomma underverk.
 
Sv: Felbalanserad rockard - hjälp

Jag har även upplevt en annan sak...även om jag har 20 kilo i skaklarna sp hade jag skaklarna i spänn och då hoppade de som bara den! Mina skaklar på den ponnyrockarden var även fjädrande så de vibrerade och när hästen gick i en viss takt ökade vibrationen i skaklarna att de trycktes uppåt och "vobblade". Den är numera min skritt och galoppvagn, för då funkar den. :)
 

Liknande trådar

Körning Nu har snart hela sommaren gått och jag rodde att vi idag äntligen skulle göra en premiär-tur med vagnen men icke! Köpte en billigare...
Svar
4
· Visningar
2 068
Senast: Vimsan
·
Körning Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: schelin_j
·
J
Körning Hoppas på att kunna få lite hjälp från er körfolk härinne!:) Jag köpte shettis för en dryg månad sedan och har sedan dess dammsugit...
Svar
16
· Visningar
4 200
Senast: JennyK
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp