Jag har kört fast och behöver hjälp

Ela

Trådstartare
Min hund är oftast kul att jobba med och passar mig perfekt. Hon kan i princip alla moment i lydnadsklass 1 och vi tränar även en hel del trick med sikte på att eventuellt starta en freestyle tävling.

Problemet är att hon bara vill träna när det passar henne. Har hon inte lust så "kan" hon inte ens sitt. :devil: och jag blir frusterad vilket givetvis inte ger oss något plus.

Hur kan man höja motivationen hos henne? och hur får jag henne att orka/vilja träna mer/längre perioder?

Nu vet jag som sagt att hon inte är ngn brukshund men visst måste jag ändå kunna skapa mer motivation hos henne?
Tacksam för tips!

Sv: Jag har kört fast och behöver hjälp

Glömde säga att hon inte alls är intresserad av typ kamplekar bollar osv...

Men kanske kan man även jobba upp även föremålsintresset?

Vad har du för belöningar på henne?
Jag skulle absolut jobba upp föremålsintresse!
Du kan t.ex. göra så att du väljer ut en speciell leksak, som du bara har när du tränar. Denna leksak ska vara helig för dig. Du kan ta fram den och leka med den, helst kasta den till någon annan (om du har någon sambo eller familjemedlem som kan hjälpa dig med detta) och ni kan kasta den till varandra. Låt inte hunden fånga leksaken utan stoppa undan den och gör om proceduren några gånger, förhoppningsvis kommer hunden snart att undra vad sjutton det är för grej som är så himla rolig :D

När du sedan låter hunden börja leka med leksaken så ska du vara noga att det alltid är du som avbryter leken. Låt aldrig hunden tröttna först!

Det är så här jag har lärt min hund att kampa och busa med mig. Man vet aldrig vad som fungerar, men det är värt ett försök? :) När man har en "svårmotiverad" hund är det iaf A och O att ha något som är värt nånting för hunden. Om detta är godis kan man prova med externbelöning för att höja motivationen. Dvs att du använder dig av en skål, lägg en gotte däri. Sen kör du något moment och när du är nöjd så säger du varsågod.
Dom flesta hundar tycker, av någon anledning, att det är roligare att springa och få godis än att få det från mattes/husses hand.

jag skrev ett liknande svar för inte så länge sedan (var det till dig priscilla?) och jag skriver samma igen.

* om hunden inte vill ha roligt med dig så får den inte ha roligt alls. lägg den, bind upp den eller lås in den, se bara till så att hunden inte har möjlighet att roa sig själv. när hunden ser lite sugen ut igen, så erbjuder du aktivitet igen. men inte innan dess.

* träna engagemang. ett bra sätt är att klicka på allt vad hunden gör, bara den rör sig, och göra enkla targetövningar. det är ett bra sätt att sätta lite fart på alla hundar, men framför allt de lite slöa eller okoncentrerade.

* locka och pocka aldrig, muta aldrig. hunden lär sig snabbt att den kan gå och lata sig medan du jobbar häcken av dig. en för hunden alldeles utmärkt arbetsfördelning...

* träna korta pass, traggla inte. du har en erkänt svårdresserad ras, de tröttnar väldigt snabbt på att göra samma saker om och om igen. lägg hellre upp träningen så att du tränar 5 min 4 gånger om dagen, än 20 min i ett svep.

* varva långsamma moment med fartövningar. det blir lätt lite träigt att träna ställanden och lägganden, även för en väldigt arbetsvillig hund. kör t ex lite inkallningar, hopp över hinder eller tasstargetövningar.

*försök hitta en riktigt bra belöning. det går att träna med enbart godis och komma hur långt som helst, men det blir ju roligare om man kan leka lite också. kanske gillar den en viss sorts pipleksaker, eller ett kaninskinn som du drar i ett snöre för att trigga jakten?

* träna engagemang. ett bra sätt är att klicka på allt vad hunden gör, bara den rör sig, och göra enkla targetövningar. det är ett bra sätt att sätta lite fart på alla hundar, men framför allt de lite slöa eller okoncentrerade.

Det ska jag prova på min lille som tenderar att tänka lite för mycket:angel: Att shejpa honom är som att titta på målafärg som torkar... han är fullt engagerad, men lägger nästan all energi på att fundera istället för att bjuda på beteenden.. hade gärna sett att han vågade prova lite mer:)

Tack för ditt svar

I dagsläget har jag bara godis som belöning och vissa dagar är det inte tillräckligt gott för att räcka som motivation.

jag skrev ett liknande svar för inte så länge sedan (var det till dig priscilla?) och jag skriver samma igen.

* om hunden inte vill ha roligt med dig så får den inte ha roligt alls. lägg den, bind upp den eller lås in den, se bara till så att hunden inte har möjlighet att roa sig själv. när hunden ser lite sugen ut igen, så erbjuder du aktivitet igen. men inte innan dess.

* locka och pocka aldrig, muta aldrig. hunden lär sig snabbt att den kan gå och lata sig medan du jobbar häcken av dig. en för hunden alldeles utmärkt arbetsfördelning...

* träna korta pass, traggla inte. du har en erkänt svårdresserad ras, de tröttnar väldigt snabbt på att göra samma saker om och om igen. lägg hellre upp träningen så att du tränar 5 min 4 gånger om dagen, än 20 min i ett svep.

* varva långsamma moment med fartövningar. det blir lätt lite träigt att träna ställanden och lägganden, även för en väldigt arbetsvillig hund. kör t ex lite inkallningar, hopp över hinder eller tasstargetövningar.

*försök hitta en riktigt bra belöning. det går att träna med enbart godis och komma hur långt som helst, men det blir ju roligare om man kan leka lite också. kanske gillar den en viss sorts pipleksaker, eller ett kaninskinn som du drar i ett snöre för att trigga jakten?

Tack så hemskt mycket för ett bra svar, mycket att tänka på och ta till sig.

Jag tror på att träna kortare stunder många gånger håller jag nog på för länge. Kanske ska jag ta pauser och sätta in henne i exempelvis bilburen så hon får ha tråkigt däremellan.
Dessutom får jag ju snart hem valpen och då har jag ju två att träna och kasnke hinner hon då bli lite avundsjuk.

Jag vet faktiskt inte vad du menar med tasstargetövningar :o, har du ngt tips på hur jag kan jobba med detta?

tänk på att aldrig klicka stillastående i engagemangsövningarna! du kan också få hunden att röra sig genom att kasta iväg godisen och klicka att han rör sig påväg bort till godiset, eller att han rör sig mot dig efter att han ätit upp den. en annan variant är att ge godiset väldigt nära dig, alltså helt tätt inpå. de flesta hundar kommer då spontant att backa undan efteråt, klicka det och kasta belöningen bakom hunden för att förstärka rörelsen.

jag tror det handlar om att man lägger ribban för högt och inte klickar på de små små beteenden som hunden faktiskt bjuder på.

det är väldigt poppis med musmattor som man lär hunden stampa på (man får börja med visat intresse, och kanske att den duttar med nosen, och att den råkar röra sig över mattan). för att det ska bli ett fartigt moment kastar man belöningen omväxlande åt höger och vänster så hunden springer mot mattan, stampar, och fortsätter åt samma håll. hänger du med eller förklarar jag för luddigt? man kan också skicka hunden rakt från sig och sedan kasta en boll eller köttbulle över huvudet på hunden. boll är lättast, det är svårt att kasta köttbullar så långt ;).

*illustrerat*

_MG_2238.jpg

Okej då tror ja att jag är med. :laugh:

När jag lärde henne tända och släcka ljuset använde jag en post-it lapp som hon fick lära sig dutta med nosen mot sedan förde jag över det till ljusknappen, är ju lite åt det hållet fast med tassen.

Ska offra musmattan här och testa lite sen. Måste kunna underlätta inlärningen sedan med fjärrdirigering och rutan.

KAN göra. Problemet är inte att få dem att lubba till musmattan, utan att fortsätta lubba dit när musmattan är borta.

tänk på att aldrig klicka stillastående i engagemangsövningarna! du kan också få hunden att röra sig genom att kasta iväg godisen och klicka att han rör sig påväg bort till godiset, eller att han rör sig mot dig efter att han ätit upp den. en annan variant är att ge godiset väldigt nära dig, alltså helt tätt inpå. de flesta hundar kommer då spontant att backa undan efteråt, klicka det och kasta belöningen bakom hunden för att förstärka rörelsen.

jag tror det handlar om att man lägger ribban för högt och inte klickar på de små små beteenden som hunden faktiskt bjuder på.

Tack för tips! Ska provas idag;) Ja, jag är säkerligen en stor del i "problemet":o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 290
Senast: Sasse
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 446
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 661
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka