Jag kan inte rida "min" häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mariqa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 618
M

Mariqa

Jag kan inte rida \"min\" häst!

Rider sen några år tillbaka ett Vbl, jag har alltid haft problem med att få honom att gå i fin form, han kröker fint på nacken och bjuder bra på bettet med bakdelen är nere i Kina :confused: och han har svårt att bära upp ryttaren med ryggmusklerna.
Jag har alltid trott (tror?) att det beror på att han inte blev så mycket dressyrriden innan jag började med honom och aldrig har lärt sig att gå i rätt form och har därför inte dom musklerna. Jag har tränat jätte mycket med att försöka få upp hans ryggmuskler genom att klättra och gå i besvärlig terräng, men det verkar inte hjälpa.
Som igår när jag var ute och red; han går fint några steg, man känner att "han är på väg" men sen släpper han allt och börjar "fladdra omkring" ökar traven eller ibland även byter över till pass eller börjar galopp.
Att han är fd travare kanske har en inverkan på honom.
Fast just nu känns det som om det är Mig det är fel på, att jag rider honom fel, att jag inte har kapacitet nog att klara av honom. Jag har aldrig ridit för någon auk. tränare med honom, men väldigt duktiga ryttare, då har vi dock mest koncentrerat oss på att få bort passen som han ofta använde sig av förr istället för trav (vilken nu idag nästan är helt borta) dom har då sagt att dom tycker att han går fint, men det känns inte så. Har jag kanske för stora krav på honom? han är en 17årig "skogshäst"? :confused:

Bilder på Furir mfl.

Re: Jag kan inte rida \"min\" häst!

Hur fungerar han i skritten?
Det är kanske där du måste börja och när den fungerar
problemfritt så går du vidare..
Tömkörning är ju perfekt förresten :)

Sen så ser det ut som om sadeln ligger lite för långt fram.
:)

Ursäkta & förlåt..
men varför måste man rida med böjd hals på en 17 årig
travare.
Kan du inte släppa litet av dressyrtankarna och njuta av
hästen i naturen.
med lösare tyglar så får han bättre hållning på ryggen och får med sig baken naturligt.
Låt honom sträcka ordentligt på halsen.
Jag har utgått från ett av korten där halsens böjning = :(

Vad jag förstod det som så var det just "rätt" ridning Marika var ute efter.. och inte fixeringen på halsen (?) Och det tycker jag hon ska fortsätta sträva efter oberoende hästens ålder om den mår bra. :)

Sen utesluter ju inte det ena det andra, så rida i skogen och njuta av naturen samtidigt som man strävar efter att få hästen att jobba "rätt", med hjälp ngn dag i veckan är väl topp! :idea:

Jag håller med Klensy!
kan inte du och hästen bara njuta tillsammans
du behöver inte ha så hårda krav
som du själv också antyder.
För vem blir glad av det?
Varken du eller hästen.
Endast i all Välmening :love:

Du skriver att han går fint några steg och sen fladdrar iväg. Det tolkar jag som att han orkar exakt "några steg" sen klarar han inte mer och då fladdrar han.

Mitt råd är alltså att få honom avslappnad, aktivera bakbenen så att han tar dom med sig i skritten sen be om några travsteg och sen sakta av. Och berömma massor. Poängen är alltså att du saktar av innan han blir trött, så att han slipper misslyckas.

Jag skrittade min travare i ett års tid för instruktör. Avslappnad skritt, loss på bettet, få honom att orka gå böjd och ställd, sen öppnor och sluta och efter det började vi med några steg i trav. Han orkade exakt tre underbart mjuka schwungiga taktmässiga travsteg. Efter cirka ett års träning.

Men vilken känsla det var!

/Jane

hästen behöver gå i avslappnad form för att kunna bygga rätt muskler för form. Samtidigt behöver hästen rätt muskler för form för att kunna gå i avslappnad form.

Så att träna upp en omusklad häst är verkligen en hönan-eller-ägget-historia.
Arbetet bör innehålla muskelbyggnad och smidighetsträning (tex klättring och lös gymnastikhoppning) men det är minst lika viktigt att även bygga upp hästen mentalt, dvs stärka motivationen och positiviteten till max.
Träningspassen måste hållas korta men intensiva. Med intensiv menas i det här fallet att man inte går runt och småtjatar. Bestäm dig för en mycket enkel övning och träna den genom att ge tydliga (men mjuka) signaler, som ökas tills hästen ger efter !om så bara en ansats åt rätt håll! . Då ska fullständig eftergift ges.

Att bygga om kroppen tar på krafterna, oavsett om man är människa eller häst. Men genom att man börjar gilla tränaren/träningen, så öar också arbetslusten. Då man ger hästen stor respons på minsta lilla steg i rätt riktning, så ökar man också dess vilja att klara av fler och fler steg. Alla vill vi känna oss duktiga, hästar knappast något undantag. Känner vi att vi kan och klarar av det som bes av oss, så stärker det självkänslan och motivationen.
Och då vår tanke är positiv, så smittar det av sig på kroppen och tilsammans får det oss att prestera det bästa vi kan.

Jag har utgått från ett av korten där halsens böjning = :(
Jag tror inte att du läste mitt inlägg ordentligt, halsen struntar jag i, det är han som söker sig ner, jag sitter inte om kämpar med att få ner huvet, utan mer att försöka få honom att hålla sig på angivet spår/volt etc :crazy:
Antar att du menar kortet där min syster rider, det leker han mer bara med bettet, hon är helt nybörjare så hon satt mest bara på honom så vi hade inte ens försökt med ngt...men tanken var bra...

har du kollat up om han får ont i ryggen av sadeln när han är på väg upp i en bättre form, kanske är så att sadeln ligger bra när han jobbar som han e van vid att jobba, utan ryggmusklerna, och när han då börjar använda sig av ryggmusklerna så känner han att det där vart obekvämt och går därför tillbaka till sitt ursprungs lägge.

Jag tycker att du ska fortsätta med att rida ut i skogen, besvärlig terräng, klättring, utan så stora krav på form. Det du säger om att han går några steg och sedan fladdrar iväg tyder ju på att han är på väg, men inte orkar behålla formen. Det tar ju lång tid att bygga muskler, och det är ett långt arbete.
Fortsätt du och ha tålamod med honom. Tillslut kommer det, var så säker.

Jag själv har ridit en nordisdam som inte blivit riden så mycket, regelbundet, och låter henne gå i sin egen form utan krav från mig. Jag jobbar med lösgörande övningar och rider enbart i skogen, tempoväxlingar. Ibland känner man att hon släpper till och söker sig neråt, höjer ryggen och trampar under sig i skritten främst. Då är man lycklig.

hm.. rid på ordentligt framåt och strunta i om halsen är böjd hit eller dit. det viktigaste är ju att han inte får ont i ryggen när du lyckats få honom att gå framåt med hela kroppen kan du väl börja tänka på resten...?

Jag ser att du rider på ett pessoabett....
Det är viktigt att ha koll att hästen verkligen arbetar med ryggen och inte bara knäpper av i nacken vilket det är lätt för dom att göra med dessa bett. Annars så får du väl börja om från början med hästen. Skrittövningar, få hästen i form i skritt först. Övergå sedan till traven och sist till galoppen när traven väl är befäst och stadig. Att han kör upp med huvudet är kanske för att han inte orkar bära sig korrekt längre stunder. Skynda långsamt är bästa medicinen.
Lycka Till... :D
PS: Prova flytta bak sadeln lite grann, den ser ut att ligga lite långt fram.
Det har inget att göra med att han är travare... :D

[citat jag sitter inte om kämpar med att få ner huvet, utan mer att försöka få honom att hålla sig på angivet spår/volt etc :crazy:

[/quote]

Aha...sorry...okey....va bra ;)!

har du kollat up om han får ont i ryggen av sadeln när han är på väg upp i en bättre form, kanske är så att sadeln ligger bra när han jobbar som han e van vid att jobba, utan ryggmusklerna, och när han då börjar använda sig av ryggmusklerna så känner han att det där vart obekvämt och går därför tillbaka till sitt ursprungs lägge.

Hmm, där gav du mig en liten tankeställare, jag har själv funderat lite på sadeln då han "byter ryggform" sommartid. Jag vet ialla fall så mycket att han inte har några som helst problem med ryggen då han inte för så länge sen fick besök av en pensionerad veterinär som brukar titta på honom lite då och då.
Men vad skulle kunna vara fel då? tanke på sadeln alltså? :confused:
Äh, nu är det nog dags för pappa att följa med ut och filma igen tror jag så jag kan se hur han går från en annan vinkel :crazy:

På korten ser det ut sóm om sadeln ligger så långt fram så den kanske trycker på bogbladen.

den kan vara obekväm när han skjuter upp ryggmusklerna, vilket dom gör när dom går i rätt form, kanske behöver stoppas om igen, eller så kanske du har dragit åt sadelgorden lite för hårt, beror ju helt å hållet vad man har för sadelgjord har man en med resår så är det väldigt lätt å dra åt för hårt, specielt om man har det på båda sidorna.
kan även vara att du reagerar på att nu skjuter han upp å börjar gå bra å då förlorar du konsntrationen på vad du gör, eller att du börjar spänna dig när han börjar gå bra, finns ju hur många möjligheter som helst på det hela å det går att vrida å vänta på hur länge som helst så man får se det ur trehundra olika möjliga synvinklar med mera.
vad gör veterinären för kontroler när han är där?

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 242
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka