Jag LÅter De LÄrde Tvista-hoppas PÅ Svar PÅ Min FrÅga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Investigator1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 117
I

Investigator1

Kan någon förklara skillnaderna och inverkan på dessa bett under kategorin tredelade med

Droppe
Platta
Platta + droppe
Kopparrulle
Portal

Svara gärna i gradering mildast - skarpast

Ofta får man läsa om att personer rekommenderar tredelade bett eller att deras pålle trivs bäst i tredelat men det skriver inte vilken delning bettet har. Ex: Lisas häst är en stjärnkikare, Olles häst kanske är en markgnuggare - ska då båda ha samma sorts tredelade bett.
Hoppas att någon kan reda ut det här åt mig. Jag låter de lärde tvista :banana:

Ps: Jag ser att jag har en ton i inlägget som är lite åt :devil: hållet men jag lovar, min sinnesstämning är :D

Sv: Jag LÅter De LÄrde Tvista-hoppas PÅ Svar PÅ Min FrÅga

Ja, just - jag glömde

Sprenger har ett tredelat med gummidroppe för hästar som klapprar. Och det innebär .........

:bow:

:pDet här var en mycket bra fråga, hoppas att det kommer många svar då jag tro att det kan finnas fler som undrar. Jag tror att det kan ha något med hur de viker sig i gommen, nån kanske har mer hävstångseffekt än ett annat å så vidare

Jag har ingen aning om vad de är för skillnad men hoppas någon annan kan svara för jag vill gärna veta.

Tråden kanske passar bättre på utrustning ?

Puttar på tråden lite men med full förståelse att detta var en MYCKET svår fråga :bow:

Jag har ingen aning om vad de är för skillnad men hoppas någon annan kan svara för jag vill gärna veta.

Tråden kanske passar bättre på utrustning ?

Du kanske har rätt att den passar bättre under kat: utrustning men jag satt den under den här kat. då det till stor del handlar om hur betten påverkar hästen vid ridning. Kanske är ute och cyklar?

Puttar lite igen :) över 100 besökare och ingen som vet skillnaden mellan de olika betten :confused:

jadu svarar utav egen *tappade namnet..*

Stjärnkikaren Blossom går på ett tredelat med mässing imitten med droppe och en VÄLDIGT korta låg både.

jadu svarar utav egen *tappade namnet..*

Stjärnkikaren Blossom går på ett tredelat med mässing imitten med droppe och en VÄLDIGT korta låg både.

" en VÄLDIGT korta låg både " Fattar inte ???? :confused:
Men är väldigt nöjd med svaret, då det var det första i ämnet :bump:.

Stjärnkikare = mässing droppe . Om jag förstod rätt :o

Droppe - Använder (iaf jag) på en häst som behöver "stimulans" i munnen, tex på en av våra hingstar som hela tiden vill bita och ha något i munnen. Nu leker han med droppen ist för försöker få fatt i tygeln...
Platta - skarpare än runt mittdel då plattans smala del trycks mot tungan när man tar i tyglen
Platta + droppe - kombination av ovan
Kopparrulle - svårare för hästen att lyfta bettet med tungan eftersom mittdelen rullar.
Portal - hindrar hästen helt från att lyfta bettet

Generellt är rund (oval) mittdel mildast, men det är alltid olika från häst till häst.

174 visningar och nu äntligen ett svar :bump:

Någon som har andra förklaringar på bettets olika inverkan? :confused:

Thank You CHARMEX :banana:

Grundläggande: Ju mindre anläggningsyta desto skarpare bett (samma princip som om du drar ett skärp runt midjan eller om du drar en ståltråd).
Tredelat med platta som är vinklat på högkant ger mer tungtryck än ett vanligt. Likaså gör ett tredelat med kula. Ett tredelat med liggande platta ger lite tungfrihet, och ger därmed större lantryck. Likaså med bett med port.

Vad olika hästar trivs med beror alltså - i vanlig ordning - på hur de ser ut i munnen och om de trivs med tung- eller lantryck. Skarpheten i betten beror på precis samma sak. En häst som tycker det är obehagligt med tungtryck reaggerar kraftigare på ett bett som ger tungtryck och vice versa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka