Jag måste hitta en sadel NU

bapro

Trådstartare
Håller på att bli tokig på detta med sadlar.
Hade ut en sadelutprovare till min "nya" häst som jag haft i några månader. Han hade med sig 6 olika sadlar (han säljer också) som vi provade. Den som passade bäst var en Henri de rivel. (men jag tyckte inte den satt perfekt) *perfektionist* :D Den låg jämt efter ryggen och så med lättade bak när vi drog åt gjorden. Han sa att det var för att stoppningen var så mjuk(och det är den) när de är nya och att den skulle forma sig efter hästen sedan. Jag känner mig ändå osäker, fick provrida lite i den utan läder, men det är ju svårt med en hoppsadel. Upplevde den lite liten (fastän det var 17")eftersom jag hamnade så långt fram i den (och det beror nog på att den var för hög bak) Eenligt honom skulle den "sätta" sig efter ett tag men..
Måste ha en sadel snarast då jag precis fått min såld (den var för vid åt henne) Och hästen ska tävla både nu i helgen & om 2 veckor. I helgen får hon gå med andra hästens Wintec hopp, som tyvärr inte alls sitter särskilt bra
:cry:
Jag hade velat prova fler sadlar så att man verkligen känner "YES"- DEN HÄR, men behöver ju en sadel snarast...
Ingen som vet nåt ställe på internet eller så som skickar sadlar till dig & du får skicka tillbaks de som inte passar????
Eller någon som har något annat förslag???
Vi har nämligen inga fler sadelutprovare i närheten ...
Kan ju köpa sadeln vi provade ut så länge, men det kändes som sagt inte helt OK!
HJÄLP! :crazy:

Sv: Jag måste hitta en sadel NU

skulle akta mig väldigt noga för att köpa sadel av ngn som bara hade med sig 6 st sadlar, det låter ju som om han prackar på dig den som passar MINST dåligt så att säga, bara för att NÅGON ska "passa" och få sålt. Det SKA kännas som du önskar, att "ja" den här passar mig! Det är ju förutom hästen också ryttaren som ska känna att det känns vettigt att sitta i sadeln!

skulle inte köpa...
oavsett träningar/tävlingar etc. då får man kanske skippa dessa faktiskt, i väntan på att hitta rätt sadel. är du säker på att det inte finns NÅN annan sadel utprovare i närheten. finns det någon du kan åka till med hästen som alternativ?

Sv: Jag måste hitta en sadel NU

Försök att få prova andras sadlar så kanske du hittar en modell som passar? Sen tror jag att jag vet vem du har haft ut och provat sadlar med, kan säga att det har varit rätt mycket problem med en del sadlar utprovade av han.. Hoppas att det går bra på tävlingen i helgen :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: Idaw83
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka