Bukefalos 28 år!

Jag ska skriva en bok!

C

CCorneliaa

Vet inte riktigt vart tråden passar in, men flytta den gärna annars!

Nu har jag bestämt mig för att skriva en bok istället för att läsa en och jag undrar om ni har lite tips om hur man ska skriva. Jag har bara skrivit lite smått förut och är inte så gammal (14 år) så jag är rätt så dålig på det där.;)
Så berätta alla era skrivar tips så ska vi se om det blir någon bok eller inte!:bow:
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Håller också på att skriva en bok, eller ja, jag växlar mellan två olika böcker, en som är en självbiografisk och en som bara innehåller noveller och dikter.

Det man ska börja med när man skriver är att skriva något som får ens läsare allt vilja läsa mer. Man ska helst undvika att skriva något ointressant som:
"Brunte - ja, det är min häst, han är en nordsvensk valack på 13 år och jag har ägt honom i 10 år. Jag fick honom av morfar som räddare honom från att gå till slakt".
Börja med något som t.ex fångar läsarna, här en en början på en novell jag gjort (inte det bästa alternativet dock, men man ska ju helst undvika att förvränga en sann berättelse, därav den början):
Ungern 1951
Erzsébet Kovács satt i sitt rum ovanför affären hon jobbade i. Hon delade rum med 4 andra personer som även dem jobbade i affären. Erzsébet var rastlös och sur på sin chef. Han uppträdde misstänksamt hela tiden och blandade sig alltid in i personalens privatliv. Om de inte hade berättat för honom vad dem hade gjort under sin privata tid så kunde han bli sur, personalen fick inte träffa några killar för det kunde påverka arbetet. Men värst av allt tyckte Erzsi var chefens snokande i handväskorna. Upptäckte han något skydd av något slag så blev han arg, skydd bevisade att dem hade sex när dem inte arbetade, och chefen ville inte ha någon gravid anställd.

Spanade lite på google där dom också skrev att man ska skriva noteringar, exempelvis:
Kapitel 2:
Jonna träffar en kille
Jonna börjar komma in en en farlig värld som innehåller droger, alkohol.
Kaptiel 3:
Jonna misshandlar en annan tjej
Jonnas polisförhör m.m

Det jag också brukar göra är att jag skriver för min skull, ingen annans skull. Blir det bra så låt någon läsa igenom allt, rätta till felen och ge en tips om vad man bör ändra/tillägga.

Något jag kan rekomendera dig är att köra boken "att skriva en bok" av stephen king. (läste även det på google)
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Tack!:bow:
Nu har jag börjar med tankekartor och det blir flera sidor fulla.
Mitt största problem är att jag kommer på en jättebra idé en dag, men nästa så verkar den helt usel... Får väl fortsätta ändå!;)
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Du behöver lära dig skilja på när du ska använda de och dem.

Det vet jag, jag skrev novellen på word som ändrade till de och dem, har en korrekt skrivet, men jag hittade inte mappen som jag har den i, så jag tog den där "de" o "dem" står helt fel, dvs: en kladd ;)
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Du behöver lära dig skilja på när du ska använda de och dem.

Men det är det verkligen det centrala när man som tonåring börjar skriva på en bok?

Språket är jätteviktigt, men kreativiteten och skrivarglädjen är ännu viktigare. Grammatisk korrekthet kan vara en riktig kreativitetsdödare i ett visst skede. Jag ser mycket hellre att en glädje att använda sig av språket (och därmed också har en möjlighet att se hur man kan - och i vissa fall bör - använda sig av språket) än att man knappt får yttra sig i tal och skrift innan man kan göra det på ett grammatiskt korrekt sätt.

Jag vill alltså slå ett slag för skrivarglädjen!
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

"Brunte - ja, det är min häst, han är en nordsvensk valack på 13 år och jag har ägt honom i 10 år. Jag fick honom av morfar som räddare honom från att gå till slakt".
Börja med något som t.ex fångar läsarna, här en en början på en novell jag gjort (inte det bästa alternativet dock, men man ska ju helst undvika att förvränga en sann berättelse, därav den början):
Ungern 1951
Erzsébet Kovács satt i sitt rum ovanför affären hon jobbade i. Hon delade rum med 4 andra personer som även dem jobbade i affären. Erzsébet var rastlös och sur på sin chef. Han uppträdde misstänksamt hela tiden och blandade sig alltid in i personalens privatliv. Om de inte hade berättat för honom vad dem hade gjort under sin privata tid så kunde han bli sur, personalen fick inte träffa några killar för det kunde påverka arbetet. Men värst av allt tyckte Erzsi var chefens snokande i handväskorna. Upptäckte han något skydd av något slag så blev han arg, skydd bevisade att dem hade sex när dem inte arbetade, och chefen ville inte ha någon gravid anställd.

)

Det är inte alltid så lätt att säga vad som fångar läsarna. I dina exempel ovan tycker jag att den korta texten om Brunte flyter bättre och har mer inlevelse än texten under. Texten om hon i rummet är så uppenbart skriven för att verka intressant och fångande, att man helt går miste om det. Meningarna är också väldigt korta och inte särskilt beskrivande.
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Det är inte alltid så lätt att säga vad som fångar läsarna. I dina exempel ovan tycker jag att den korta texten om Brunte flyter bättre och har mer inlevelse än texten under. Texten om hon i rummet är så uppenbart skriven för att verka intressant och fångande, att man helt går miste om det. Meningarna är också väldigt korta och inte särskilt beskrivande.

Men sedan så skrev jag att det inte var det bästa exemplaret av början från min sida heller ;)
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Jag har väl inte sagt att de inte ska skriva om de inte kan göra det grammatiskt korrekt? För mig har det aldrig varit några problem att både ha skrivarglädje och försöka skriva rätt. Det är så fruktansvärt många nu för tiden som inte kan skilja på de och dem, och andra dylika saker. Det är en sån konstig inställning nu för tiden att man inte får påpeka stavfel, grammatiska fel osv för då hindrar man minsann ungdomarnas skaparglädje. Det hindrade aldrig oss när vi var mindre fastän texterna blev rättade. Det är ju bättre att lära sig rätt från början än att behöva lära om senare.
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Jag håller med om att det är bra om man lär sig att skriva rätt från början (en vana är ju trots allt ganska svår att ändra på) men jag tycker ändå att Philosophia har en viktig poäng i det hon skriver.

Jag t.ex. skrev EXTREMT mycket när jag var yngre; jag vet inte hur många berättelser jag har undanstoppade på diverse disketter och i olika skrivhäften. Tyvärr så försvann dock en stor del av skrivarglädjen för mig, ju mer jag blev medveten om alla fel jag gjorde. Det blev jobbigt och krångligt och tråkigt att behöva hålla reda på alla stavfel och all grammatik när huvudet redan var så fullt av berättelsen som sådan. Så jag slutade helt sonika att skriva, och har inte skrivit sedan dess.

Och det känns faktiskt jättetråkigt. Att skriva var något av det bästa jag visste, men med kunskapen kom självkritiken och poff! så var glädjen med att skriva borta. Visserligen kan jag förstås inte veta om min skrivarglädje hade försvunnit med åldern oavsett, men hade jag fått mer uppmuntran att koncentrera mig på själva berättelsen och kanske för stunden glömma alla ev. fel, och så få hjälp med att gå igenom dem senare, så hade jag kanske fortsatt att skriva.

Det jag vill ha sagt är alltså att man nog inte ska vara alltför "på" med att kommentera andras ev. fel när det gäller sådana här saker. Framför allt inte när någon visar upp ett alster utan att faktiskt be om att bli rättad. För rent generellt så tror jag ändå att de allra flesta faktiskt lär sig att stava och skriva grammatiskt korrekt med tiden/åren. Så just det är liksom inte det viktigaste att fokusera på när man vill börja med att försöka skriva en bok.
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Jag har också börjat planera lite smått på ett par böcker jag vill skriva. Den end är tänkt att skrivas tillsammans med min pappa om sagor som han berättade för mig och mina syskon när vi var små:D

Den andra är tänkt att bli en barn/ungdomsbok om vikingatiden när jag har lite mer kött på benen:) Är väldigt intresserad av historia (ska bli SO lärare) och barn så varför inte kombinera de två?:D
 
Sv: Jag ska skriva en bok!

Jag gör också ett gott försök till en bok men :devil: vad svårt det är ibland! Jag har liksom hela storyn uppe i mitt huvud, men det är svårt att få ned den på pränt. För jag vill ju ändå förmedla känslor, jag vill att läsaren på något sätt ska känna det jag skriver i boken.

Jag skriver ibland, någon vecka kanske... Sedan ligger den några veckor innan jag fortsätter. Jag tycker inte att det är någon idé att tvinga mig att skriva.

Ett tips är att inte blanda in för många personer/platser osv i boken, det blir tillslut svårt att hålla reda på dem.
 

Liknande trådar

Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 065
Senast: Migo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 443
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp