Jag skulle bara rida ut en sväng...

Camilla_H

Trådstartare
Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna.

I måndags var vägarna häromkring stenhårda så jag hade räknat ut att jag skulle rida skoterleden som går runt berget där vi har stallet. Nu är det så att jag jobbar till 5-6 på eftermiddagarna så jag insåg att jag måste ha pannlampan på men eftersom den har varit lite ljussvag på sistone så tänkte jag ta med nya batterier till stallet.

När jag kommer till stallet så inser jag att jag glömt batterierna men tänker att lampan måste ju räcka en tur till.

När jag tar ut Spirre ur boxen ser jag att han har klivit av sig vänster framsko i hagen under dagen (och det är MYCKET ovanligt att han får tappskor). Tar pannlampan plus en ficklampa och hittar tursamt skon. Går in och slår på den igen.

Kommer ut vid tio i åtta (lite senare än jag tänkt men jag ska bara rida en timme) och skrittar bortöver vägen tills jag når skoterleden.

Rider in på leden och underlaget är perfekt! Strålande glad slår jag på pannlampan och den lyser vägen i exakt... 300 meter.:mad: Nåja, Spirre verkar se bättre än mig (det är stjärnklart och 12 minusgrader och vitt på backen så litegrann ser man ändå) så vi fortsätter att trava på mitt i skogen.

Plötsligt ser jag en konstig träkonstruktion framför oss och jag får stopp på Spirre. Här lutar berget så mycket så för att skoterleden ska gå att köra så har man bygg en typ av terass längs leden ca 20 meter. Nu är det så lite snö att jag törs inte rida över där utan vi får ge oss in i snårskogen i mörkret för att komma vidare. Det går bra och jag är forfarande vid gott mod! :)

Vi fortsätter att trava, över slalombacken (längst upp) och in i skogen igen och tar höger vid en kraftledningsgata som leder ända ut på vägen igen. Här händer något - vi tar fel skoterspår och kommer in på ett som blir mjukare och mjukare och rätt vad det är så befinner vi oss mitt i ett monster till halvhård snödriva och Spirre kämpar för att behålla balansen men vi kommer in på hårdare spår efter några steg. Puh! Kollar så att det inte är någon skada på benen men det ser bra ut, vad jag nu kan se i halvmörkret...

Rider över vägen och fortsätter skoterleden på andra sidan. Spirre känns pigg och fin men är han inte lite kantig i traven? Känns inte som hälta och det kanske beror av att de är lite knöligt i spåret.. Vid ett dike trampar han igenom spåret lite men inte så farligt. Ut kommer vi på en annan väg och tar en sväng i leden på andra sidan innan vi kommer tillbaka till vägen och jag tänker att vi ska skritta hem.

Plötsligt märker jag att Spirre halkar lite väl mycket höger fram, lyssnar och hör bara fyra broddar sättas i marken... :crazy: Tittar ner på höger och mycket riktigt - ingen sko!!!

Nåja, jag har möjlighet att skritta vägen tillbaka till där vi landade i drivan för jag är helt säker på att det var där den försvann. Sagt och gjort - när vi kommer fram är vi nog en härlig syn. Jag liggandes på knä med armarna djupt nere i några "kaninhål" (spirres verk) och pannlampan på även om den inte hjälpte mig så mycket.

Behöver jag säga at jag inte hittade skon? :smirk: Då får jag den ljusa idén att han kanske inte tappade den där utan på nästa sträcka där han trampade igenom spåret lite! Kollar avtrycken i snön på vägen men det är omöjligt att se om han hade skor kvar eller inte. Traskar några hundra meter längs leden men hittar ingen sko utan går tillbaka och ligger återigen som en grythund i hålen medan Spirre står bakom och ser heldum ut...:crazy:

Nåja, ingen klocka har jag på mig men jag inser att det är dags att ge sig av hemåt. Får då den lysande idén att gå skoterleden hem då det borde vara närmast och mest skonsamt mot den bara hoven.

När vi RED leden uppåt hade vi fyra ben och (troligen) 16 broddar till hjälp. Jag har två ben och inga broddar och helt plötsligt upptäcker jag hur mycket den lutar och vilka isfläckar det är bitvis. Jag ramlar och halkar om vartannat och måste till slut hänga i en manslinga för att öht hålla mig på benen, håller knappt på att hitta vägen runt "skoterterassen" för det är riktigt mörkt och den j-a pannlampan är nu helt död... :mad:

Kommer fram till en genväg till stallet och pustar ut lite. Då visar det sig att sista biten är en brant backe och där är det ISHALT! Både jag och Spirre åker lite kana nerför och jag hänger fast i manen för glatta livet. Nu är jag riktigt varm eftersom jag hade många lager kläder på mig när jag red ut eftersom det var 12 minusgrader. Jackan åker upp och jag flåsar som en gris.

När jag äntligen når stallet och öppnar dörren så frågar min stallkompis som håller på att förbereda kvällsmaten - "fryser du inte?" med tanke på min öppna jacka.
Jag gurglar något till svar. Klockan visar på 22:00 och jag stönar högt. Klär av mig och hästen, undersöker benen, mockar, slår på skon, nattar hästarna och trillar i säng vid 24:00...

Aldrig, aldrig mer att jag säger att jag "bara ska ut en sväng"....:crazy:

Trevlig helg!

/Camilla
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Oj, vad ambitiös du är. Att batterierna var dåliga hade räckt för att jag skulle ha stanna hemma. Eller tappskon.

Jag blir andfådd bara av att läsa. Tappert kämpat!:bow:
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Hahahaha! Åh jösses! :rofl: Jag skrattar så jag gråter!
Men vad du är ambitiös människa... Jag hittar alla möjliga anledningar till att bara åka lite häst till sjön o tillbaka (2km totalt) eller inte rida alls när det är mörkt och kallt o snö i massor...:crazy: Fast när jag väl är ute så då kan det hända mycket, ofta är jag ute längre än beräknat...
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Oj, oj, oj! Vilket jobb du har haft. Ärligt talat så fattar jag inte hur ni som rider ut i mörkret vågar det. Både jag och hästen är mörkrädda. *ler*
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

:rofl: Åh vad jag känner igen mig! Precis så där var mina "korta" rundor med Habina också. Först gick allt åt skogen några gånger, som om någon högre makt försökte hindra mig från att rida iväg. :angel: Sedan började jag rida på upptäcksfärd mitt i alltihopa och kom lååångt bortifrån där jag först tänkt rida. :crazy:

Skönt att Spirre inte skadade sig eller tröttnade på mattes konstiga idéer. ;)
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

gejsa skrev:
Oj, oj, oj! Vilket jobb du har haft. Ärligt talat så fattar jag inte hur ni som rider ut i mörkret vågar det. Både jag och hästen är mörkrädda. *ler*

Jag rider nästan alltid i mörker vintertid och UTAN pannlampa. Queen är väldigt skeptisk mot pannlampan och jag ser en massa otäcka saker i skogen om jag har den på... :angel: Bättre att inte se något alls. :D
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Hi, hi, ja, jag förstår det. Kan bli otäcka saker med en lampa. Mycket mörka skuggor som ser ut som allt möjligt. Nej, jag törs inte rida ut i mörkret. En inackordering gör det ofta. Men det är ju också för att hon måste det. Jobbar och kommer till stallet när det är mörkt.
Men jag måste inte det. Nu har vi ju fått vildsvin hit också så. Hästen går ju knappt fram dagtid på vissa ställen. Hur skulle det gå om det var mörkt då. Och vem vet det är ju då som vildsvinen är i farten så man kanske rent av möter en på riktigt då.
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Vildsvin låter inte roligt. :crazy:

Queen är inte det minsta mörkrädd, hon går fram överallt. Kan snarare var fjompig då det är ljust ute och hon ser allt. :p Men matte däremot är väldigt mörkrädd :o & det är därför jag ej har pannlampa... :angel:
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Vi har också alldeles för gott om vildsvin, två grupper om 13 och 11 djur tror jag att det är för närvarande. Men vi rider glatt i mörer på vintern utan pannlampa. Annars skulle det inte bli någon ridning alls under vinterhalvåret eftersom jag alltid är där på eftermiddag/kväll i veckorna.
Kicki bryr sig knappt alls om varken vildsvin eller älg, hon har så bråttom när hon ska någonstans att de gör bäst i att kliva undan när hon ångar förbi. :angel: Värre är det med vår "jakthund" som ska vara en tysk vildsvinsras, men hon går inte närmare än 200 meter om hon öht känner doften av vildsvin... :smirk: Känns SÅ säkert att ha henne med sig.
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

havreflinga skrev:
Oj, vad ambitiös du är. Att batterierna var dåliga hade räckt för att jag skulle ha stanna hemma. Eller tappskon.

Jag blir andfådd bara av att läsa. Tappert kämpat!:bow:
Ja, alltså jag kan nog vara lite envis när jag väl bestämt mig för något... :crazy: Men sen är det så att jag har bara en tid på dygnet att träna på veckorna och det är kvällstid och då får man göra det bästa av det... Annars blir det inte tränat alls förutom på helgerna och det är ju inte så bra fördelning..:D
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Jag är inte mörkrädd när jag är ute i naturen, däremot kan jag vara lite spänd i städer på kvällarna. Djuren i skogen är nog trevligare än vad en del människor kan vara... :crazy:

Spirre är mest skvättig vid skymning, när det väl är mörkt och pannlampan fungerar så springer han och fokuserar på ljusfläcken och det fungerar jättebra.
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Habina skrev:
Skönt att Spirre inte skadade sig eller tröttnade på mattes konstiga idéer. ;)

Nej, han är alldeles för van för att inse vitsen med att tröttna. Dessutom har han själv blivit sådär - ibland vill han inte gå hem om ridpasset varit för kort i hans ögon, speciellt om vi har sällskap.

Inga skador blev det - han hade skydd fram som tur var. :)

/Camilla
 
Sv: Jag skulle bara rida ut en sväng...

Jag var till Krägga utanför Bålsta på kurs för någon vecka sedan och när vi åkte taxi dit så saktade taxichauffören ner vid ett stråk med energiskog och sa att det gick en vildsvinslflock där.

Jag som hade tänkt ta joggingrundor under vistelsen blev plötsligt lite blek.. :crazy:

Det slutade med att jag joggade åt andra hållet! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 168
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp