Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Tassetass

Trådstartare
För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet med att bita och slicka i pälsen blev kvar vilket skapade irritation (på andra ställen än där inflammationen först satt). Konsulterade veterinär som sa att man kan testa att ha tratt under 7-10 dagar för att bryta beteendet och låta de irriterade områdena läka. Då jag gärna vill slippa ha en nakenkatt tyckte jag det var värt att testa.

Först gick det inte alls. Isola fick sådan panik av tratten, har aldrig sett något liknande. Hon kunde inte för sitt liv lista ut hur hon skulle föra sig med den och tratten åkte således av. Operation "Vänja korkad katt vid att ha något runt huvudet" inleddes med hjälp av papptallrikar som undan för undan snävades in till en konform. I förrgår tog jag på tratten igen och då gick det, efter lite irritation, ändå bra.

Dock har jag två problem. Det ena är att jag tycker så synd om henne. Hon har lärt sig att röra sig och sova bekvämt trots tratten men hon kan inte tvätta sig och det märks att hon tycker det är jobbigt. Det finns det ju inget att göra åt, jag får helt enkelt leva med att plåga min katt. Det märks redan nu, när hon inte kunnat komma åt bakbenen så bra på några dagar, att det inte längre kliar och det är mycket mindre irriterat än tidigare. Tratten sitter också bra och irriterar inte, hon är aldrig där och kliar med baktassarna som hon gjorde med mina hemmagjorda pappvarianter. Men...

Det andra problemet är däremot lite knepigare. Den viga kattjäveln kommer ändå åt baktassarna och den nedersta delen av bakbenen (där hon började bita och slicka när inflammationen - som främst visade sig på magen - blev bättre). Har någon något tips på hur jag kan hindra henne från att komma åt? Jag har allehanda varianter av självhäftande gasbinda och tejp och sådant hemma, är det ett alternativ? Eller ska jag bara fortsätta vakta på henne och hoppas att beteendet är tillräckligt brutet när tratten ska av om en vecka?

Tacksam för alla råd!

MVH Jenny

PS: Vi har också parallella spår som jag och veterinären diskuterar, så som foderallergi, så vi försöker täcka upp från alla håll, men jag vill som sagt inte att katten ska orsaka mer problem under tiden.
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Kan du pröva sätta på henne byxor kanske? Det är nog ovant i början men om hon vänjer sig kommer hon ju inte åt att bita i vilket fall.

Det kan ju bli så att hon biter i byxorna alt. biter sönder dem men det kanske kan vara värt ett försök? :)
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Det är en tanke, jag ska undersöka det! Det ultimata vore ju om det fanns stayups för katter. :D
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Jag har för mig att vi någon gång fick byta till en större tratt när katten fortfarande kom åt fel områden - kan det fungera?
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Ska undersöka det ifall det visar sig att hon gör något dumt med områdena hon kommer åt. Så länge hon bara tvättar sig som vanligt är det ju ändå helt okej.
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Min katt hade liknande problem, hon tryckte in tratten i ljumsken och på så vis kom hon åt såren på bakbenen. Vi bytte till en längre tratt och det funkade helt ok, hon gjorde sig inte besväret att försöka lika ofta. Sedan smetade vi på någon salva med antibakteriellt (kommer inte ihåg namnet, blå kartong med bivax-rutor på). Det var inte lika smaskigt att tvätta med salvan på tydligen.

Min katt fick ha tratt superlänge, nästan 2 månader i omgångar (hade kontakt med vet), och hennes morrhår blev superlånga och det kom fleeeera nya, hon blev en riktig skäggis. Det som till slut hjälpte när såren var helt ok fina var att jag tog av tratten och tvingade henne att vara ute jättemycket för då hade hon inte tid att tvätta.

Lycka till med missen!
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Om du sätter på henne byxor så in med bilder, katter i kläder är det sötaste som finns :D (Hoppas ingen skjuter mig för det, haha)

images
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Ja jisses... :D

Här går det ganska bra ändå. Hon kommer inte åt så mycket, det läker bra även om jag nu fått förankra tratten ytterligare då hon häromnatten lyckades få av den. *suck*
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Vad skönt att höra, hoppas det får läka ifred framöver. Dom kan vara ordentligt påhittiga när dom vill :)
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

Vi hade ett liknande problem fast det var ett ärr som kisse inte kunde låta bli att slicka på hela tiden. Det hela försvann när han åkte på sommarkollo hos mina föräldrar och kunde gå ut och in som han ville, då glömde han helt enkelt bort ärret och han har (peppar, peppar) inte varit på det sedan dess. Distraktion känns som a och o i såna är lägen.
 
Sv: Jag tycker så synd om henne eller "Viga jävla kattkräk!"

*kl*

Nu har misstankarna om foderallergi stärkts då hon har börjat få tunnare päls i ansiktet. På måndag blir kör vi igång med allergifoder från veterinären. Ska i samma veva boka avlivning för min andra katt, det är för att jag inte velat att hon ska explodera i vikt som jag velat dra ut på foderbytet men då hon bara kommer vara med några veckor till spelar det ju ingen större roll.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp