Jag undrar! Vad menar DU när du säger att du tränar AR?

true_blue

Trådstartare
Vad menar DU när du säger att du tränar AR?

Har läst ett antal inlägg där olika personer skriver att de tränar AR. Men det känns som om de tränar en "konst". AR är för mig ett så stort begrepp att det inte egentligen kan inrymmas i "att träna". mvh/T_B
 
jag menar att när jag rider "dressyr" alltså tränar samling, rörelser mm på banan, så rider jag (bla) efter metoder innom AR/barock, men inte uteslutande, mixar med både western, "vanlig" dressyr och en massa annat..

men så är jag ju inte 100% AR-ryttare heller, utan använder det jag tycker verkar vettigt, och förkastar det jag inte tycker passa mig och min häst.. :smirk:
 
För min del sätter jag nog i hög utsträckning likhetstecken mellan akademisk ridkonst och ridning á la Branderup. Jag tycker att begreppet är så hårt präglat på honom i Sverige.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till begreppet. Jag gör ganska mycket som inte är á la Branderup. Många hädelsepoäng :D Å andra sidan är kärnan fortfarande väldigt mycket bents, för jag tycker som jag skrivit tidigare att det är förbaskat fiffigt :bow:

Men i och med att jag slirat iväg så håller jag mig nu till det mer neutrala "klassisk dressyr" när jag ska beskriva vad jag gör för något. Då känner jag mig fri att köra mitt eget race i större utsträckning, så behöver det inte bli missuppfattningar huruvida mina egna abrovinker är á la Branderup eller inte.

I princip tycker jag att AR är ett bra uttryck. jag gillar distinktionen mellan ridKONST och ridSPORT - det måste ju självklart inte vara något motsatsförhållande där, men jag tycker ändå att -konst är viktigare än -sport. Akademiskt för mig innebär att man lägger ner tankemöda på det man gör, att man för en diskurs, och att man strävar efter utveckling framåt genom förankring bakåt. Det tycker jag är bra. Så akademisk ridkonst hade varit ett synnerligen användbart uttryck för många fler människor, om det inte varit så hårt präglat på just Bent Branderup. Tror jag.
 
Ärligt talat så vet jag aldrig vad jag skall kalla det jag gör när jag rider. Brukar kalla det barock/akademisk ridning mest för att folk skall kunna knyta det man säger till något de sett eller hört talas om. Säger man klassisk dressyr så tror alla man rider modern dressyr.
Läser inte särskillt mycket böcker om ridning (typ de gamla franska mästarna odyl) utan det är mera avhängt på att min tränares kunskaper och hon blandar väll lite bland de tränare hon i sin tur varit hos. Så jag vet inte, dressyr med betoning på den egna kroppen och kanske med lite ovanligt tänk på hur snart i hästens utbildning man börjar med samling och skolor och dessutom (och kanske främst i vissa sammanhang) helt utan intresse för tävling...
 
Men i och med att jag slirat iväg så håller jag mig nu till det mer neutrala "klassisk dressyr" när jag ska beskriva vad jag gör för något. Då känner jag mig fri att köra mitt eget race i större utsträckning, så behöver det inte bli missuppfattningar huruvida mina egna abrovinker är á la Branderup eller inte.

Känner precis likadant! :bow:
 
Jag tränar inte AR, jag rider akademiskt.

Håller med dig om att AR innebär så mycket mer än bara ridning. För min egen del innebär det utveckling som människa, både i hästvärlden och det som finns utanför.

Immer
 
Måste hålla med, men samtidigt - vad ska man säga?
Jag brukar säga att jag flummar på av bästa förmåga med hästarna och har inspiration från AR, men det kan missuppfattas :D. Vad jag menar? Tja att jag använder mej av AR för att nå MINA mål (dvs friska, starka, sunda hästar som samarbetar med mej och är roliga att arbeta med).
För mej är Akademisk Ridkonst en del i helheten, men det är inte hela sanningen.

Men vem har rätt att säga vad som är rätt och vad som är fel?
Har inget emot att folk ser på AR som en konstart - det är vad det är för mej med, men kanske har man olika syn på konst.
 
AR är ingen särskild ridstil eller inriktning. Akademisk ridning är mer ett förhållningssätt till hästar och ridning. Den klassiska ridningen (dressyren) är grunden till all ridning. Akademisk ridning innebär att man som ryttare har ett akademiskt förhållningssätt till ridningen, utforskande och ifrågasättande. Inlärningssituationen med tränaren präglas av dialog och kommunikation istället för den militäriska disciplinen som varit rådande under efterkrigstiden. En akademi är ett utbildningscenter eller "universitet". Detta är min uppfattning om AR. Den klassiska dressyren ligger till grund även för BB;s "lära".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 459
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 784
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 106
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp