Jag var i himlen igår och jag är frälst

Lillagoajag

Trådstartare
Ja, kort bakgrund:

Jag har ridit i 11 år (är nu 18). Har alltid varit nyfiken på western men då jag har haft klassiskt ridna ponnyer + en pappa som är ridlärare har det liksom aldrig blivit av, trots att den klassiska ridningen aldrig riktigt har passat mig. Men vad gör man inte för att få vara nära hästar? Slutade rida helt för ca 5 månader sedan då jag helt enkelt blev för rädd. Jag har alltid varit försiktig av mig men nu kom det till en punkt där jag hade ont i magen inför varje ridlektion, kämpade mig igenom de där hemska 45 minuterna och grät i bilen på vägen hem. Sedan dess har jag inte suttit på en häst...

... förrän igår. En westernridskola "bara" 7 mil här ifrån hade prova-på-kväll och jag tänkte att varför inte ta chansen. Åh, vad glad jag är för det! Jag är totalfrälst!

När jag satt upp trodde jag med all säkerhet att detta blir min död men efterhand att tiden gick kunde jag slappna av och faktiskt börja lita på hästen - det hände ju inget (farligt)! Men gud vad svårt det var. Här gäller ju att glömma allt jag har lärt mig ungefär och lära om - fantastiskt! Ja, så nu gäller det att få ihop tid och pengar att kunna ta lite fler lektioner!! :banana:

Slänger in lite bilder också.


show.aspx
[/URL][/IMG]

show.aspx
[/URL][/IMG]

Detta var ju bra mycket svårare än det ser ut! (Tyckte jag, stackars hästen tyckte nog mest att jag inte verkade ha någon koll alls.)
show.aspx
[/URL][/IMG]



Sedan är jag lite smått stolt över att jag lyckades backa ur en "trång passage" (bommar) på första försöket! Men då var fotografen självklart på toa...

Hur var erat första möte med western och vad fastnade ni för?
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Grattis och välkommen in i westernvärlden :)

Jag började egentligen av en slump. Tog bort min häst som var skadad och en westerntränare erbjöd mig att komma och rida lite på en av hans araber för att få lite annat att tänka på. Det var en trevlig upplevelse...men jag fortsatte med engelsk ridning på nästa häst jag tog hem (en varmblodstravare). Det funkade inte så bra...

Själva grundträningen gick bra och uppbyggnadstiden fortlöpte utan problem. Det var när det var dags för mer skolning som problemen kom...

Hästen gick emot och ville inte alls vara med på det hela så jag tog en paus, backade lite...tog ett snack med några westerntränare i området och så började vi om, helt enkelt...fick hästen med mig på ett helt nytt sätt och sen dess är jag "frälst" :D ...detta var 1995...
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Åh vad roligt! Det är alltid kul med nyfrälsta. :) Du ser väldigt glad ut på bilderna, exakt så glad som jag såg ut första reiningträningen :D
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Låter helt underbart! :laugh:

Är också nyfiken på det där med western, har kommit fram till att klassisk ridning nog inte är något för mig heller. Har dock bara sett ställen här som anordnar träningar med egen häst, men det är inte jag ute efter..hm..
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

jag blev fast när jag var 13 år gammal. jag ville börja hopp träna lite mer på alvar med mitt lilla russ. då sa mamma att hon inte tyckte det var någon bra ide för att man ska hoppa högty och ha väldigt heta hästar för att komma långt. då sa hon att det var mycket bättre att jag började på en western ridskola. och sagt och gjort började en vecka senare och kommer aldrig börja med hoppning igen. 6 år senare så har jag 6 egna hästar, 2 avels märrar en tävlings häst 2 ett åringar och en fölunge som nu är såld.
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Jag fick ett presentkort på Hööks av mina fd svärföräldrar, och när vi var där såg jag en annons på anslagstavlan om turridning med westernhästar. Lyckades övertala fd sambon och vips satt vi i varsin westernsadel!
En turridning räckte inte, så jag tog 10 lektioner. Detta var under en kurs i Halmstad som varade under 3 månader.

När kursen var slut hade jag med mig Neha hem i en transport. :p Sen har vi tragglat hemma på egen hand i tre år, tills vi i vintras börjat träna för tränare och börjat få ordning på saker och ting! Sen jag bytte tränare för två månader sen har det hänt mer än det gjorde innan på 3.5 år.. :D
Nu har jag precis köpt en herre med bra stam, som jag hoppas kunna ha mycket kul på tävlingsbanorna med!

Välkommen i gänget!:banana:
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Du ser så glad ut på bilderna, kul! :)

Jag fastnade när en ny tjej började i min klass i åttan, hon hade Quarter och tävlade mycket. Jag var med henne på en del tävlingar och senare fick jag prova en Paint de hade då, en riktigt välutbildad gammal tävlingshäst, och det var nog det mest fascinerande jag har varit med om i ridväg tror jag även om hästen utnyttjade att jag inte var så duktig :angel: :D

Jag fifflade lite med ridningen på dåvarande nordisdamen och det gav en hel del faktiskt, även om vi endast red ute i skog och mark. Det var nu 11 år sedan karusellen startade och inte förrän nu har jag börjat praktisera ridstilen lite mer på min nya nordsvensk som är lite mer ridbar än min förra, som var en ganska inskränkt gammal tanta ;) även om hon var helt underbar på sitt sätt :love: Har tränat några gånger för tränare och tom. tagit mig ut på två små tävlingar.

Har fortfarande en fot kvar i engelska ridningen iom. syster och kompis som båda rider dressyr, syster hoppar även, men westernridningen passar helt klart min person allra bäst :love:
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Vad roligt för dig! Välkommen i gänget! :D

Jag har ridit i hela mitt liv, men aldrig känt att "vanlig" ridning var nåt för mig. Tyckte dressyr var tråkigt och att hoppa högt var läskigt! Ridlärarna klagade på att jag red för mesigt och med långa tyglar...

Syrran köpte ett fullblod och några år senare kom en semi-känd westerntränare till ridskolan och jag provade på. Den lektionen blev dock en katastrof, hans metoder för att få vårt stissiga fullblod lugn slutade med att hon stod på bakbenen och 14-15 år gamla jag var inte så kaxig precis...

Några år senare var jag medryttare på en angloarab och min syster kom i kontakt med en man via sitt arbete som massör. En man som visade sig vara westerntränare! :bump:

Så på den vägen blev det. Hans metoder funkade ypperligt på stissiga fullblodet och jag hade äntligen hittat MIN diciplin! typ 2 år senare köpte jag mitt paintsto Liona och idag satsar jag på att rida cowhorse. Har även ett litet quartersto på 3 månader hemma som jag tror kommer bli grym!

Så, helt och totalt westernfrälst är jag! Även om jag på senare dar har börjat plocka fram hinder på banan igen... :angel: Det är sjukt kul ju, om man får hålla sig på dryga 70cm utan att nån klagar ;)
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Åh man ser verkligen glädjen! Jätterolig läsning och härliga bilder! :laugh:

Jag hade en knepig medryttarhäst, som hade sadeltvång och allt möjligt annat. Hon skulle ev. gå till slakt då ingen ville köpa en så komplicerad ponny. Hennes gamla ägare som bodde i trakten kom ut och red henne litegrann, western då. Och ponnyn blev som förbytt. Inget mer stegrande, bockande, tjurande eller panik. Då tänkte jag till ordentligt, och kunde inte komma på en enda häst som verkade särskilt nöjd eller glad när jag red. Det såg mycket bättre, mer avslappnat och roligare ut för både häst och ryttare, så jag läste på och konverterade helt enkelt
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Vad härligt! Grattis :D

Jag skaffade mig som 14årig en femårig travare av typen "ta henne eller hon avlivas", dvs inte alls utbildad, trevlig eller särskilt klok..:grin:

Jag med mina hoppdrömmar och min avdankade travare stallade in på ridskolan, nötte och nötte och nötte på skolridningen för diverse tränare i ett halvår, men tillslut var det bara att bita i det sura äpplet och inse sanningen:
1. Hästen var livrädd för hinder
2. Hatade att hoppa
3. Vantrivdes fruktansvärt med tempot på ridskolan
4. Det gick snarare bakåt än framåt i utvecklingen på alla plan..

gav upp drömmarna, flyttade "hem" till ett litet hobbystall, stallägaren var själv westernryttare och var i fullt sjå att starta upp westernridskola medans jag tragglade på i skogen efter bästa förmåga. Bestämde mig tillslut att det kanske inte var en dum idé att prova på, om inte annat så för min egen skull eftersom jag satt som en kratta, red som en kratta och helt tappat tråden..

en termin blev till sex stycken, tränsbettet byttes ut mot westernbett och hästen var som ny:love: Helt plötsligt stämde allt överrens sådär underbart lätt som man bara ser på tv!

Idag kan hon minsann både klippa några hinder och göra bakdelsvändningar, så länge jag inte hänger i munnen på henne..;)
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Åh jag känner precis som du! Har ridit "engelskt" i hela mitt liv men har nu, i vuxen ålder, insett att det ger mej noll... Fick en unghäst som visade sig inte komma lång över 150cm strecket och det håller ju inte långt i den klassiska ridningen. Så nu när det var dax för inridning så lämnade jag henne till en "cowgirl" :laugh: istället och det känns såå kul! Men det är som du säger, bara att lägga det man lärt sej på hyllan och börja om från början =)
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Precis som er andra så har jag kommit till en punkt efter låång tid i halvblodsaveln och inom hoppsporten och insett att jag vill och bör testa på något anat. Jag har vid ett par llfällen tidigare varit i kontakt med westen och har alltid tyckt att det verkar så roligt och framförallt varierande. Jag bor på egen gård och har hållit på med mina välstamade halvblodshästar under lång tid... westen biten har jag funderat på till och från men av någon anledning har jag aldrig sadlat om. Fram tills nu.

Efter en hemsk och tragisk olycka med en av mina hopphästar och när en av mina egenuppfödningar drabbas av en ovanlig sjukdom så tar jag steget och lämnar hoppsporten för att äntligen ta tag i westenbiten och satsa på det.
Så för mig är det jätte roligt att läsa om hur ni andra vart introducserade i westen.

Det jag har kvar att göra nu... är att köpa en westenhäst, och jag har bestämt mig för en Quarter! :d
 
Sv: Jag var i himlen igår och jag är frälst

Hej.

Är inte så aktiv här i westernforumet men jag läser en hel del trådar. Jag fick upp ögonen för western då min kompis köpte sin första häst, en riktig allrounder, och jag menar det verkligen! Hon kunde både hoppa högt och göra fina rörelser i dressyren, hon gick fram över allt i skogen plus att hon hade stått i ett westernstall i 4 år! Så hon lärde mig otroligt mycket den damen :D Just nu jobbar jag på en engelsk ridskola så jag har inte så mycket val att rida engelskt... dom vet knappt vad repgrimma, sidepull och westernsadel är! Kanske lite överdrivet... men jag saknar westernridningen och skall ta upp det igen när jag kommer tillbaka till Sverige!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 845
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp