Bukefalos 28 år!

Sv: jag vet..

tycker du fått många bra svar här, jag kan ju nämna lite om min häst och vad jag har gjort.

Nu kan jag slappna av och vara i balans, men min ena polle hoppade oxå åt sidan innan, dock föll jag inte av alltid, men det hände ibland om det gick fort fram, jag fick då lektion i att ta tag i problemet och det löste sig direkt.

dels satt jag i balans och var avslappnad, men det min polle kunde hoppa för var stubbar, stenar, fällda träd osv. då red jag samma väg varje gång, jag visste ju vad han "tittade" efter och det brukade vara lite på samma ställen han drog in i skogen.

Jag fick träna på att; titta dit jag ska, aldrig titta åt det håll han sneglade åt, för vrider man huvudet bara en kort sekund åt samma håll känner hästen det och då har man förmedlat att det är kanske rätt väg att ta, jag red som sagt åt samma håll varje dag och han hoppade alltid åt höger, hans starka sida, då tittade jag rakt fram och såg jag en stubbe så förberedde jag mig med att "låsa" vänster tygel lite, följde fortfarande med i handen med hästens rörelse, men så fort han försökte vända satt min armbåge fast och han kunde inte vända nosen åt höger, han stannade då oftast upp och var lite förvirrad vart han skulle ta vägen, jag tvingade aldrig honom framåt, men jag lät han aldrig vända åt sidorna eller hemåt, efter en stund gick han förbi det "läskiga" och andades djupt, efter ett par veckors träning försvann det, då visste han att det inte funkade längre. Jag skrittade naturligtvis, om man ska lära om något är det ju lättast i skritt.

Nu för tiden funkar allt kanon, men galopperar jag på en ny slinga håller jag koll framåt, ser jag timmer, stora rotvältor eller stenar som jag vet att han kan reagera för, saktar jag alltid in och skrittar eller travar förbi. Det tar olika lång tid för olika individer, men jag vill inte galoppera fram för att "se" om han fixar det, jag vill att allt ska sitta perfekt innan, det handlar inte om att vinna mot en nervös häst, utan lugn och tålamod.

Du kan ju oxå leda honom bitvis i skogen, är det för "vissa saker" han hoppar åt sidan för, led honom förbi och sitt upp sen. Rid inte fortare än att du kan hinna med hästen. Vissa hästar blir oxå mer tittiga desto fortare fram det går, min häst stannar alltid upp om nya träd är ned sågade tex, han memorerar hur stigar ser ut och om nån har gjort något tom. en bit in i skogen så ser han det, det är så han fungerar, dock känner jag att det för mig inte är några problem med att han är sån ;) Love him ;)

tack så mycket...=)
ja jag får försöka å kämpa.. somsa gt vill ju inte hålla på att flyga av de är inte skönt
 
Sv: jag vet..

jag hittade ett sadelhandtag på hööks.. passar min sadel som är vid bom i

Jag har också ett sådant, tycker det kan vara lite kort ibland men fungerar bra. En stallkamrat använder en gammal nosrem (den som sitter nedanför bettet, har just nu blackout på namnet, kommer bara på "snokrem" som en tidigare tränare kallar dem - hon gillar dem inte...)
 
Sv: jag vet..

Som handtag på sadeln har jag en nosrem med hake på ena sidan. Som alternativ har jag en deltatygel.
 
Sv: jag vet..

Om du lyssnar på musik och lever dig in mer i musiken än i vad du håller på med (rider alltså) blir du ouppmärksam, vilket din häst utnyttjar, antingen för att den känner att den måste ta kontroll över situationen själv då du, som är dess ledare, inte verkar göra det, eller för att den vet att du kanske inte hänger med - den kan göra lite vad den vill. Om du är ouppmärksam hålls du heller inte lika bra kvar på ryggen om något skulle hända. Man ska alltid vara uppmärksam då man rider, utan att vara spänd. Lyssnar du på musik hör du inte heller om en ryttare kommer ridandes bakom dig på banan eller en bil närmar sig i terrängen. Du märker inte heller om något skulle hända, t.ex en hund skulle komma lös. Så jag skulle inte rekommendera att rida med musik i öronen för att koppla bort sig lite från vad man gör. :)

Du kan slappna av genom att t.ex sjunga eller vissla (det hjälper även hästen att slappna av), få din kropp att slappna av genom att medvetet få alla muskler att slappna av, och att sänka axlarna hjälper också. Koncentrera dig på din andning, andas du lugnare brukar du automatiskt slappna av. Lycka till!
 
Sv: jag vet..

Om du har råd (köp ingen billig skitsadel som skadar hästen) så köp en westernsadel !
 
Sv: jag vet..

tyvärr så har jag inte råd med de just nu.. är rbetslös.. men ska tänka på de sen är jag har råd..
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 193
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp