Jag vill ännu en gång höra era åsikter

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har idag varit iväg igen o provat sadel, denna gång en Globus Esperanza 34 i bommen o 16 1/2 i sätet. Enligt sadelutprovaren låg den jätte bra, men den ligger i bakvikt, tar man en vidare bom så kommer sadeln hamna på manken. Så sadelutprovarens förslag var att lägga in en kildyna så den skulle höjas bak och kommer då i balans. Jag vill utforska sadeln lite till och pröva med en kilpadd under för att se hur det blir, så nu har jag tagit med mej sadeln hem o har 1 veckas öppet köp.

Så skulle ni ha ratat sadeln på en gång bara för att man måste annvända en padd?

Ska ta bilder på det hela när jag kommer till stallet nästa gång.

Sv: Jag vill ännu en gång höra era åsikter

Går den inte att ändra i stoppningen istället? Att använda kilpadd ser inte jag som en bra lösning.
// Linda

Hitta en sadel som ligger bra utan padd i stället, mycket bättre.
Tycker också det är konstigt att sadelmakaren säger att den ligger jättebra när den behöver en padd :confused:
Kilpadd tycker jag är en tillfällig lösning, inte något man provar in med sadlen.

Jo hon sa att man kunde stoppa den lite baktill, men det blir väl samma sak som att lägga in en kil?

Jo visst kan man göra det om man har dom pengarna, jag väljer typ mellan att ta sadeln eller skippa någon jäv*a bomsadel överhuvudtaget. Jag håller på att införskaffa en ny dressyrsadel nu(ST dressage) och vagnen och selen har jag äntligen fått tillbaka. Jag satsar ju på dressyren sen körningen o sist hoppningen, rida ut kan jag göra som jag gör nu med mina paddar och en longergjord runt.

Med andra ord, hoppsadeln kommer att annvändas ytterst lite, medryttaren kommer väl ha den 1 gång i veckan sen jag när jag ska hoppa som blir nån gång i månaden.

O visst ska man ha en sadel som ligger bra, men om man kan lösa "problemet" med en kilpadd o sadeln då ligger som den ska dom ggr den annvänds är det inte värt att ha padden då?

För hästen tar väl inte skada av att ha padden där?

varför inte ta en 36:a och lägga en fårskinnspad under, ifall hästen skulle bredda sig mer?

Om sadeln ligger i bakvikt kan den omöjligt ligga jättebra på din häst :confused: . Jag skulle inte lite ett dugg på en sadelutprovare som säger så. H*n kanske bara säger att den ligger bra för att få sälja en sadel till dig. Även om inte sadeln ska användas så ofta så skulle inte jag köpa en sadel som ligger dåligt på min häst och riskera att den får ont i ryggen.

Den kommer nog att trycka bak ändå.Det finns flare sadlar att välja på.Sadelprovare brukar ha sina favortmärkren och rekomanderar nästan bara dom.PROVA FLERA SADLAR..
Ingen bra lösning med kilpad.....

nira skrev:
varför inte ta en 36:a och lägga en fårskinnspad under, ifall hästen skulle bredda sig mer?

Hon sa att man inte kunde ta en vidare bom för då skulle den ramla ner på manken. Hur mycket lyfter en får skinnspadd?

Så sadlen ska alltså bara användas ca 1ggr/vecka? Och du har en annan sadel som ligger bra? Då är det ju en annan sak.
Då hade jag tagit sadlen

Jo hon sa att den låg jätte bra förutom att den skulle komma upp bak då den inte var för trång framtill o man fick precis in tre fingrar vid framvalvet. Ett alternativ var att ta kilpadden, ett annat var att stoppa upp den lite extra bak. Men hon tyckte att vi skulle testa med padden först.

Hon sa iofs att hon inte kunde säga att den låg till 100% bra(med tanke på bakvikten), men om man inte ville gå upp i pris så var det här typ vad hon kunde erbjuda. Ville jag ha en helt perfekt sadel skulle det kosta upp åt 20 000kr.

Sen kom jag på en sak, i ridhuset var det en annan tjej/tant som red o hon stannade o sa; den där sadeln är alldeles för kort för den hästen, så pratade hon någonting om midja(jag vet inte om hon pratade om midja på sadel eller häst). Då sa hon som var ute o hjälpte mej med sadeln att jag inte skulle lyssna på henne.

Det finns så mycket olika saker folk säger o när man, som jag inte vet så jätte mycket om sadlar, så är det jätte svårt att veta hur man ska göra, en annan i stallet som kollade på sadeln sa att det funkade o pratade oxå om att sätta en padd under eller stoppa upp.
Och alla som säger sin mening här tycker inte man ska göra så.....

Jag vill ju inte att han ska ha en dålig sadel igen.

Gud jag blir tokig.

Nyrelski skrev:
Så sadlen ska alltså bara användas ca 1ggr/vecka? Och du har en annan sadel som ligger bra? Då är det ju en annan sak.
Då hade jag tagit sadlen

Jag vet ju inte ännu om den sadeln ligger bra för jag har inte testat den än men den är bomlös så det är ju en större chans att den ligger som den ska.

Som jag har lärt mig finns det tre saker som ska stämma för att en sadel ska anses passa en häst. Bomvidden ska vara rätt, sadeln ska passa hästens rygglinje och sadelns mitt ska vara parallellt med marken. I ditt fall stämmer inte det sista kriteriet och sadeln ligger inte i rätt balans.

Frågan är varför sadeln hamnar i bakvikt, kan det vara så enkelt att det går att sadla lite längre bak? Jag har faktiskt varit med om utprovare som sadlat för långt fram på manken, då hamnar sadeln i bakvikt. Är sadeln i bakvikt hela tiden, eller ser det ok ut vid sadling men att den glider den fram när du rider?

Det finns massor med olika sadlar för under 20000 så att just den här sadeln inte låg bra betyder inte att alla billigare sadlar ligger dåligt. Jag förstår att du är less på allt vad sadlar heter, jag har själv varit din situation, men jag skulle ändå rekommendera dig att prova vidare.

Jag ska pröva lägga den på olika ställen, lägga en padd under bara för att se o så ska jag fotta allt så ni får se. Gör det imorgon.

Ligger sadeln i bakvikt har du antingen sadlat för långt fram/bak eller så är bomvidden för smal. Ta hellre en bomvidd större och använd en pad så länge. Bara för att du har 3 fingrar mellan manke och framvalv säger inte att sadeln är rätt bomvidd. Det känner man längs panelerna om bomvidden är rätt. Du kanske behöver en sadel med mer mankfrihet? Eller så kanske du måste sadla längre bak?

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet vilken av Globus Dressyr sadlarna som passar kort, lite rund o relativt liten manke ? Har en Globus Esperanza( 16,5 " 34...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: skogaliten
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 443
Utrustning [/IMG] [/IMG][/IMG] letar lite smått efter hoppsadel till min häst då den jag har inte ligger bra, glappar bak och har inte riktigt...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈