Jag vill inte frysa… klädproblem..

Jag drar runt 52-54 i de flesta kläder och har en jacka från Zizzi som nu är inne på sin tredje vinter, räcker till typ knäna på mig och är varm och skön till ganska rejäla minusgrader. Det är ett plus size-märke (finns upp till stl 56) och jag har alltid upplevt deras passform som bra, jämförelsevis så brukar jag knappt komma i största storlekarna på många jackor eftersom de inte är specifikt gjorda för större människor. Faktiskt så är Zizzi det enda märket jag ens köper ytterkläder från längre eftersom alla jag ägt har passat så bra.
 
https://www.zalando.se/dorothy-perk...t-kappa-rock-green-dp621u012-m11.html?size=54
Den tyckte jag var snygg!
https://www.zalando.se/new-look-curves-li-hooded-parka-parkas-black-n3221u011-q11.html?size=54
Nu är det ju bara en bild, men det ser inte ut att vara så lång och bred.

Jag har motsatt problem, allt är för kort. Gå i vanliga butiker är kört, har inte hittat en jacka som passar de senaste 10 åren. Men zalando går utmärkt att beställa ifrån. Säg att hälften av det jag får hem passar och resten skickar jag tillbaka.
Den gröna var fin. Men då får jag också köra lager på lager- varianten som med de jag länkade.
Även om jag tar en sån så vore det skönt med något varmt att också köpa till promenader etc
 
Den gröna var fin. Men då får jag också köra lager på lager- varianten som med de jag länkade.
Även om jag tar en sån så vore det skönt med något varmt att också köpa till promenader etc
Det finns ju massor på sidan i storlek 54, både varmere och svalare. På de flesta jackorna står det även hur lång modellen är, då kan man ju få ett hum om hur långa de är i ärmarna.
 
Ja när jag sökte där fick jag upp att 48 var största storlek.

Ah, ursäkta dåligt researchat tips! Snöade in på varmt utan att vara bulkigt.

Men en annan idé då.. Skräddare? Jag har också svårt att hitta kläder i bra proportioner och har använt skräddare ett par gånger. Att korta jackärmar kostar ofta 300-400kr. Det kan det ju vara värt om du kan hitta en jacka som i övrigt är perfekt.
(Jag brukar helt enkelt gå omkring i kläder med dålig passform istället, men min mamma har bjussat på skräddare ett par gånger och det är ju jätteskönt med kläder som passar faktiskt..)
 
@stjarnhimmel har du kolla in Samoons kläder någon gång? Jag tycker de har mycket snygg i plus zise, de har bara kläder i större storlekar. Jag köpte själv en del kläder därifrån när jag var lite större, då fanns de på Åhlens nu tror jag att de inte har någon återförsäljare i Sverige tyvärr. De har upp till storlek 28 som jag tror ska motsvara storlek 54. De är inte superbilliga men tycker de har väldigt bra kvalitet på det jag har köpt och snygga kläder med så det var värt att köpa några snygga plagg och kombinera med andra lite billigare tyckte jag. Vet dock inte riktigt hur är i ärmarna men om de är för långa så kanske du kan gå till någon här i Sverige och få hjälp att sy upp.

https://www.samoon.com/en-gb/jackets-coats/quilted-coats/
 
Problemet är att det inte finns i min storlek. Eller vet du var det finns storlek 54 fast korta armar. Det är liksom det som är frågan i tråden- hur hittar jag en varm jacka i min storlek som passar mig.
Om du hittar någon du gillar, är varm och som passar dig utmärkt i övrigt, kanske det är lönt att lägga lite pengar på att ha en sömmerska att justera längden på armarna? Och ev annan justering så att du får en jacka/kappa som sitter perfekt.

Oj, såg nu att du redan fått det förslaget.
 
Själv var jag så grymt besviken på utbudet att jag köpte mönster, ylletyg och sydde mig en varm kappa.
 

Bifogade filer

  • 593E9873-8872-41A6-93B8-9C97D64AB7F0.png
    593E9873-8872-41A6-93B8-9C97D64AB7F0.png
    218,3 KB · Visningar: 103
Jag tolkar dig som att du tänker dig två olika jackor, en snygg för jobb och en bekväm för fritid?

I det sistnämnda fallet tror jag att det kan vara värt att kolla på affärer som säljer arbetskläder. Ex på märken är Helly Hansen, Snickers och Fristads. Det är kläder som är gjorda att utföra kroppsarbete i och finns i stor variation av storlekar och även olika längder på ben och armar mm. Man behöver dock handla i fysisk affär för att få adekvat hjälp.

Dessa märken är inte de billigare, men kvaliteten är därefter. Jag har en Fristads-jacka som jag haft i evigheter på jobbet. Erkänner att jag tar hem den och använder till hundpromenader och annat för den är grymt skön, har bästa fickorna där jag får plats med allt, är varm och står emot vatten och vind. Jag vet inte riktigt när jag köpte den men jag minns den från 2013 och kan ha haft den längre. Den håller nog minst lika länge till och då har den varit med om väldigt mycket sand, grus och lera. Jag tror ärligt talat inte den kommer att gå sönder utan när den en gång går i pension beror det förmodligen på att varselfärgen är urtvättat (så då tar jag hem jackan för gott:sneaky:).
 
Jag tolkar dig som att du tänker dig två olika jackor, en snygg för jobb och en bekväm för fritid?

I det sistnämnda fallet tror jag att det kan vara värt att kolla på affärer som säljer arbetskläder. Ex på märken är Helly Hansen, Snickers och Fristads. Det är kläder som är gjorda att utföra kroppsarbete i och finns i stor variation av storlekar och även olika längder på ben och armar mm. Man behöver dock handla i fysisk affär för att få adekvat hjälp.

Dessa märken är inte de billigare, men kvaliteten är därefter. Jag har en Fristads-jacka som jag haft i evigheter på jobbet. Erkänner att jag tar hem den och använder till hundpromenader och annat för den är grymt skön, har bästa fickorna där jag får plats med allt, är varm och står emot vatten och vind. Jag vet inte riktigt när jag köpte den men jag minns den från 2013 och kan ha haft den längre. Den håller nog minst lika länge till och då har den varit med om väldigt mycket sand, grus och lera. Jag tror ärligt talat inte den kommer att gå sönder utan när den en gång går i pension beror det förmodligen på att varselfärgen är urtvättat (så då tar jag hem jackan för gott:sneaky:).
Hittar du jackor som passar kvinnor av större modell av de märkena?
Min erfarenhet av arbetskläder är att modellerna utgår ifrån män och därför är måtten inte anpassade efter större kvinnor. Och finns det modeller för kvinnor, så går de bara upp till stl 42 eller så.
Om det inte tillkommit nåt nytt sen jag slutade köra lastbil...
 
Hittar du jackor som passar kvinnor av större modell av de märkena?
Min erfarenhet av arbetskläder är att modellerna utgår ifrån män och därför är måtten inte anpassade efter större kvinnor. Och finns det modeller för kvinnor, så går de bara upp till stl 42 eller så.
Om det inte tillkommit nåt nytt sen jag slutade köra lastbil...
Jag har stl 46-48 i ytterplagg, så större än 42 finns definitivt. Sen vet jag inte om alla kläder jag har är dammodeller (mina byxor är det definitivt), men de passar i alla fall. Upplever att utbudet för kvinnor har blivit större under hela 2000-talet, men utgångsläget var ju på skämtnivå under tidigt 90-talet när jag började och det knappt fanns skor och handskar. Affären där vi handlar har mycket kläder för kvinnor och tar hem mer vid behov.
 
Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.

Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..

Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…

Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?

Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?

Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.

Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.

Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE

Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se


Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se

Jag känner igen problemet! Förr förra vintern behövde jag köpa ny jacka och börja nästa gråta när jag inte hittade en enda jacka på stan som jag kunde stänga. Jag kände mig så fel. Har också tackat nej till grejer pga inte kunnat hitta kläder i rätt storlek. Just nu skulle jag verkligen behöva ett par bra byxor att ha ute på vintern, förra året ”klarade” jag mig med långkalsonger under vindbyxor men det känns inte hållbart om man ska åka skoter eller leka i snön. Och så att man själv känner skam över att inte kunna hitta kläder i storlekar som funkar, egentligen är det ju helt galet men känner verkligen igen mig.

Jag ser att du har kollat på Ellos men måste ändå tipsa om märket Ahkka som gör vinterkläder i även stora storlekar. Dom är mer sportiga än snyggsnygga men ibland kan det vara värt det för att få vara varm och själv föredrar jag det lite sportigare.

Jag har tyvärr inte någon uppfattning om hur långa ärmarna är, jag har själv en i storlek 48 och den har lagom ärmar till mig som är 166 cm.

https://www.ellos.se/ahkka/quiltad-dunkappa-med-huva/7007160-03
 
@stjarnhimmel Jag surfade in på Zizzi.se och om du vill ha något i stil med dina länkar fast varmare kanske softshell är något? Liknar ulltyg en del men är vind- och vattentätt och med blixtlås så mycket varmare än motsvarande i ull. Dessutom till halva priset nu. Den här modellen t.ex. som har ganska korta ärmar (för korta på modellen enligt mig):

 
Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.

Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..

Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…

Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?

Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?

Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.

Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.

Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE

Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se


Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se
Engelsons?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp